Sommar i P1 på Apple watch

Jag undrar hur man lyssnar på Sommar i P1 på Apple watch? Jag vill lyssna när jag springer och det sammanfaller oftast inte med direktsändningen.
Carl Rahmström

Kommentarer

  • Hej Carl och förlåt det sena svaret!

    Använd appen Sveriges Radio Play för Apple Watch. Se till att du "följer" Sommar & Vinter i P1 (hjärtmarkering) i din Iphone.

    För att de program du följer ska dyka upp i klockan, behöver du synka klockan och mobilen, det vill säga att du ska ha klockan nära mobilen med appen Sveriges Radio Play öppen på båda enheterna. Då synkas nya avsnitt av poddar och program du följer automatiskt, så att du kan nå dem via klockan.

    Hör av dig om det inte funkar som jag beskrev!
    Annika Webbmaster
  • En följdfråga: sommarpratarna på min lista följer med till Apple Watch när jag gör som du beskrivit ovan. Men bara den förkortade versionen. Jag vill gärna lyssna på den långa, så att hela musiken följer med.  Hur gör jag för att få med hela sommarpratet till klockan?
    Anna Gustavsson
  • Hej Anna!
    Tack för att du bekräftar att det fungerar som jag skrev. Jag har ingen klocka att själv testa på och baserade min beskrivning på hur det borde fungera!

    Tyvärr har vi idag endast möjlighet att välja en av versionerna för denna funktion, och har av olika skäl valt att prioritera den kortare varianten. Därmed finns det endast ett sätt för dig att lyssna via klockan på programmet i sin helhet:
    Att lyssna på P1 när det sänds, vilket är 13.00 med en repris sent på kvällen (vanligen 23.07 på vardagar och 22.05 lördag och söndag, men den tiden kanske kan vare lite mer flexibel än 13-sändningen, så kolla gärna P1:s tablå för säkerhets skull).

    Det är ju ett trevligt sätt att lyssna, men kanske inte passar med dina övriga aktiviteter ...
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar, då vet jag varför det inte funkar!
    Jag tycker musiken ofta förstärker berättelsen, så jag får helt enkelt ta med telefonen eller försöka lyssna vid sändningstid.
    Anna Gustavsson
  • Jag håller med och brukar själv föredra att lyssna med musik. Ofta med stor behållning men i några fall har jag och sommarvärden inte riktigt samma smak, och då spolar jag förbi musiken.
    Annika Webbmaster
  • Tack för instruktioner. Här kommer några följdfrågor;
    • Hur gör man för att börja lyssna där man slutade på telefonen? Jag lyckas bara lyssna från början på Apple watch.
    • Hur ser man alla avsnitt? Det dyker bara upp 10 avsnitt på klockan?
    Carl Rahmström
  • Hej Carl!

    Jag har tyvärr ingen egen klocka, och behöver ta hjälp av mina kolleger för att svara. Dock har många av utvecklarna semester just nu, och jag vågar inte lova att det finns Apple Watch-kompetens bland den lilla skara som håller ställningarna.

    Jag markerar att jag ska följa upp detta, men ifall svaret dröjer, så får du gärna påminna mig!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag undrar också varför det bara kommer med 10 avsnitt till klockan? Blir ju en rätt meningslös funktion om man inte kan få tillgång till alla avsnitt.
    P-J Jönsson
  • Tack. Tio avsnitt av ett så pass bra program tycker jag personligen inte är fy skam, men jag förstår kritiken 😀

    Tips:
    I Apples Podcaster-app kan du nå 500 avsnitt från tidigare säsonger. Dessa avsnitt saknar ofta "bäst före datum". Därmed kanske du kan varva vår apps möjlighet att ta del av de senaste avsnitten med den appens möjlighet att nå många avsnitt?
    Annika Webbmaster
  • Finns det någon teknisk begränsning som gör att ni inte har stöd för offline-lyssning på Apple Watch? Jag skulle gärna lyssna på sommarpratarna när jag springer, det var faktiskt en stor anledning till att jag precis skaffat en Apple Watch, men som ni skriver i en annan tråd saknas offline-stöd idag:

    "Däremot kan du inte använda vår app i klockan för att ladda hem avsnitt och kunna lyssna utan uppkoppling."
    Aram
  • Jag skulle gärna lyssna på sommarpratarna när jag springer ...
    Jag vill förtydliga:
    Om du har en Apple Watch med mobil uppkoppling så kan du lyssna när du springer utan att du behöver ha mobilen i närheten. Jag vet inte om detta var tydligt?

    Om du inte kan eller vill strömma avsnitt över mobilnätet, så får jag hänvisa till andra appar där nedladdning fungerar. I dessa kan du inte lyssna på säsongens avsnitt av Sommar i P1, men du kan lyssna på avsnitt från tidigare säsonger och många av dessa har inget "bäst före datum".

    Jag försöker ta reda på varför off line-möjlighet inte har prioriterats i SR Play för Apple Watch!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi lanserar snart en ny version av klock-appen med flera förbättringar, men även i nya versionen saknas möjlighet till nedladdning och offline-lyssning. Det finns inga tekniska begränsningar att lägga till en sådan funktion, men kräver lite arbete (det vill säga kostar pengar) och hittills har vi inte prioriterat det.

    Berätta gärna i vilka sammanhang det blir en stor fördel att kunna ladda hem avsnitt snarare än att strömma dem! Om vi förstår behovet bättre, så ökar möjligheterna att vi prioriterar upp detta framöver.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Min nuvarande Apple Watch saknar 4G, så jag kan inte strömma. Men även om jag skulle skaffa en modell med 4G, så
    1. kräver det ett ytterligare abonnemang som kostar pengar
    2. drar det mer batteri att strömma via 4G än offline, vilket förkortar den redan korta batteritiden på Apple Watch ytterligare
    3. man är ändå beroende av en uppkoppling som kanske inte alltid är så bra så att det man lyssnar på hackar – en klocka har ju inte lika bra mottagning som en vanlig mobiltelefon – eller att uppkopplingen ibland saknas helt om man är djupt inne i skogen nånstans
    Aram
  • Tack för tydliga och bra argument, som jag ser till att App-teamet har med sig när de ska besluta vilka förbättringsförslag vi ska prioritera framöver!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.