Poddar som inte startar

Sedan jag bytte telefon från Samsung s8 till s23 har jag haft problem att starta vissa poddar från mina poddar. Har fått gå in på avsnittets egen sida och starta där. Efter senaste uppdateringen funkar det inte att starta där heller. Gäller t.ex. P3 historia, Trädgården med Pernilla och John m.fl.. Andra poddar startar direkt.
Jens
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Jens!

    Geller detta nya avsnitt, eller rör det sig om avsnitt som du tidigare har spelat igenom?
    Annika Webbmaster
  • Det gäller avsnitt jag inte lyssnat på. I lista Nya avsnitt verkar det fungera, men inte under Mina poddar. Som sagt så funkar vissa poddar men inte andra. Då står det bara och snurrar och till slut är det det senast lyssnade programmet som dyker upp i spelaren.
    Jens
  • Jag har samma problem som OP.
    Vissa funkar andra inte. Testade att lägga till Trädgården till följda och de spelas inte upp.

    Samsung a33,android 14, ONE UI 6.0.
    Magnus
  • Intressant!
    Kan ni testa hur dessa poddar beter sig om ni istället startar med "trepunktsmenyn" i listor respektive inne på avsnittets sida?
    Annika Webbmaster
  • Vissa poddar kan jag öppna under nya avsnitt, p3 historia fungerade där. Trädgården kan jag inte spela någonstans i srplay. Inte under 3-punktslista eller på egna sidan. Lyssnade via Spotify istället under långkörning för ett par dagar sen.
    Jens
  • Tack för förtydligandet!

    Jag får samma fel "överallt" i Android-appen, medan andra ljudtjänster (inklusive SR Play på Iphone) fungerar som förväntat med detta program.

    Att jag kan återskapa problemet underlättar förstås felsökningen, så jag hoppas att vi snart förstår vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • Även Svenska fyrar strejkar i Android-appen, men funkar i samma telefon via hemsidan:
    Svenska fyrar - Forum för teknisk support

    När min spelaren slutade försöka ladda in avsnittet från Svenska fyrar, var det inte ett tidigare spelat avsnitt som den återgick till utan det avsnitt av Trädgården med Pernilla och John som jag förut inte lyckades spela upp. När det avsnittet nu väl ligger inläst i spelaren så kan jag starta det! Problemet verkar alltså gälla att "läsa in" avsnitten, snarare än att spela upp dem.

    Däremellan har jag gjort olika saker med appen i felsökningssyfte för andra problem, bland annat en omstart. Jag noterade dessvärre inte om Trädgården-avsnittet låg inläst i appen direkt efter omstarten, eller om det lästes in först efter mitt misslyckade försök att starta ett avsnitt av Svenska fyrar.

    Utvecklarna har förstås fått del av de nya iakttagelserna, som jag hoppas hjälper de att identifiera och oskadliggöra skurken här!
    Annika Webbmaster
  • Den utvecklare som kikar på detta kunde inte återskapa felet på sin lur, så jag vill se om det finns en gemensam nämnare hos oss so får problemet. En är att vi alla verkar ha Samsung-enheter:
    • Jens: Samsung s23. Vilken version av Android?
    • Magnus: Samsung a33, Android 14, ONE UI 6.0
    • Jag: Samsung Galaxy S10, Android 12, ONE UI 4.1
    Jag tar reda på om även Håkan, som rapporterade in problemet med Svenska fyrar, har en Samsung-lur.

    Det kan finnas andra gemensamma nämnare också, förstås, men jag börjar i den här änden ...
    Annika Webbmaster
  • Håller med om att det är inläsningen som inte fungerar. Därav att jag skrev att det bara står och snurrar i brist på bättre ord.
    Har gjort en omstart av telefonen men ingen skillnad.
    Poddar som jag märkt problem med:
    USA-podden
    P3 historia
    P3 hemligheter
    P3 dokumentär
    Dagens eko
    Jens
  • Tack, det är ju flera av våra mest avlyssnade program! Hoppas verkligen att vi snart löser det.

    Vad har du för version av Android? (Troligen inte så viktigt med tanke på att Magnus och jag har olika, men jag har lovat att ta reda på det!)
    Annika Webbmaster
  • Samsung s23, Android 14, ONE UI 6.1
    Jens
  • Tack!

    "Håkan med fyrarna" har en Sony och Android 9, så buggen i vår app verkar inte ha med vare sig telefonfabrikat eller Androidversion att göra.
    Annika Webbmaster
  • Oscar här hade problem med visa poddar. I likhet med vad Jens beskrev i trådens start om hur appen nyligen (inte) har fungerat, kunde Oscar lyssna från avsnittets sida, men inte från arkivet med alla avsnitt.

    Han noterade att det gick att lyssna även från arkivet om han gick till Min sida > Ljudkvalité Efterhandslyssning och ändrade från Hög till Mellan.

    Jag hade Hög inställt och testade att ändra till Mellan, och nu får jag inte längre några problem med Svenska fyrar och de andra drabbade programmen! Hoppas att det är samma sak för er, för då har vi ju både hittat ett sätt att komma runt det hela och har en konkret sak som mina kolleger kan felsöka.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Ändrade till mellan på ljudkvaliteten på efterhandslyssning och nu fungerar samtliga poddar som inte fungerat tidigare.
    Har kört med både wifi och mobilt när det inte fungerade med hög kvalitet så bandbredd borde inte vara problemet.
    Jens
  • Nej, det är något som är trasigt i appen. Tack för hjälp att förstå detta och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte kunnat lyssna på Dagens eko eller Ekot fördjupning sen några dagar. Efter att ha ställt om lyssningskvalitet till mellan som ni föreslog gick det dock. Har en Samsung S10.
    Ann
  • Bra att du såg detta!

    Jag tror inte att mina kolleger har hunnit lösa det ännu, men de kan utan problem återskapa felet själva och har fått en mycket tydligare bild av det. Vi har stort hopp om att de snart löser det bakom kulisserna, och att det kommer med i nästa release av appen.

    I en version som heter 24.6.2, som släpptes som beta-version förra veckan, är felet inte löst. Om den versionen släpps publikt, kan ni som inte är betatestare få en uppdatering där felet kvarstår - men i versionen efter 24.6.2 hoppas jag att det är löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi vet hur felet uppstår och det är löst bakom kulisserna, men den rättade versionen har tyvärr inte blivit godkänd av Google ännu, så den kommer inte ut till er. (Det kan däremot hända att ni får en uppdatering 24.6.2, som vi har släppt som betaversion. I den versionen är det här felt alltså inte löst.)

    Det finns en inställning i vårt publiceringssystem som styr hur ett avsnitt ska bete sig ifall det har dubbla ljudfiler (en version med respektive utan musik t ex). Några val vi kan göra där leder till att avsnitt som enbart finns "utan musik" (där det egentligen inte ska spela någon roll vilken inställning som är vald) inte fungerar korrekt. Andra val ger inte detta fel.

    Dessutom uppstår, som sagt, felet endast hos lyssnare med Android-appen som har hög eller låg ljudkvalitet vald. Mellankvaliteten funkar, som ni har märkt.

    Eftersom vi inte vet när den rättade versionen av appen kommer ut, gör vi vad vi kan för att ställa in så många poddar som möjligt på det sätt som inte dras med problemet. Dagens Eko, Trädgården, P3 Historia och de andra poddarna som har nämnts ovan har jag ändrat.

    Hjälp oss gärna genom att rapportera in om ni stöter på fler program som drabbats, så att vi kan byta inställning i systemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej, har haft problemet en längre tid inte bara efter uppgraderingen. Samsung S20 Jag måste ladda ned programen för att kunna lyssna på dem.
    Ekonomiakuten.
    Anna

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.