Sökfunktionen

Jag hörde ett ring in och fråga-program där professor Bo Heljskov Elvén deltog och svarade på frågor om autism och ADHD.
Varför får jag INGEN träff på Bo Heljskov Elven?
Det händer mig ofta när jag gör sökningar att jag inte får träff.

Kommentarer

  • Hej!

    Din kritik är helt berättigad. Vår sökmotor skulle behöva förbättras på flera vis! Att bygga en riktigt vass sökmotor kan dock sluka enorma resurser. Att komma i närheten av hur exempelvis Google fungerar, går inte. Däremot finns det förbättringsområden som inte kostar så mycket, och vi kommer förstås att arbeta med att förbättra sökmotorn!

    Just i detta fall skulle den behöva vara bättre på att "föreslå närliggande ord". Psykologen Bo Hejlskov Elvéns namn var nämligen felstavat. J ska komma före L i namnet - och med den rätta stavningen hittar du till programserien Fatta familjen.

    Mer avancerade sökmotorer klarar av den typen av stavnings-skillnader. Jag berättar därför hur du gör för att söka med en extern sökmotor på sverigesradio.se (och andra sidor - tipset är användbart även för exempelvis din kommuns hemsida).

    Om du vill söka efter ett ord, låt säga "Heljskov", och begränsa sökningen till att bara få träffar från sverigesradio.se kombinerar du sökordet med site:sverigesradio.se, alltså site:sverigesradio.se Heljskov (se bild).

    Dels fångade Google, som jag använde på ovan, upp två träffar med denna stavning, träffar som vår egen sökmotor missat (den ena var att det är ett avsnitt som inte längre går att lyssna på hos oss och som vår sökmotor ska sålla bort, det andra en förekomst en bit ned i texten, missad av vår sökmotor som endast söker igenom rubrik och ingress). Dessutom föreslår Google en annan stavning:
    "Menade du: site:sverigesradio.se Hejlskov"

    Och när jag sen sökte på site:sverigesradio.se Hejlskov fick jag hela 778 träffar. Under "verktyg" kan jag dessutom styra så att jag exempelvis filtrerar fram träffar från de senaste tre månaderna.

    Nu till något annat ... Programmet Fatta familjen produceras av UR. Även om det går att lyssna på de senaste avsnitten i vår egen app och på vår hemsida, finns det många fler avsnitt (tre säsonger) hos UR Play, där det även finns möjlighet att ladda hem avsnitten:
    https://urplay.se/serie/215434-fatta-familjen

    Själva nedladdningslänken ligger lite gömd, under fliken "Om programmet".

    Hör av dig om du vill att jag förtydligar något!

    Annika Webbmaster
  • Tack snälla för ingående svar och tips! Det kommer att bli användbart!

    Mvh

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.