Nyheter i ett överskådligt flöde

Förr kunde jag få en lista över nyheter på ett överskådligt sätt.
Jag läser nyheter från min dator, och det räcker med små bilder och bara om de hjälper mig att förstå nyheten.
Idag får jag ingen överblick, där jag kan prioritera det jag vill läsa och ev. höra.
Har jag missat någon sådan sida?

Kommentarer

  • Hej
    Vi har gjort en ny startsida, men om du klickar på 'Nyheter' på menyn så kommer du till den gamla startsidan.

    Om du inte kommer rätt när du klickar på den så kan du behöva starta om din webbläsare för att rensa bort gammal data.

    mvh
  • Hej!
    Även den har för stora bilder som ofta inte hjälper mig att förstå nyheten bättre;
    Komplettera gärna med en mening i stället.

    Jag vill ha nyheter från "public service" - Tittar på aktuellt och rapport via TV samt lyssnar på P1 i bilen.
    Använder inte någon smart telefon, eftersom jag tillbringar mycket tid framför datorn, och har litet behov.

    Jag skulle vilja få nyheterna i kompakt och tydlig form så att jag snabbt kan välja de jag vill läsa mer om.
    Var finns en sådan public-service-sida?

  • Hej!

    Den här sidan kanske fungerar bättre för dina behov? Det ät en sida där du får nyheterna i kronologisk ordning:
    Nyhetsdygnet

    Där kan du antingen se alla nyheter i kronologisk ordning eller välja att sortera dem efter redaktion, så att du ser Ekots för sig, varje lokal P4-kanal för sig etc (vilket är det de flesta besökare föredrar). En länk dit, Senaste dygnets nyheter, finner du i högerspalten på Nyhetsidan, https://sverigesradio.se/nyheter (den sida som tidigare var vår vår startsida):

    Fungerar den sidan för dina behov, eller blir det lite för kompakt med bara rubrikerna?

    Annika Webbmaster
  • Jo, den är bättre.
    Hittade själv https://sverigesradio.se/ekot/textarkiv som verkar vara samma men med små bilder.

    Tack!
  • Ni borde flytta upp nyhetskategorierna till början av sidan, de är svåra att upptäcka när de ligger så långt ned. På Yle och SVT t.ex. finns nyhetskategorierna i toppen av sidan.

  • Tack, jag har vidarebefordrat det förslaget till Robert Brännström, digital chef på Ekot. (Som kanske formellt har en annan titel.)
    Annika Webbmaster
  • Hur gör jag för att läsa nyheter på mobilen? Länken Nyheter funkar inte på mobil, jag hamnar på startsidan.
  • Det var märkligt, men jag tror att jag vet vad det beror på.

    Så här ser startsidan sverigesradio.se ut i mobilen.

    När jag sedan går in på länken Nyheter, gulmarkerad på bilden ovan, kommer jag till denna sida, sverigesradio.se/nyheter:

    Eftersom denna nyhetssida fram till i maj var vår startsida, har adressen till nyhetssidan fram tills dess lett till startsidan. Den kopplingen skulle ha brutits automatiskt, men har hängt kvar för länge i webbläsaren hos enstaka lyssnare, som alltså inte kunde komma in på nyhetssidan.

    Jag tror att det är vad du har drabbats av! Om du besöker vår sajt med webbläsarens inkognito-läge, kommer det inte att finnas någon sådan gammal felkoppling, och du kan nå nyhetssidan.

    För att lösa problemet mer i grunden, behöver du rensa webbläsarens cacheminne. Du skrev inte vad du har för webbläsare, men eftersom jag tidigare har sett felet i Chrome på Androidtelefoner, skickar jag med en länk till hur du åtgärdar det om du har den kombinationen:
    Rensa cacheminne och ta bort cookies i Chrome på Android

    Har du en annan webbläsare, så berätta vilken, så hjälper vi dig att hitta rätt beskrivning.

    Bra att du tog dig tid att beskriva problemet, och hoppas att du blir hjälpt av mitt svar!

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Helt rätt, efter att jag följt ditt råd att rensa historik i Safari webbläsare (iPhone) fungerar länken Nyheter, och jag kan åter igen läsa nyheterna från Ekot. ✔️😀
  • Så bra att det hjälpte.

    Den där gamla cachen skulle Safari ha släppt greppet om för länge sedan. Hos mig skedde det direkt, utan att jag behövde starta om webbläsaren eller så. Varför det inte skedde hos dig, är förstås svårt att veta.

    Tyvärr är ju detta ett fel som den som drabbas inte alltid märker, så det kan finnas ett mörkertal av lyssnare som inte når vår nyhetssida utan att vare sig de eller vi förstår det.
    Annika Webbmaster