Sommar i P1 via er hemsida sverigesradio.se

Hej, jag har ingen smartphone och kan därför bara lyssna via sverigesradio.se. Innebär nyheten om att "Sommar i P1" bara ska gå att lyssna på via er app att jag inte längre kan lyssna på "Sommar i P1"? Jag har ingen app och kan inte lyssna på direkt sändningarna. Tycker mycket om "Sommar i P1" och det känns sorgligt ifall jag inte längre kan lyssna på programmen. Varför vill ni inte längre göra det möjligt att lyssna på "Sommar i P1" som podd på sverigesradio.se? Tack för hjälpen!
Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Sommar & Vinter i P1 (och Morgonpasset i P3) kommer även fortsättningsvis att gå att lyssna på, och att ladda hem manuellt, från vår hemsida, vilket jag kommer att be vår programdirektör Sofia Wadensjö Karén att förtydliga här:
    Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app

    Förändringen innebär däremot att det inte kommer att gå att ta del av dessa program i exempelvis Spotify, Podcaster och andra podd-tjänster.
    Annika Webbmaster
    (Uppdaterad )
  • Hej igen!

    Det blogginlägg jag länkade till har uppdaterats. Nu står det (markeringen med fet stil är min):
    Nu publicerar vi ytterligare titlar och program enbart i vår egen app och på vår hemsida. Närmare bestämt Sommar i P1 samt till hösten Morgonpasset i P3 och extra avsnitt av USA-podden, som är en satsning inför det amerikanska valet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag behöver förtydliga en sak. Jag skrev tidigare:
    Förändringen innebär däremot att det inte kommer att gå att ta del av dessa program i exempelvis Spotify och Tunein, eller i olika podd-appar.
    Det jag menade inte kommer att gå i Tunein är att lyssna på "programmet som podd" (fristående från sändningstid). Eftersom Tunein är en tjänst som fler lyssnare förknippar med direktlyssning på kanaler, snarare än att lyssna på poddar, var det ett illa valt exempel. Jag ändrar formuleringen från Tunein till Podcaster, för att inte skapa onödig förvirring!

    I Tunein kommer det nämligen, precis som i vanlig FM-radion, att gå att lyssna direkt på Sommar-programmen när de sänds i P1 klockan 13.00 och på reprisen i P1 klockan 22.05.
    Annika Webbmaster
  • Svens frågor om Sommar i P1 via Sveriges Radios öppna API, en teknik som används för att utveckla digitala tjänster, har lagts under en egen rubrik:
    Sommar i P1 via API:t

    Svaret på Johannas fråga är alltså att ni kommer att kunna lyssna och ladda ned Sommar i P1 från vår hemsida och att ni kommer att kunna lyssna när programmet sänds i P1 överallt där ni brukar kunna lyssna på den kanalen.
    Annika Webbmaster
  • Att man vill hålla programmen enbart i SR-appen kan man möjligen förstå även om det medför tappad lyssning när inte de inte dyker upp i listan bland övriga mediehus i t ex Spotify.

    Däremot har jag svårt att förstå att SR-appen erbjuder överföring via proprietära tekniker som Airplay och Chromcast men inte Spotify connect som är en minst lika etablerad standard. Detta medför att vi som nyttjar Heos missar möjligheten att lyssna i efterhand på t ex Sommar.
    Hans Årmann
  • Hej Hans,
    I en idealvärld hade vi stött alla standarder och plattformar sömlöst. I praktiken har vi ett enda appteam på utvecklingsavdelningen som delar sin tid mellan alla sorters uppgifter, och ibland hinner vi inte prioritera allt som vore bra att prioritera. Det är inte en ursäkt, men en förklaring.
    Principiellt tycker jag Play ska ha jättebra castingstöd. Vi kan behöva prioritera upp det framöver.

    mvh Henrik Tornberg, avdelningschef Play, samt sommarvikarie här i Kundo
    Henrik

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.