Vill öka textstorleken i appen

Hej i senaste uppdateringen av SR play, 24.7.1, är textstorlek minskad kraftigt. Speciellt på iPad är detta ett problem då läsglasögonen alltid måste vara till hands. Stort onödigt radavstånd är tillfört! Går det att justera font och textstorlek i appen?
Stefan Lindblom

Kommentarer

  • Hej Stefan!

    Vi har bytt typsnitt för ett par versioner sedan, men behöll alla textstorlekar som tidigare. Olika typsnitt har dock olika egenskaper, så det kan innebära att stilen är mindre nu hos dig.

    Själv byter jag textstorlek så ofta i min app att jag inte har reagerat på detta. Jag vill nämligen oftast ha 135 procents textstorlek när jag själv använder appen, samtidigt som jag i arbetet behöver ta bilder för att hjälpa lyssnare och då brukar visa texten i 100 procent för att appen ska se mer normal ut. Ibland väljer jag rent av ännu mindre text, för att exempelvis olika delar i en meny ska komma med på samma bild.

    Att själv enkelt kunna reglera textstorleken i olika appar har du stor nytta av, så jag berättar hur jag gör! För mig, som gör detta ofta, är det bekvämt att ha denna inställning i Kontrollcenter, den där vyn du når genom att svepa från surfplattans övre högra hörn:
    Komma åt Kontrollcenter på din iPad - Apple-support

    För att lägga till Textstorlek i kontrollcenter går du till paddans Inställningar, och väljer att ha med Textstorlek bland Inkluderade reglage. Se även till att bocka för inställningen Åtkomst inuti appar, se bild.

    När du sedan använder funktionen, så kan du välja om du vill sätta en viss storlek på alla appar, eller på just den app du använder för tillfället. Jag brukar välja "Bara [aktuell app]" , se bild.

    Hör av dig ifall du vill ha en tydligare förklaring på hur jag menar att du kan göra. Hoppas att detta tips gör att du kan använda vår app enklare framöver!

    Annika Webbmaster
  • Tack Annika. Mycket hjälpsamt svar!
    Stefan Lindblom

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.