Problem med Android Auto

Michael skrev ursprungligen i en tråd om att Morgonpasset inte finns kvar på Spotify, men flyttades till en ny rubrik eftersom han ringar in flera förbättringsområden i Android Auto.
....

Jag hoppas att ni kan omvärdera detta beslut.
SR appen är bra men saknar funktionalitet som finns i Spotify (och kanske andra plattformar), så som automatisk nedladdning av program man prenumererar på och möjlighet att spola 15 sek framåt och bakåt i Android Auto. Det går bara att spola bakåt. Samt att poddar som man börjat lyssna på startar om från början när man använder Android Auto.
Förbättra er app eller se till att programmet finns tillgängligt på andra plattformar också!
Michael

Kommentarer

  • Tack för att du vill hjälp oss här, Michael!

    Backa/skippa 15 sekunder
    Ett förbättringsområde som jag vill att vi på Sveriges Radio fokuserar på är att Android-appen idag i många sammanhang backar/skippar hela avsnitt, där det förväntade är att den backar/skippar 15 sekunder. Det problemet har en egen rubrik här:
    Kommandot 'Backa' bör backa 15 sek, inte hela avsnitt

    Är det detta problem du tänkte på, eller finns det en variant av problemet där all spolning framåt saknas i AA? I så fall vill jag kartlägga det närmre!

    Omstart av poddar
    ... poddar som man börjat lyssna på startar om från början när man använder Android Auto.
    Jag har ett tips som eventuellt kan göra så att appen inte tappar positionen:
    Gå in mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad (inga begränsningar)

    Detta brukar hjälpa vid liknande problem när Bluetooth-enheter tappar förbindelse med appen, men jag är osäker på om samma sak gäller Android Auto.

    I och med att vi numera helt hänvisar till vår egen app om du vill lyssna på Morgonpasset i din bil, så vill vi förstås förstå vad i den appen som "skaver" och åtgärda det vi kan!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för ditt svar!
    Min kritik angående spolning 15sek gäller endast i Android Auto (i vilket en stor del av min lyssning sker).
    När jag lyssnar på en pod i telefonen och sedan sätter mig i bilen så startar programmet om från början av sig själv. Jag har ändrat inställningarna enligt din instruktion, får se i eftermiddag om det fungerar.
    Dessutom går det endast att spola bakåt och inte framåt. Uppspelningshastigheten går inte heller att justera från AA utan där måste jag fiska fram mobilen. Dessa funktioner finns i Spotify, så ni kan ju studera hur det fungerar i AA och hämta lite inspiration.
    (Nu hör denna diskussionen kanske hemma i någon helt annan tråd än denna men jag hoppas att du kan förmedla detta vidare till utvecklarna.)
    Hälsningar
    Michael
  • Tack! Problemet med att det saknas möjlighet att skippa 15 sekunder har hittills gått under min radar, delvis på grund av att lyssnare och jag själv förväxlat det med "det andra 15 sekunders-problemet". Detta är dock av allt att döma två helt olika fel, där Android Auto-problemet är en bugg, en förväntad funktion saknas, medan det andra är "tekniskt fungerande", men ett diskutabelt val från vår sida. (För lyssnare spelar det förstås ingen roll om det är en bugg eller andra konstigheter, men det påverkar hur vi löser det!)

    I morse skrev Sofia om samma problem på låsskärmen i hennes mobil, och hennes beskrivning ihop med det du skrev igår, fick polletten att ramla ned. Detta är ett separat fel som vi ehöver undersöka förutsättningslöst:
    Kan inte hoppa fram 15 sek, men väl backa
    När jag lyssnar på en pod i telefonen och sedan sätter mig i bilen så startar programmet om från början av sig själv. Jag har ändrat inställningarna enligt din instruktion, får se i eftermiddag om det fungerar.
    Berätta gärna om det påverkar problemet!
    Uppspelningshastigheten går inte heller att justera från AA ...
    Jag ser till att detta önskemål plockas upp så att vi har med det i diskussionerna nåsta gång vi ger AA lite kärlek!
    Nu hör denna diskussionen kanske hemma i någon helt annan tråd ...
    Bra tänkt. Förbättringarna som du tar upp är viktiga oavsett om Morgonpasset lämnat Spotify eller inte, så jag bryter ut din kommentar och mina svar till en egen tråd, så blir det enklare för andra med AA att hitta detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Igår när jag spelade ett program i mobilen och sedan kopplade in mig på AA i bilen, så fortsatte uppspelningen där jag var.
    Oklart om det var pga de ändrade inställningarna eller bara flax.
    Jag återkommer om det skulle krångla i framtiden.
    Jag vore tacksam för att ni förbättrar appen generellt men även AA integrationen med funktioner nämna i tidigare inlägg.
    Det absolut bästa vore ju dock att samtliga SRs program publiceras på andra plattformar.
    Hälsningar
    Michael
  • Tack för återkoppling!

    Vårt utbud hos tredje part
    En lång diskussion kring detta beslut finns här:
    Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

    Den tråden är lång och knölig att ta el av för både lyssnare och de kolleger som behöver ta del av det, så jag har sammanställt kritiken här:
    Lyssnares kritik mot att program blir "SR-exklusiva"

    Om du har synpunkter som saknas i den rätt långa sammanfattningen, så behöver vi förstås ta del av detta, men den kritik du framfört här tycker jag ryms inom dessa punkter:
    • Ett annat skäl för att använda andra externa tjänster, i synnerhet Spotify men i något fall Apple Podcast, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Siri, Googles smarta högtalare med mera. I flera fall går det att koppla upp enheten mot vår app via exempelvis Chromecast, men en integrerad tjänst är smidigare.
    • Specifika funktioner i andra appar och brister i vår app, se Önskelista för poddar i SR Play (Android + iOS), bidrar till att lyssnare som använder SR Play för kanaler, musikprogram med mera väljer att lyssna på poddarna i andra appar
    • Att ringa in och åtgärda de funktioner som saknas eller behöver vidareutvecklas kan få lyssnare att aktivt välja SR Play, vilket förstås är bättre än att tvinga lyssnare till oss för att vi tagit bort alternativen
    Återta uppspelning i rätt position i AA
    Försiktig optimism, med andra ord. Jag hoppas att det inte var en engångsföreteelse, men det lär ju visa sig.

    Saknad möjlighet att spola framåt 15 sekunder i AA
    Sofia larmade om att denna knapp saknas på "låsskärms-spelaren" (spelaraviseringen) i hennes mobil. Har du en skippa-knapp där? Om inte, vad är det för mobil?

    Reglera uppspelningshastighet i AA
    Önskemålet är noterat.

    Jag passar på att berätta att många lyssnare efterfrågar alternativ som ligger närmre "naturligt ljud" än våra nuvarande val. Vi ska därför komplettera vanliga appens hastighetsreglage , så att det blir möjligt att lyssna i 0,9 x och i 1,1 x. (Det påverkar alltså inte AA direkt, men är ju bra ändå!)

    Automatisk nedladdning (ej AA-specifikt)
    Även detta är något som många lyssnare har efterfrågat. Exakt vilka av de förslag vi får in som vi ska arbeta med och i vilken ordning detta sker, är jag osäker på.

    Min roll är att se till att de kolleger som beslutar sådant får del av förslagen och förstår vilka behov olika förbättringar löser, och detta förslag är ju rätt självförklarande!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Saknad möjlighet att spola framåt 15 sekunder i AA
    Sofia larmade om att denna knapp saknas på "låsskärms-spelaren" (spelaraviseringen) i hennes mobil. Har du en skippa-knapp där? Om inte, vad är det för mobil?
    Svar: I SR-spelaren på min låsskärm (Google Pixel 7a) så finns endast knapp för att starta om avsnittet från början eller spola 15 sekunder bakåt. Spola 15s framåt saknas således. Knapp för att starta om avsnittet från början känns överflödigt att ha på låsskärmen. Den har jag aldrig använt. Som referens kan jag nämna att Spotify har knappar för: spola 15s bak, spola 15s fram och ändra hastighet.

    Det låter bra att ni tittar på att lägga in flera uppspelningshastigheter. 1.25x är lite för snabbt. 1.0x, 1.1x, 1.2x känns som rimliga steg.

    Tack för återkoppling!
    Trevlig helg!

    Michael
  • Knapp för att starta om avsnittet från början känns överflödigt att ha på låsskärmen. Den har jag aldrig använt.
    Håller med, är inte relevant när man lyssnar på poddar, däremot kan det vara bra i spellistor med korta ljudklipp, som våra nyheter. Här har det nog helt enkelt blivit fel.

    För övrigt kan jag återskapa samma låsskärmsspelare själv, inser jag nu. I vissa lägen (efter att ha tryckt paus/play i avsnitt utanför spelkö) dyker knappen upp. I spelköer (om jag har startat avsnittet från nedladdat, programmets lista med avsnitt eller annan lista) visas den inte efter en manövern.

    I nyhetsspellista får jag "backa 15" + "skippa till nästa inslag", vilket här är en rätt vettig kombi egentligen. Dock lite konstig. Att backa och skippa hela inslaget är mer konsekvent.

    Backad kanalström ger mig 15-sekundersknappar (bra), men knappen för att hoppa framåt försvinner i vissa lägen utan tydligt mönster.

    Sammanfattning:
    Detta behöver vi styra upp.

    Önskat läge är att låsskärmen visar knappar för 15 sekunder fram/bak (där det går att applicera, det går ju inte att hoppa fram 15 sekunder om man lyssnar direkt på en kanal!) utom i nyhetsspellistor, där backa/skippa hela inslag är ett bättre alternativ.

    Jag är mest förvånad över att detta kunnat gå under min radar så länge, trots att det finns på min egen skärm! Visar att jag mest lyssnar med luren i fickan, kanske?
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.