P3 och Tunein på Sonos med Google Assistant

När jag ber Google Assistant att "Spela Sveriges Radio P3" så hamnar jag alltid på "Globo Tijuana P3".Har testat en massa olika kommandon men med samma resultat. Något ni känner till?
Niklas Molin

Kommentarer

  • Tack Niklas!

    Det problemet har jag hört talas om för länge sedan, men vet inte var felet ligger, eftersom det rör vår kanal P3, via tjänsten Tunein hämtat med Googles rösttjänst specifikt i Sonos-enheter. Problemet ligger alltså någonstans i gränstrakten mellan Sveriges Radio, Tunein, Google och Sonos.

    Eftersom samma fel inte drabbar P3 via Google + Tunein i "icke Sonos-enheter" (testa gärna med Google Assistent på mobilen!), är det förmodligen Sonos variant av Tuneins databas eller deras variant av Googles Assistent som brister.

    Kolla gärna hur P3 fungerar via Tuneins tjänst i Sonos app (utan att Google är inblandade) och i synnerhet vad kanalen då har för namn. Om kanalen där kallas Sveriges Radio P3 eller SR P3 är det kanske det alternativet du bör testa även med rösten:
    Hitta TuneIn-innehåll på Sonos Radio | Sonos

    Jag ett par idéer om vad som kan fungera, exempelvis att själv lägga in en egen länk till P3:s ljudström i Tunein och ge den ett unikt namn alternativt att i Google Assistenten skapa en rutin som spelar upp P3. Det finns även möjlighet att starta P3 med rösten genom att be om P3:s frekvens. Jag beskriver närmare hur de olika metoderna fungerar så får du hjälpa mig att bedöma vilka knep som är värda att testa samt berätta hur testarna fungerar.

    Det bäst är dock om grundproblemet kan lösas, så kontakta gärna Sonos som har störst möjlighet att lösa det (eller åtminstone ringa in om det är deras interaktion med Tunein eller med Google Assistent som ger problemet):
    Kontakta Sonos support | Sonos
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar.
    Antog att det var något som du beskriver. Sonos, som just nu verkar stå i lågor rent tekniskt, vägrar ta i frågan. De ber mig kontakta TuneIn, TuneIn "hittar inget problem" och Google meddelar bara att då det funkar i deras assistent i telefoner är det inte deras problem.

    Niklas Molin
  • Ja just, dina tips på lösningar funka tyvärr inte. Jag hamnar i Mexico. :-)
    Niklas Molin
  • Ja just igen, jag hittar ingenstans var man kan "döpa om" P3 i TuneIn. Varken i Sonosappen eller TuneIn.
    Niklas Molin
  • Trist att det blir ett sådant "blame game". Även om felet kanske ligger hos just Sonos, så är vi ju fyra företag som har (eller borde ha) intresse av att lösa detta.
    dina tips på lösningar funka tyvärr inte. Jag hamnar i Mexico. :-)
    Just idag, med regnrusk i Sthlm, känns Mexico som ett fint alternativ, men det är ju inte rätt P3!

    Att du inte får mina alternativ att fungera beror ju på att jag ännu inte har beskrivit hur du ska göra, så jag har stort hopp om att vi kan klura ut något som funkar!

    Innan vi går in på detta så vill jag veta tre saker:
    1. Var i landet bor du?
    2. Har du tillgång till en smartphone? Är det i så fall Iphone eller Android? (Du ska få manualer som är anpassade för rätt lur!)
    3. Ger även P3 i Sonos (icke röststyrda) Tunein-tjänst den latinamerikanska kanalen? Är et i så fall även fel logga, eller ser det ut att vara rätt P3, men blir fel ljud? Skicka gärna skärmdump på hur kanalen visas i Tuneins Sonos-tjänst!
    Återkom med svar, så kan vi kavla upp ärmarna och få Sonos att spela P3!
    Annika Webbmaster
  • Haha mjo, Mexico lockar en dag som denna..

    1. Stockholm
    2. Jag har en Iphone
    3. Jag kan starta P3 via Sonosappen (genom att trycka på ikonen). Rätt logga, rätt kanal. Skärmdump bifogas (lyssnar på P3 nu).

    Tack snälla du för hjälpen!

    Niklas Molin
  • Tack!

    Frekvensmetoden
    För oss i Stockholm förenklas "frekvensmetoden" där du ber Google att starta en viss frekvens. Hade du bott i exempelvis Jönköping, är jag nämligen osäker på om du ska be om frekvensen där, eller om Stockholmsfrekvensen, som är 99,3 MHz.

    Google själva skriver om metoden här:
    Lyssna på radio - Google Assistent Hjälp

    Enligt dem ska du helt enkelt kunna säga "Spela 99,3". Om det inte går, så testa "Spela 99,3 i Stockholm".

    Funkar det? Om inte, får du veta att assistenten inte förstår dig eller får du fel kanal?
    Annika Webbmaster
  • Jag testade att säga;

    "...spela 99,3" och hamnar i Mexico"

    "...spela 99,3 i Stockholm" och får svaret "jag sökte efter 99,3 i Stockholm och antingen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu"

    Niklas Molin
  • Hrmpf!

    Då överger vi frekvensmetoden och testar nästa variant.

    Egen länk (custom URL) i Tunein - fel metod här
    Här tänkte jag mig inte för. Du kan visserligen skapa en egen länk till P3:s ljudström i Tuneins mobil-app som sen kan spelas upp i Tunein på andra plattformar - men endast i plattformar där innehållet hämtas från ditt eget Tunein-konto. När du pratar med Google, så vänder sig Google till Tunein mer centralt och det verkar inte gå att få Google att komma åt de länkar du själv lagt in.

    Vi skippar därför den metoden (som annars var den jag hade hoppats mest på!) och testar nästa variant.

    Rutin för P3
    Här är jag ute på hal is, för jag har ingen rutin för Googles rutiner:
    Skapa och hantera rutiner för Google Home-automatiseringar

    Jag tar därför rygg på vad lyssnaren Lars skrev den 4 december om hur han fick det att fungera med en rutin när "Spela P1" envisades med att spela upp en norsk kanal, men anpassar det efter ditt behov.

    1. Gå in i appen Google Home
    2. Klicka på automatik
    3. + Lägg till -> Hushåll
    4. + Lägg till utlösare -> När jag säger följande -> P3
    5. Klicka på klar
    Nu har du skapat själva rutinen och bestämt att den rutinen går igång genom att du säger Hej Google, P3” (aktiveringsfras + utlösare). Men du behöver förstås även ställa in vad rutinen ska göra:
    1. Lägg till åtgärder
    2. Välj enhet för ljud
      Här föreslår jag att du först väljer mobilen som uppspelningsenhet, så att vi ser att det fungerar i grunden. Om rutinen sen fungerar som den ska på mobilen, så redigerar du åtgärden och byter så att den spelar samma kanal i Sonos istället. (Och håller tummarna för att det då blir Google som bestämmer vilken kanal som är P3, inte Sonos ...)
    3. Välj ett Google-kommando:
      Spela SR P3
    4. Klar
    5. Spara
    Säger du nu ”Hej Google P3”, så ska P3 spelas upp. Om du får det att fungera i telefonen så har du gjort rätt och vi behöver sedan, som sagt, hålla tummarna för att det går att få rutinen att fungera även när du har redigerat åtgärden och bytt till att spela upp detta på Sonos.

    Ärligt talat så känner jag att det är möjligt att denna metod funkar som jag hoppas, men att det finns risk för att Sonos kommer att koppla samman kommandot med den där mexikanska P3-kanalen.

    Och i så fall får jag tänka ett varv till.
    Annika Webbmaster
  • Inget av ovan fungerar tyvärr - jag hamnar i Mexico.
    Jag kan inte redigera var jag vill att det ska spelas upp heller. Men högtalarna verkar inte bry sig vad jag säger..
    Är så tacksam att du hjälper till då det är uppenbart att felet verkligen inte ligger hos er, men förstår att det ligger utanför er kontroll

    Niklas Molin
  • Jag kan inte redigera var jag vill att det ska spelas upp heller.
    Google skriver att du ska göra så här:
    Tryck på Ingen enhet för ljud längst ned, välj en enhet och tryck på Spara.
    Och där vill jag alltså att du till att börja med ska få denna rutin att fungera in din Iphone (eller om du har någon annan Google Assistant-enhet förutom Sonos). Först när vi vet att rutinen som sådan fungerar som den ska utan att ta dig till Latinamerika, kan vi försöka applicera samma rutin på Sonos. Om det då blir fel P3 som spelas upp, har vi hjälpt Sonos med felsökningen genom att du har ringat in felet något. Ifall du pratar med Google Assistenten i telefonen och det blir rätt P3 i mobilen/annan enhet, men fel P3 i Sonos är felet inte att GA i Sonos "hör fel" eller liknande, utan kopplar helt fel, där den databas Sonos plockar "GA-Tunein" från har fel innehåll associerat med "SR P3". Det är i så fall en annan databas än den som används av Tunein-tjänsten i Sonos-appen, där du ju kan lyssna på P3.

    Nåväl, att kombinationen Sonos + Google + Tunein + P3 inte fungerar är, som du skriver, något vi på Sveriges Radio har svårt att lösa. Det jag däremot kan göra är att försäkra mig om att du har bra alternativa sätt att lyssna på P3 i Sonos, där du antingen kan casta från vår egen mobilapp eller (det jag i först hand rekommenderar) använda vår egen tjänst i Sonos-appen.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.