Svårt att överblicka 'Poddar jag följer'

Hej. Kan man få en option att få en text baserad lista på poddar jag följer istället för ikonerna. Det går snabbare att välja från en lista jämfört med att skrolla igenom alla ikoner.
Tack.
Patrick R

Kommentarer

  • Hej Patrick!

    Tack, för den återkopplingen, som liknar det Roger skrev här (där han delar bilder på de två varianterna för en tydlig jämförelse):
    Poddar jag följer: Bättre för ögonen i äldre version

    ...

    Jag har pratat med de kolleger som gjort förändringen och det ligger en tanke bakom:

    Resonemanget för den nya layouten var att den kunde passa bättre på 'poddar jag följer' eftersom beskrivningstexten inte är lika relevant när man redan följer vet vad podden handlar om. Konvoluten kan då bli den enklaste genvägen till podden.
    Även jag tycker att det svårare att överblicka i den nya versionen, och har bollat en del tankar om vad det är, mer i detalj, som gör det svårare för hjärnan att sortera informationen.

    Mina kolleger har lovat att jobba vidare på detta, och jag ser till att de får del av din analys om att en lista är enklare att överblicka.
    Annika Webbmaster
  • AntennaPod har en liknande presentation om man väljer att visa "Subscriptions", men jag använder i nästan alltid listan i menyn under "hamburgaren" istället om jag vill åt en enskild podd. Den är just en lista uppifrån och ned. Sedan går det i AntennaPod att välja hur många kolumner man vill ha "Subscriptions", mellan två och fem.

    I mitt tycke lider SR:s presentation med två kolumner som ovan av det låga utnyttjandet av skärmyta som är så populärt idag, vilket ger dålig överblickbarhet. Självklart behöver man kunna se vad det står, men ofta är saker större än nödvändigt. Skillnaden i AntennaPod blir ju enorm om man jämför två kolumner med fem. Standard tror jag är tre, men jag tycker nog att man kan gå upp en och till och med två kolumner om man inte bara vill ha stora omslagsblaffor, givet att man har text på och inte enbart visar omslaget utan text under. I det senare fallet blir man ju beroende av hur omslaget är utformat. SR använder i snitt mindre text på omslagen än de andra poddradio jag har med. Om man ska välja ett fast ej ändringsbart antal kan man nog inte gå högre än tre, gissar jag.

    I det andra länkade inlägget pratas det om (ospecificerade) problem med ögonen och en reflektion jag kan göra kring en annan popularitet är att i skärmdumpen saknas visuella ledtrådar som separerar poddarna från varandra. Det är omslaget och sedan "flyter" tillhörande text (namnet) i det svarta tomma intet mellan omslagen. Till vilket omslag hör texten? Nu menar jag inte huruvida man rent intellektuellt kan avgöra det, förstås. Detta problem finns inte i den gamla utformningen då de befinner sig på samma rad.
    Martin S
  • Tack för klok analys, inte minst kring att det saknas visuella ledtrådar som separerar poddarna från varandra, vilket jag har försökt beskriva internt, utan att formulera mig lika begripligt.

    AntennaPod och deras mer flexibla presentation, och att du föredrar den list-vy som nås via menyn, var också intressant.
    Annika Webbmaster
  • En mindre rad per pod med en liten thumb nail och sedan namnet på podden, avsnittets namn o kanske datum i tre rader till höger om thumbnail bilden kanske vore idealt. Kanske tom direct access till "visa mer från...."
    Ett klick på thumb nail symbolen och podden börjar spela direkt.
    Det borde vara mindre clickande för att komma nån vart.
    I nyhets sektionen står det ofta. Klicka för att läsa mer och det enda som kommer upp är email addressen till artikel författaren. Det borde finnas minst tio rader extra för att dölja texten med en "Klicka för att läsa mer..." länk... Anyway.Man vänjer sej. Ser redan för bättringar som andra kanske har klagat på. Bra! 😀
    Patrick R
  • Tack för konstruktiva förslag, och för din optimistiska ton!

    Jag vet att de kolleger som arbetar med appens form och navigation sätter stort värde på den här typen av återkoppling och redan från början har räknat med att appens nya funktioner kommer att behöva anpassas efter de önskemål och förslag som ni lyssnare ger oss.
    Annika Webbmaster
  • Tack själv, och tack till alla,reportrar. Det är så skönt med nyheter som inte är av formen:
    "...  och du kan inte ana vad som hände sen... clicka här för att få reda på mer...."  Man vill ju kasta upp ...   😄
    Patrick R

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.