Välkommen till Sveriges Radios forum för teknisk support!
Här svarar vi på frågor om våra appar och webbtjänster vardagar kl 09-17.
Du kan även hjälpa oss att göra Sveriges Radios webbplats och våra appar bättre genom att rapportera in problem och komma med förbättringsförslag!
Lyssnarservice svarar på frågor om Sveriges Radios innehåll:
08-784 84 84
lyssnarservice@sverigesradio.se
Svar på vanliga frågor om innehållet
På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan komma att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet - vilket i detta forum är support på Sveriges Radios webbtjänster)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Välkommen till forumet!
Visst befinner du dig i Sverige? Kan det vara så att du har någon VPN-tjänst aktiverad i din telefon?
Anledningen till att jag frågar är att du ska kunna lyssna på Morgonpasset i P3 utan musik i Apple Podcaster, såvida du befinner dig i Sverige. Om du befinner dig utanför EU går det dock inte längre att lyssna på våra poddar på tredjepartsplattformar som Spotify och Podcaster, detta på grund av rättighetsskäl.
Men som sagt, om du befinner dig i Sverige så ska du kunna lyssna på avsnitten utan musik, oavsett vilken tjänst du använder dig av.
Om du går in på gårdagens avsnitt, väljer Utan musik och startar uppspelningen. Kan du då se i spelaren hur långt det avsnittet är?
Jag skrev att jag har en Apple-produkt för att ni frågade om det innan jag kunde skriva till er. Jag lyssnar via er app. När jag väljer ”spela utan musik” så står det att avsnittet är 91min. När programmet börjar att spela upp så står det 211min.

Hej Erik!

Förstår. Både jag och min kollega har försökt återskapa felet men utan att lyckas. Det finns några saker vi kan testa, det första är att markera avsnitten som spelade. För att göra det så klickar du här på de båda avsnitten:
Den andra saken vi skulle kunna testa är att starta om appen genom att svepa bort den, för att se till så att den startas om ordentligt. Jag misstänker att du eventuellt redan har testat detta, om inte så kan det vara värt ett försök:
- Gå in i SR Play
- Placera ditt finger längst ner på skärmen
- Dra fingret sakta uppåt så att appen förflyttar sig i samma riktning som fingret
- Släpp sedan appen
- Du bör nu kunna se samtliga appar som ligger i bakgrunden
- Placera ditt finger på SR Play-appen och svep snabbt uppåt
Som sagt, jag är osäker på om något av dessa förslag åtgärdar problemet, men i brist på andra lösningar kan de vara värda att testa.
Återkom gärna och berätta hur det gick!
Nu raderade jag appen och tog hem den igen och startade om telefonen men det är samma sak med dagens avsnitt.
Jag kör via wifi och det är samma om jag kör via mobildata. Mycket märkligt. Jag var helt övertygad om att det var nån bugg som följde med förra uppdateringen av appen och att det var ett problem som gällde alla.
När jag går in via webbläsare så kan jag lyssna utan musik men inte via appen så jag borde inte vara ensam.
Du har helt rätt! Nu kan även jag återskapa felet. Jag kontaktade precis utvecklarna och berättade att du rapporterade in denna bugg. Jag misstänker att kollegorna på utvecklarsidan inte kommer hinna åtgärda detta förrän i början av nästa vecka. Vi är dock väldigt tacksamma över att du hörde av dig då ingen annan ännu hört av sig och flaggat för problemet. Så stort tack för det!
Och trevlig helg!
Jag har varit i kontakt med utvecklarna nu under morgonen som hälsar att de ska försöka åtgärda felet så snart som möjligt. Vi uppskattar som sagt att du var snabb med att höra av dig och lyfta detta till oss!
Vill bara meddela att även jag har samma fel. Började samma dag som för Erik.
Har ni hört från utvecklarna när dom tror sig ha det löst?
Mvh /Dani
Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stöter på detta fel. Jag pratades nyss vid med utvecklarna som hälsar att felet ska vara åtgärdat i versionen som kommer ut någon gång under nästa vecka. Så fort den versionen släpps återkommer jag här i tråden.
Tack för ert tålamod!
Ja precis, det är dessvärre många program där felet uppenbarar sig. Som tur är så är lösningen snart på väg ut i versionen som släpps senare i veckan.
Tack för ditt engagemang och omtanke!
Hej alla!

Nu är vår senaste version, där denna bugg är åtgärdad, släppt i App Store. För att uppdatera SR Play-appen, leta upp App Store bland era appar och sök sedan på SR Play. När ni ser följande bild, klicka på SR-ikonen istället för att klicka Öppna.
Välj sedan att uppdatera appen. Nästa gång ni går in i appen så kommer ni ha den senaste versionen installerad.
Återkom gärna om ni inte får det att fungera eller om felet kvarstår!
Blir det alltså fel version även om du går in under trepunkts-menyn och väljer där? Är det just Morgonpasset, eller något annat program du märkt detta med?
Jag tror att jag har version 23.9.2 och det är Morgonpasset som strular för mig, inte försökt något annat program.
Erik, Dani, Elin och andra drabbade:
Har även ni kvar felet?
Jag stöter inte på det, men det gjorde jag till att börja med inte heller när jag testade den 8 september - förrän jag efter ett par försök stötte på problemet vid något avsnitt utan att notera någon skillnad i hur jag då gjorde. Felet kom vid fler avsnitt, men inte vid alla. Att jag inte kan framkalla det här och nu drar jag därför inga som helst slutsatser av.
Jag vill påminna om att avsnitten på hemsidan har två "mer separerade" länkar, så där bör ni kunna nå versionen utan musik:
https://sverigesradio.se/morgonpassetip3
Länk till avsnittet på webben finns även vid avsnittet i appen, under trepunktsmenyn, om den vägen är enklare.
Felet är borta för min del efter jag uppdaterade appen.
Provat på både nya och gamla avsnitt som jag vet inte fungerade tidigare.
Samtliga öppnar versionen utan musik som det ska vara.
Mvh /Dani
Therese, kan du testa att starta om appen (svep bort den i "app-växlaren" och starta sen om) och därefter se om felet kvarstår?