Poddar börjar om mitt i lyssningen

Rätt ofta då jag lyssnar på podd i appen så bryts den och startar om. Då den startar om står det att det är över 300 minuter kvar vilket inte stämmer på ett poddavsnitt.
Evelina

Kommentarer

  • Hej Evelina!

    Gäller detta Morgonpasset i P3?
    Annika Webbmaster
  • Ja men också paradiso
    Evelina
  • Ok, tack för att du berättade det och bra att du lade märke till denna helt orimliga tidsmarkering, vilket jag hoppas kan hjälpa mina kolleger att lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Veronica skriver om samma problem:
    Vet du möjligen vad  som kan orsaka att avsnittet man spelar börjar om från början vid uppkoppling mot en bluetooth enhet? Samt att längden på avsnittet visar vara fyrsiffrigt långt. Klickar jag in på avsnittet på nytt, då fortsätter det där jag var och avsnittslängden är som den ska. Jag såg någon annan hade samma problem, men såg inte lösningen.
    Samma problem är inrapporterat av Andreas, och uppstår när appen kopplar upp sig mot billäget Android Auto. Trots att vi nu har flera olika felbeskrivningar, har inte lyckats återskapa detta själva ännu, vilket gör det svårt för oss att felsöka.
    Annika Webbmaster
  • Ni som får detta fel får gärna skriva mer noggrant hur långt ett avsnitt ser ut att vara när det startar om, eftersom det kan hjälpa oss att förstå var felet ligger. Om avsnittet exempelvis ser ut att vara 6000 minuter trots att det egentligen är 100 minuter, så är det förmodligen ett fel som beror på att vi någonstans räknar sekunder som om de vore minuter. Om 100 minuters-avsnittet i stället ser ut att vara 1000 minuter, kan vi ha räknat fel på en decimal någonstans. Eftersom vi inte sett felet med egna ögon, behöver vi er hjälp för att så snabbt som möjligt förstå och rätta felet.
    Annika Webbmaster
  • Evelina
  • Tack snälla!
    Avsnittet ser alltså inte ut att vara över 1600 minuter, utan över 1600 timmar långt! Trots detta ser din progressbar ut att ligga där den borde om du hade lyssnat drygt 1:13 (73 minuter) av poddversionen på 96:10. Jämför min bild:

    Dessutom har du "No Program-titel", vilket är en bugg vi håller på att undersöka och har trott var ett annat problem. De två problemen kanske hänger ihop?
    [No program] visas när jag startar appen​​​

    Annika Webbmaster
  • Här på bilden uppstod felet när du castar avsnittet. Är det främst då det blir fel, eller kan det bli fel i andra sammanhang?
    Annika Webbmaster
  • Jag castar oftast så har inte tänkt på om det ser likadant ut när jag lyssnar i hörlurarna. Får återkomma om jag märker att det är likadant då.

    Har också märkt av att det står "no program" som du säger men det har fungerat att lyssna ändå.
    Evelina
  • Tack, du är verkligen till stor hjälp här!
    Annika Webbmaster
  • Tips:
    Veronica, som också har detta problem, skrev:
    Klickar jag in på avsnittet på nytt, då fortsätter det där jag var och avsnittslängden är som den ska.
    Hoppas att det fungerar på samma vis hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Problemet med att avsnittet börjar om uppstår för mig endast när jag är ansluten till en bluetooth-enhet och via antingen mina hörlurar eller högtalare trycker på resume-knappen. I synnerhet om SR-appen för tillfället inte är öppen i mobilen när jag trycker på resume.

    Går jag däremot manuellt in i appen och startar programmet i mobilen så börjar den där den ska, även om tidsstämplingen visar -1600h etc
    Alex
  • Välkommen hit Alex!
    Vi hade förstått att Bluetooth är involverat hos många, men lyckades inte återskapa felet själva. Jag, och förmodligen även mina kolleger, har då haft appen i förgrunden och därmed inte sett felet, eftersom det i första hand inträffar när appen ligger i bakgrunden och mobilen kopplas upp mot Bluetooth.

    Oavsett om detta sker via en "resume-knapp" eller vid automatisk övergång till BT (som hos de lyssnare som endast stött på felet i bilen), så är det en viktig ledtråd, både för hur vi ska återskapa felet och var vi gör fel. Jag ser till att de utvecklare som felsöker får del av detta och kommer själv att göra nya försök att kika på det.

    Beträffande den extremt konstiga återstående tid som visas, är min hypotes (som jag framfört till utvecklarna, förstås) att appen tar den återstående tiden i sekunder räknat och lägger in det som återstående tid i timmar. I Evelinas exempel skulle ett avbrott i så fall ha kunnat ske några minuter innan skärmdumpen togs, och det var lite mer än 26 minuter och 41 sekunder (drygt 1601 sekunder) kvar att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Jag har fortfarande inte lyckats återskapa detta, och ser över de felrapporter vi har fått in eftersom problemet (som rimligen ligger i vår app) kanske endast visar sig i en viss version av Android eller ihop med någon specifik lokal inställning.

    Jag vill också bli klar över om felet med "orimlig återstående tid" alltid visar sig ihop med [NO PROGRAM] (där avsnittets titel borde stå) och null (där det borde stå Morgonpasset i P3), eller om dessa tre fel kan uppträda var för sig.

    Tråd om no program:
    [No program] visas när jag startar appen

    Annika Webbmaster
  • Jag vill också bli klar över om felet med "orimlig återstående tid" alltid visar sig ihop med [NO PROGRAM] (där avsnittets titel borde stå) och null (där det borde stå Morgonpasset i P3), eller om dessa tre fel kan uppträda var för sig.
    Det verkar som om de tre felen hänger samman. Lina, som startade tråden [No program] visas när jag startar appen, har delat två skärmbilder där spelaren är i "stor version", det vill säga att den återstående tiden visas. Den är orimligt lång (över 700 timmar för ett avsnitt som egentligen totalt sett är drygt 40 minuter) även för henne, vilket jag inte hade noterat innan:

    Mitt intryck är att No Program-felet (+ null + tidsfelet) kan visa sig även utan att exempelvis casting eller bluetooth är inblandat, men att det är först i samband med att ljudet ska starta på en annan enhet som det blir stora problem med att avsnitt börjar om från början. Som Alex skrev:
    Går jag däremot manuellt in i appen och startar programmet i mobilen så börjar den där den ska, även om tidsstämplingen visar -1600h etc
    Annika Webbmaster
  • Hönan eller ägget?
    Vid de avbrott som sker vid casting och uppkoppling till Bluetooth ser avsnitten ut att ha extremt lång tid kvar att spela samt visar fel text (NO PROGRAM + null).

    Jag förstår att det är svårt att bedöma säkert, men vill veta om [NO PROGRAM] syns även innan casting/BT-anslutning, men utan att ge några större problem, eller om det ser ut att vara rätt fram tills att ljudet skickas vidare till en annan enhet.

    Jag vill alltså förstå om grundfelet har med casting/Bluetooth att göra, eller om felet finns ändå, men inte ger avbrott och omstart förrän i samband med casting/BT.

    Minska risk för att det uppstår
    Om felet finns ändå, minskar risken för att drabbas om ni undviker att stänga ned appen helt när ni har lyssnat klart, vilket jag tipsade Lina om den 27 september. Felet kan fortfarande uppstå, men det bör ske mer sällan.

    Evelina skrev i morse:
    Jag har de senaste veckorna lyssnat som vanligt fast utan att dra bort appen i apphanteraren och inte stött på problemet lika ofta (lite i början av testperioden, men ingenting den senaste veckan).

    Förstår felet bättre - tack!
    Vi vet fortfarande inte hur felet uppstår, men genom era bilder ser vi hur appen räknar fel. Den tror att millisekunder är sekunder, vilket gör att avsnitten ses som tusen gånger så långa som de borde vara.

    Ett exempel:
    I Evelinas exempel från Morgonpasset är avsnittet egentligen 1 timma, 36 minuter och 10 sekunder, eller 5770 sekunder långt. När tidsfelet uppstår ser det ut att vara ca 5.770.000 sekunder (1602 timmar, 46 minuter och 39 sekunder).

    Vi vet alltså vilken typ av felberäkning som ligger bakom felet, men tyvärr har vi ännu inte sett var i koden vi gör fel eller förstått varför felet verkar hänga samman med att vi inte hämtar rätt data om avsnittet, det som ger [NO PROGRAM] och null.

    Del av problemet rättat i version 24.10.2
    I den senaste versionen av appen, 24.10.2, har utvecklarna gjort en fix som gör att appen, om det annars skulle bli [NO PROGRAM] etc, hämtar avsnittets data från en annan del av systemet. Den versionen började sippra ut i måndags och hade igår släppts till 30 procent av oss med Android-appen.

    Den fixen kommer tyvärr inte att påverka den felaktiga tiden för spelning och det är därmed osäkert om avbrotten som sådana påverkas.

    Men, som sagt, kan ni minska risken för att grundfelet uppstår genom att låta appen ligga kvar i bakgrunden, utan att tvångsavsluta den, när den inte används. Det bästa för mobilen är att göra just så, lämna de appar som inte används ifred och inte svepa bort dem. Det gäller i synnerhet de appar som används regelbundet, eftersom processen att stänga ned och starta om apparna gör att data måste laddas in på nytt helt i onödan, vilket förbrukar data och ström och gör att det tar längre tid att växla mellan appar.

    Här förklarar Surfshark Academy detta:
    Don't close apps on Android! (youtube.com)
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.