Önskemål om appens sök: filtrera och sortera

Hej sr! Jag är svårt beroende av er app, men önskar mig en bättre sökmotor, med möjlighet att filtrera och sortera tex efter år, eller tema. Även att kunna filtrera bort namn på program, eller sortera bort sökträffar på innehåll. Är det något som kan tänkas komma? /Kajsa
Kajsa

Kommentarer

  • Hej Kajsa!

    Dina önskemål är helt befogade. Just sökfunktionen är den del av appen (och hemsidan, som baseras på samma sökmotor) som vi själva ser störst förbättringspotential i. Samtidigt är det ett svart hål. Att få till riktigt vass sökmotor skulle kunna sluka alla våra resurser.

    Enklare förändringar (som att kunna filtrera sökträffar, se till att en exakt sökträff prioriteras högre än en som "nästan" innehåller sökordet och möjlighet att få sökträffar på avsnittsgrupper) går dock att göra utan att det blir för omfattande, och det vet jag att vi kommer att vilja avsätta tid för att genomföra - men jag vet inte när!

    Och därmed kanske du kan ha nytta av ett sätt att söka som jag själv använder mig av mycket, inte bara på vårt eget innehåll, nämligen att söka med en extern sökmotor. Den här metoden fungerar egentligen inte i appen utan ger sökträffar på vår hemsida, men eftersom avsnitt på hemsidan går att öppna i appen, kanske du ändå har nytta av metoden?

    Låt säga att jag vill hitta ett program som sändes om filosofen Karl Popper "för länge sen". Jag har ingen aning om vilket program det var, och vet inte där det sändes, men gissar på 2015-2020. Om jag söker i appen eller i hemsidan på popper får jag 76 avsnittsträffar. Att söka på karl popper slipar ned det till 36 avsnitt (toppat av "Möt Utvandrarnas Kristina och Karl-Oskar i ny tappning", som inte är så relevant, men en Erik Poppe nämns i texten), så kanske kan jag skrolla igenom dessa träffar, men här finns det en bättre metod.

    Liknande varianter går att göra i andra söktjänster, men här beskriver jag hur jag gör i Google. I sökningen kan jag lägga in ett tidsfilter (nås under Verktyg) och en funktion som gör att jag endast får sökträffar från sverigesradio.se (skriver site:sverigesradio.se i sökfältet). Jag sätter dessutom citat-tecken runt karl popper för att begränsa det till den exakta ordalydelsen, se bild:

    Det blev sex träffar, som är mer relevanta än de 36 jag hade innan.

    Hoppas att du har nytta av det tipset, som alltså även fungerar i mobilen.

    Dina önskemål om olika smarta filtreringar av sökträffarna har jag sparat. Den dag vi gör ett omtag kring sökmotorn, ska vi självfallet gå igenom de tips vi har fått in och prioritera de förslag som ger mest lyssnarnytta i förhållande till arbetsinsats. (Dina förslag ligger bra till då, tror jag.)

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra appen bättre!

    Annika Webbmaster
  • Tack för väldigt hjälpsamt svar! Förstår absolut resursfrågan och kommer definitivt använda ditt tips, men ser fram emot en framtida förbättring då. Den som väntar på nåt gott, etc.
    Kajsa

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.