Sommar i P1 i Tesla: enklare med Spotify

Nu blev det mycket svårare att lyssna på sommarprogrammen i bilen. Vi har alltid lyssnat via bilens Spotify, men det går inte längre. Nu skall man tydligen streama från telefonen, något som inte låter sig göras medan man kör. Alltså måste man stanna för att starta sommarprogrammen.
Nej, min bil har inte Android auto eller möjlighet att ladda ned externa appar.
Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael och förlåt det sena svaret på dina följdfrågor!

    Jag börjar med att komplettera min kollega Åsas svar från den 26 juni:
    ja tyvärr blir det så som du säger att i ditt fall behöver stanna bilen för att starta programmet
    Där tror jag att det finns många enklare sätt som gör att du kan lyssna utan att äventyra säkerheten, exempelvis att du startar avsnittet i appen innan avfärd och sedan ansluter till bilens anläggning med Bluetooth. Berätta gärna vad du har för bilanläggning, så försöker jag ge en tydligare beskrivning av hur du enklast lyssnar på Sommar & Vinter i P1.
    Har ledningen förstått vilka som är deras uppdragsgivare och kunder? Samt deras önskemål?
    I min sammanfattning av synpunkterna i denna tråd från den 19 juni har vi en punkt 8, "Vad får lyssnare att välja bort SR Play?" där det bland annat står:
    Ett helt annat skäl för att använda andra externa tjänster, i synnerhet Spotify men i något fall Apple Podcast, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Siri, Googles smarta högtalare med mera. Även ifall det går att koppla upp enheten mot vår app via exempelvis Chromecast, är en integrerad tjänst smidigare.
    Att Spotify är bättre integrerad i din bilanläggning gör ju att det för dig blir betydligt smidigare att lyssna den vägen.
    Men varför är det just sommarpratarna som tagits bort? Ni lägger ju fortfarande ut P3 Dokumentär t.ex.
    Detta är en försöksverksamhet och att just Sommar har valts beror troligen på att det är ett populärt program där lyssnare vet att Sveriges Radio är avsändare. Läs mer här:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?
    Annika Webbmaster
  • Streama från mobilen?
    Det var ju häftigt 2012.
    2024? Not so much.
    Dessutom fungerar det dåligt i praktiken eftersom man:
    • Ofta vill lyssna klart på ett radioprogram innan man vill byta till sommarpratare.
    • Oftast glömmer att starta sommar i appen innan man kör iväg.
    • Aldrig vill lyssna på nästa sommarpratare när man lyssnat klart på den första, utan välja en annan.
    Försöksverksamhet?
    Då kan ni avsluta försöket nu. Absolut ingen av era uppdragsgivare = lyssnare tycker att det var en bra idé att begränsa tillgängligheten.

    Min bilmodell är Världens mest sålda, så inte unik på något sätt.

    Om ni, liksom Systembolaget, har som mål att få färre kunder (lyssnare) så gör ni ett bra jobb, annars inte.

    PS. Jag har fått för mig att man får betalt av Spotify när deras användare lyssnar?
    Mikael
  • Hej igen Mikael!
    Min bilmodell är Världens mest sålda, så inte unik på något sätt.
    CarPlay och Android Auto saknas i Tesla och vad jag förstår har företaget inga planer på att inkludera dessa tekniker utan satsar hellre på att förbättra det egna infotainmentsystemet.

    Jag tar upp detta med Tomas Granryd. Han leder arbetet med ett internationellt projekt som heter The Playbook, där vi i radiobranschen för samtal med bilbranschen, radioindustrin med flera för att skapa bästa förutsättningar för radio (inklusive poddar) i en framtida uppkopplad bil:
    Framtiden för radio i bilen - Sveriges Radio-bloggen
    Jag har fått för mig att man får betalt av Spotify när deras användare lyssnar?
    Det stämmer att artister, kompositörer och andra upphovsmän får ersättning när deras verk spelas i Spotify:
    Spotify och Stim | Stim

    Hur det ser ut för oss, vet jag inte. Passande nog ansvarar Tomas Granryd även för digitala partnerskap på Sveriges Radio, exempelvis relationerna med strömningstjänster, så jag hör med honom om ifall det finns några kostnader eller intäkter kopplade till att vårt innehåll spelas via Spotify.
    Annika Webbmaster
  • Det är nog tämligen utsiktslöst att förmå Tesla att ändra sig. Det behövs ju inte heller eftersom det fungerade utmärkt innan Sveriges Radio ändrade sin policy.
    Kalla mig gärna förändringsobenägen, men i detta fall var det bättre förr.

    Den allra enklaste åtgärden för att lösa problemet är att SR åter lägger ut sina program på Spotify.
    Mikael
  • Mikael:
    Min kollega Tomas Granryd har egentligen semester, men svarade ändå kortfattat på mina frågor:
    1. Mikael har en Tesla och där saknas både CarPlay och AA. Finns det några planer på att få med SR i Teslas infotainmentsystem?
      Tomas:
      Systemet som Tesla har är ett ”stängt” system som inte tillåter externa appar. De enda apparna de stödjer är globala bolag som de bjuder in som partners. Få, om ens några broadcasters har appar där.
    2. Upphovsmän får ersättning från Spotify när deras verk spelas. Får även vi en intäkt när våra poddar spelas?
      Tomas:
      Svaret är nej. Vårt innehåll har aldrig legat hos Spotify, utan hämtas från oss via en länk  som visas hos dem. Ingen ersättning utgår.
    Annika Webbmaster
  • Det är naturligtvis inte en "rekommenderad teknisk lösning" utan en fungerande work around som kan vara relevant för ett fåtal plattformar. (USB-metoden fungerar exempelvis i Teslas mediaspelare, men det är smidigare att spela från mobilen uppkopplad med Bluetooth)
    (Citatet kommer från ett svar Annika skrev den 1 augusti som ligger kvar i en längre tråd)
    Tips: Det är (mycket) smidigare att använda Spotify.
    Det jag undrar är hur det kan vara helt förkastligt att lyssna på sommarprogrammen på Spotify, bl.a. med hänvisning till beredskapsuppsraget, men tydligen helt ok att ladda ned programmen.
    Mikael
  • Det är (mycket) smidigare att använda Spotify.
    Det har jag förstått. Argumentet att det är "smidigare med Spotify" ingår i den sammanställning som mina kolleger tagit del av:
    Ett helt annat skäl för att använda andra externa tjänster, i synnerhet Spotify men i något fall Apple Podcast, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Siri, Googles smarta högtalare med mera. Även ifall det går att koppla upp enheten mot vår app via exempelvis Chromecast, är en integrerad tjänst smidigare.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att det inte är speciellt smidigt att streama från telefonen.
    Då måste man ju börja innan man startar färden, och det går inte att byta till en annan sommarpratare när man lyssnat klart på den första.
    Mikael
  • Du kan spela upp avsnitten i en följd, antingen genom att i förväg lägga in just de avsnitt du vill höra i Min lista, eller genom att spela upp dem från sidan med alla avsnitt av Sommar i P1. Om du startar uppspelningen i den listan så kommer "nästa nyare ospelade avsnitt" automatiskt att ta vid när det du först startade är klart.

    På en mobil med SR Play installerad, leder denna länk till arkivet med alla Sommar i P1:
    https://sverigesradio.se/play/program/2071
    (På datorer går länken istället till programmets hemsida.)
    Annika Webbmaster
  • Man bör alltså sätta sig ned och planera sitt sommarlyssnande i förväg. Antingen genom att ladda ned programmen i förväg och föra över dem på ett USB-minne, eller genom att bestämma sig för vilka avsnitt man vill lyssna på, och i vilken ordning, för att sedan skappa en egen lista.

    Vi är inte mycket för att planera så mycket i förväg.

    Tänk så mycket enklare det vore att välja avsnitt i Spotify, som vi brukade.

    Jag kan ju säga att vi aldrig lyssnat så få gånger på Sommarpratarna som i år.
    Mikael
  • Men jag tror att jag har hittat ett bra sätt att lösa det ändå ...
    Jag hade fel, tyvärr. Den metod jag kikade på verkar tyvärr inte fungera under bilkörning.
    Annika Webbmaster
  • Det funkar med webläsaren (enligt uppgift), men ljudet läggs på vald ljudkälla.
    Man måste alltså välja en tyst ljudkälla först.
    Sedan täcker webläsaren hela skärmen/kartan, så det är inget superbra alternativ.
    Mikael
  • Tack för detta förtydligande!

    Mer Sveriges Radio i Tesla:
    En lösning för Android-användare med Tesla, är att installera en betalapp som gör att det går att använda Android Auto i Teslas infotainment-system.
    Android Auto erbjuder appar som Waze, Storytel och Sveriges Radio för att nämna några populära appar Teslas bilar saknar.
    Nu kan du få Android Auto till Tesla – Tesla Club Sweden
    Artikeln skrevs för ett par år sedan och flera av problemen som beskrivs med den metoden bör ha åtgärdats sedan dess.

    Jag citerade tidigare min kollega Tomas Granryd:
    De enda apparna de stödjer är globala bolag som de bjuder in som partners. Få, om ens några broadcasters har appar där.
    Jag såg nu att åtminstone BBC (som har en stor och global publik) har appar för Tesla. Däremot saknas möjlighet för små aktörer som Sveriges Radio att utveckla Tesla-appar.
    Annika Webbmaster
  • Det går inte att installera några appar i Teslas infotainment. Det du länkar till är bara ett sätt att spegla (visa) mobilens skärm på bilens skärm. D.v.s. det är fortfarande en typ av streaming och man måste ändå fippla med mobiltelefonen för att starta SRPlay och välja rätt app.
    Mikael
  • Det är ett visst fipplande vid själva uppkopplingen, men det som därefter speglas blir Android Auto-gränssnittet som är bättre anpassat för bilkörning än att spegla en vanliga mobilskärmen.

    Det verkar som om vissa uppskattar Teslaa-appen, medan andra har svårt att få till den eller tycker att den är buggig, att döma av kommentarerna till den video jag hämtade bilden från.

    Annika Webbmaster
  • Som sagt, man måste ta fram telefonen när man vill byta sommarpratare. Precis som vanlig streaming.
    Det är ju inte bilden man vill ha utan ljudet och manövreringen.
    Dessutom tänker jag inte köpa något för att komna runt Sveriges Radios beslut att plocka bort Sommarpratarna (bara) från Spotify.
    Mikael
  • Hej igen, Mikael!

    Det började bli väldigt mycket om just Tesla i tråden Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera, så jag flyttade över de frågorna hit.

    Jag håller med om att du inte ska behöva betala en massa pengar för att skaffa en app som kanske fungerar, i synnerhet inte om det endast är Sommar i P1 du saknar.

    Jag vill passa på att berätta att det finns många SR-produktioner förutom Sommar i P1 som du inte når via Spotify. Några exempel är Petson & Findus, musikprogram i många olika genrer, de två ljudböcker som Radioföljetongen erbjuder just nu och hela P3 ID:s dokumentärer om Elon Musk ...
    Det är ju inte bilden man vill ha utan ljudet och manövreringen.
    Det smidiga med den där Android Auto för Tesla-varianten är alltså att den gör så att du kan manövrera direkt på Teslas skärm, utan att trassla med mobilen när du väl har kopplat upp dig, och då har ett gränssnitt som passar för bilkörning.
    Annika Webbmaster
  • "Det smidiga med den där Android Auto för Tesla-varianten är alltså att den gör så att du kan manövrera direkt på Teslas skärm, utan att trassla med mobilen när du väl har kopplat upp dig, och då har ett gränssnitt som passar för bilkörning."

    Har du testat detta?

    Jag tolkar nämligen denna text som att man fortfarande manövrerar på mobilen:

    "Android Auto kör själva appen på din mobil, det är bara visningen som flyttas från mobilens skärm till bilens."

    Petson & Findus är vi intresserade av, inte heller Radioföljetongen om Musk. Däremot lyssnar vi på andra dokumentärer från P3 och P4 som fortfarande är tillgängliga.
    Att bara vissa program är blockade från Spotify visar ju tydligt att Sveriges Radio är ologiska och inkonsekventa när det gäller tillgängligheten.
    Mikael
  • "Android Auto kör själva appen på din mobil, det är bara visningen som flyttas från mobilens skärm till bilens."
    I filmen jag länkade till ovan ser man tydligt att det är via Teslas skärm man interagerar:
    https://www.youtube.com/watch?v=LpShu2zSMmk

    Men det spelar ju mindre roll. Det centrala är att det hade varit bättre för dig och andra som har Tesla ifall Sommar i P1 gick att nå via Spotify. Det har jag framfört till ansvariga.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.