Svårt att lägga 'Nya avsnitt' i 'Min lista' + felsorterad lista

Postades först i tråd om saknade programnamn i Min lista, men läggs under egen rubrik för att kunna felsöka förutsättningslöst.
------
Jag har nu upptäckt att det verkar ha dykt upp fler konstigheter med "Min lista" efter den här uppdateringen. När jag befinner mig i listan "Nya avsnitt" och lägger till ett avsnitt i "Min lista" via avsnittets trepunktsmeny dyker det inte direkt upp i "Min lista". För att det ska göra det verkar det som att jag måste gå till själva avsnittssidan och därifrån lägga till det i "Min lista" i stället för att använda trepunktsmenyn.

Ifall jag väntar riktigt länge verkar det dock som att avsnitten tillagda via trepunktsmenyn i "Nya avsnitt" till slut dyker upp i "Min lista". Det handlar i så fall om flera timmar. Det är för mig oklart om det spelar någon roll om appen varit aktiv eller inte under den tiden. Någon gång har jag fått intrycket att det har betydelse om jag tvångsavslutat appen och startat den igen, men andra gånger verkar det inte ha haft betydelse.

Efter uppdateringen har jag också fått intrycket att ordningen på avsnitten i "Min lista" ändrats utan att jag ändrat sorteringen, men jag är ännu inte riktigt klar över om detta är inbillning eller inte.

Jag vet inte om de här problemen har något samband med de saknade programtitlarna, men eftersom felen tycks ha uppstått samtidigt är det kanske inte uteslutet. Annars är det förstås helt ok om ni vill bryta ut det här inlägget till en egen tråd.
Albert Pettersson

Kommentarer

  • Tack!
    Jag håller med om att det kan finnas samband med det andra felet, men valde, som synes, att dela upp det.

    Dessutom har Oscar här stött på konstigheter som jag vill att vi felsöker separat från de fel du rapporterat in nu senast, men där det finns en gemensam nämnare:
    Bugg(?) uppspelning efterhand ljudkvalitet hög

    Likheten är att appen hanterar ett avsnitt i en lista (för Oscars del programmets arkiv) annorlunda än inne på avsnittets sida. Kan vara en slump, men jag uppmärksammar förstås utvecklarna på den iakttagelsen.
    Annika Webbmaster
  • Nu när det gått några dagar har jag fått en lite bättre känsla för hur det här problemet verkar yttra sig. Det går som sagt att lägga till avsnitt i "Min lista" från avsnittssidan. Ifall jag tidigare försökt att lägga till ett avsnitt från trepunktsmenyn i "Nya avsnitt", ser det på avsnittssidan ut att vara tillagt i "Min lista", trots att det inte syns där. Om jag från avsnittssidan klickar på att ta bort det från "Min lista" och sedan direkt lägger till det igen, syns det med en gång.

    Det finns ett liknande problem med att ta bort avsnitt från "Min lista". Om jag gör det via trepunktsmenyn i "Nya avsnitt", ser avsnitten ut att ligga kvar i "Min lista", men försvinner om jag tvångsavslutar appen eller när appen varit inaktiv länge och tycks starta om. Motsvarande problem uppstår inte om jag tar bort avsnitt från "Min lista" via avsnittets trepunktsmeny i "Min lista".

    Då och då sorteras "Min lista" om så att avsnitten hamnar i oordning. Det nämnde jag ju också tidigare, även om jag då inte uteslöt att det kunde vara inbillning. Det är mycket irriterande. Detta tycks också ske i samband med att appen startats om. Det händer inte varje gång, men det verkar ske lite då och då.

    En annan konstighet som jag lagt märke till nyligen och som jag misstänker har någon form av samband med resten av det som jag nämnt i denna tråd är att spelade avsnitt ibland ser ut att vara ospelade när man går in på listan över de senaste avsnitten från ett visst program. Se exempelvis den bifogade skärmdumpen från Ekonomiakuten där bara de översta avsnitten ser spelade ut. I själva verket är dock samtliga äldre avsnitt också spelade. Om jag klickar på trepunktsmenyn på ett av avsnitten som ser ospelade ut, markeras några fler avsnitt som spelade. Det sker utan att jag tryckt på något mer efter att jag öppnat trepunktsmenyn. I detta fall verkar tio eller elva ytterligare avsnitt ha markerats som spelade. Bläddrar jag ner till ännu äldre avsnitt, ser dock även de ospelade ut fram till att jag öppnat trepunktsmenyn.

    Albert Pettersson
  • Wow, vilka intressanta spaningar!

    Jag kompletterar ärendet med detta.
    Annika Webbmaster
  • Nyss fick jag version 24.6.1 (30064). Den verkar inte ha löst problemet. I samband med uppdateringen sorterades "Min lista" återigen om. En lite märklig sak med de här omsorteringarna är att jag inte ser något tydligt mönster i vilken ordning avsnitten hamnar i. De verkar dessutom hamna i olika ordning varje gång det händer.
    Albert Pettersson
  • Tack för den kompletteringen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Även Jenny har problem med att listan sorteras om. Hon skriver:
    Det är mycket svårare nu att lägga in programmen i den ordning man vill ha dem Jag kontrollerar att listan blivit så som jag vill ha den och stänger appen. När jag sedan öppnar appen igen - så har poddarna bytt plats med varandra! Huller om buller har det blivit i listan som jag omsorgsfullt ha förberett. Jättetråkigt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Kan du testa en lite udda sak? Gå in under Min sida -> Ljudkvalité. Om den är inställd på Hög för efterhandslyssning, så vill jag att du testar att sänka till Mellan. Kan du därefter lägga avsnitt till Min lista?

    Vi har andra fel där avsnitt beter sig lite olika i olika vyer som enbart påverkar hög kvalitet, och jag vill veta om det finns ett samband:
    Poddar som inte startar
    Annika Webbmaster
  • Intressant idé. Jag testade att sänka ljudkvaliteten för efterhandslyssning på det sättet. Tyvärr verkar det inte påverka möjligheten att lägga till avsnitt i "Min lista" från avsnittens trepunktsmenyer i "Nya avsnitt". (Jag testade detta utan att ladda ner avsnitten, men det borde inte ha någon betydelse.) Precis som tidigare verkar avsnitt som lagts till i listan på det sättet dyka upp i "Min lista" först efter det att appen startats om.
    Albert Pettersson
  • Tack, synd att det inte hjälpte.

    Vi har en ny version av appen på gång där Nya avsnitt-vyn ska vara filtrerad, men den versionen har fastnat i review och kommer inte ut som publik beta. Om det fel du beskriver här (som nu även Björn har rapporterat in) kvarstår i den versionen vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Spännande med filtrerad lista. Jag ser fram emot att se hur det kommer att fungera.

    Det här problemet med att lägga till avsnitt är ju lätt att komma runt genom att lägga till avsnitten via avsnittssidorna i stället, så det är ju verkligen inte akut. Problemet med att listan sorteras om ibland är däremot mer irriterande, men det ska säkert också ordna sig förr eller senare. Tack för alla era ansträngningar.
    Albert Pettersson
  • Nyss fick jag version 24.6.2 (30066). Det här problemet med att lägga till avsnitt verkar kvarstå. Jag märker inte heller någon skillnad i "Nya avsnitt". Spelade avsnitt finns fortfarande med i den listan. Jag misstänker därför att det inte var den här versionen du menade när du nämnde en kommande version med filtrerad "Nya avsnitt".
    Albert Pettersson
  • Helt korrekt. 24.6.2 är versionen innan den som "har fastnat" och det är den stoppade versionen som ska lösa allehanda problem.

    Jag lämnar supportforumet till en bunt kompetenta kolleger fram till i mitten av juli och önskar dig därmed trevlig sommar fram tills dess!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.