Public service bör vara teknikneutralt
Jag skull föredra om public service var teknikneutral i så mån att man publicerade innehåll i standardiserade format för konsumption i mediaspelare som följer standarder. Sveriges radio har enbart appar för iOS och Android, medan appar för att lyssna på poddar finns på alla möjliga plattformar. Att publicera innehåll i egna appar och på webbsidor är såklart enklare för Sveriges Radio, men det gör innehållet onödigt otillgängligt. Exempelvis fungerar inte mediatangenterna på en dator med webbläsaren eller så går det inte att använda äldre plattformar där SR inte längre tillhandahåller en app. Det går heller inte att blanda poddavsnitt från olika källor. Exempelvis lyssnar jag på ett antal olika poddar, där SR utgör en av flera kanaler. Andra är oberoende och fria kanaler samt andra public servicekanaler. Om SR vill tvinga in mig i sin app så kommer jag inte längre att kunna ta del av SRs innehåll. Med min föredragna poddspelare så kan jag dessutom automatiskt hoppa över tystnad i ljudet, styra uppspelningshastighet och förbättra ljudet anpassat till den metod jag lyssnar med (mobilens högtalare får annan EQ än hörlur och blåtand). Det ställer även mycket höga krav på SR att göra sina appar tillgängliga för användare med funktionsvariation, där SR historiskt inte legat i framkant, medan dedikerade appar har drivit utvecklingen.
Jag anser att det är beklagligt att SR valt att isolera sitt innehåll i sina appar på vissa plattformar istället för att låta oss lyssnare bestämma hur vi önskar att konsumera den public service som vi tillsammans finansierar. SR är inte ett StoryTell eller Spotify. Det är ett samhällsuppdrag som behöver gå bortom marknaden för att göra sitt innehåll tillgänglig för folket på det sätt som ger minst inlåsning.
Jag anser att det är beklagligt att SR valt att isolera sitt innehåll i sina appar på vissa plattformar istället för att låta oss lyssnare bestämma hur vi önskar att konsumera den public service som vi tillsammans finansierar. SR är inte ett StoryTell eller Spotify. Det är ett samhällsuppdrag som behöver gå bortom marknaden för att göra sitt innehåll tillgänglig för folket på det sätt som ger minst inlåsning.
Följ inlägget
1
följare
Jag lade din kritik under en ny rubrik, så att jag kan svara utförligt på den utan att ta fokus från det som är centralt i den ursprungliga tråden, nämligen att lyssnare utanför Sverige fortfarande kan lyssna via våra egna plattformar.
Detta forum är till för att ge teknisk support. Jag ser förstås till att de kolleger som arbetar med våra strategiska beslut tar del av din och andra lyssnares kritik. Huvuddelen av dina argument ryms inom sammanfattningen här:
Lyssnares kritik mot att program blir "SR-exklusiva"
En del av det du skriver vill jag dock svara lite mer kring: Nja, vi har appar och "app-liknande tjänster" för fler plattformar, däribland Alexa, Sonos, Windows phone och olika tv-OS. Dessutom fungerar Android-appen även på Linux-mobiler:
Android-appen på 'icke Android'
Men du har rätt i att våra huvudsakliga appar är mobilapparna för Android och Iphone. Sajten är dock ett relativt plattformsoberoende sätt att lyssna och jag vill därmed fånga upp de förbättringsområden du nämner. Jag har inte sett den kritiken förut. Har det problemet funnits länge, eller kan det ha uppstått den senaste månaden? (Vi har nyligen gjort förändringar på sajten som skulle kunna påverka detta, vilket jag i så fall vill fånga upp!) Är det någon speciell äldre plattform du tänker på? Många lyssnare med föråldrade plattformar kan förlänga livet på sin surfplatta/mobil med lite hjälp. Teoretiskt kan du ladda hem avsnitt manuellt från vår sajt (och kanske rent av spela upp med din vanliga podd-app, men det beror förstås på vilken app det är). Den metoden är förstås inte alls lika smidigt som att kunna lyssna/ladda hem direkt i din vanliga app (vilket ju fortfarande fungerar med en stor del av vårt innehåll för lyssnare i Sverige). Ett mycket viktigt argument. Vi för en dialog med bland andra Synskadades riksförbund om hur vi kan förbättra för deras medlemmar. Tvärtom är det mycket enklare att publicera avsnitt i ett helt vanligt poddflöde än att göra som vi nu gör, där vissa program ska publiceras "överallt", andra inte ska publiceras i poddflödet alls men ändå gå att ladda hem, vissa program publiceras i poddflödet - fast en vecka senare än på våra egna plattformar, och ytterligare några program publicerar vissa avsnitt i poddflödet medan andra avsnitt är "SR-exklusiva".
Detta är definitivt inte något vi gör för att det är enklare. Syftet är att bli en tydligare avsändare och få en närmare relation till lyssnarna. Och varför vi vill ha det förklarar programdirektör Sofia Wadensjö Karén här:
Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app
Tack för att du tog dig tid att sammanställa kritiken så tydligt. Jag gör mitt bästa för att den ska nå fram till de kolleger som ansvarar för våra strategiska beslut!