LÖST: Morgonpasset i P3 - kan inte spela versionen utan musik

Det går inte att lyssna på mitt älskade Morgonpasset i P3 utan musik via appen (Apple) Lika fantastiskt som Morgonpasset är, lika fruktansvärd är musiken på P3 så det är outhärdligt att behöva lyssna med musik.
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Välkommen till forumet!

    Visst befinner du dig i Sverige? Kan det vara så att du har någon VPN-tjänst aktiverad i din telefon?

    Anledningen till att jag frågar är att du ska kunna lyssna på Morgonpasset i P3 utan musik i Apple Podcaster, såvida du befinner dig i Sverige. Om du befinner dig utanför EU går det dock inte längre att lyssna på våra poddar på tredjepartsplattformar som Spotify och Podcaster, detta på grund av rättighetsskäl.

    Men som sagt, om du befinner dig i Sverige så ska du kunna lyssna på avsnitten utan musik, oavsett vilken tjänst du använder dig av.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja jag befinner mig i Sverige och har alltid gjort på samma sätt men onsdagens och torsdagens startar med musik fast jag trycker på det kortare alternativet som ska vara utan musik.
    Erik
  • Ok, då tror jag att jag missförstod hur du lyssnar på programmet. Eftersom du nämnde Apple i ditt första inlägg så tog jag för givet att du använder dig av Apples ljudapp Podcaster. Men när du nämner att du väljer det kortare alternativet så måste det alltså vara SR Play-appen du lyssnar via?

    Om du går in på gårdagens avsnitt, väljer Utan musik och startar uppspelningen. Kan du då se i spelaren hur långt det avsnittet är?
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag skrev att jag har en Apple-produkt för att ni frågade om det innan jag kunde skriva till er. Jag lyssnar via er app. När jag väljer ”spela utan musik” så står det att avsnittet är 91min. När programmet börjar att spela upp så står det 211min.

    Erik
  • Hej Erik!

    Förstår. Både jag och min kollega har försökt återskapa felet men utan att lyckas. Det finns några saker vi kan testa, det första är att markera avsnitten som spelade. För att göra det så klickar du här på de båda avsnitten:

    Den andra saken vi skulle kunna testa är att starta om appen genom att svepa bort den, för att se till så att den startas om ordentligt. Jag misstänker att du eventuellt redan har testat detta, om inte så kan det vara värt ett försök:

    - Gå in i SR Play
    - Placera ditt finger längst ner på skärmen
    - Dra fingret sakta uppåt så att appen förflyttar sig i samma riktning som fingret
    - Släpp sedan appen
    - Du bör nu kunna se samtliga appar som ligger i bakgrunden
    - Placera ditt finger på SR Play-appen och svep snabbt uppåt

    Som sagt, jag är osäker på om något av dessa förslag åtgärdar problemet, men i brist på andra lösningar kan de vara värda att testa.

    Återkom gärna och berätta hur det gick!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hehe ja jag har provat det där. Nog för att jag inte gillar musiken men jag snuddar 40år och är tekniker i grunden 😀
    Nu raderade jag appen och tog hem den igen och startade om telefonen men det är samma sak med dagens avsnitt.
    Jag kör via wifi och det är samma om jag kör via mobildata. Mycket märkligt. Jag var helt övertygad om att det var nån bugg som följde med förra uppdateringen av appen och att det var ett problem som gällde alla.
    När jag går in via webbläsare så kan jag lyssna utan musik men inte via appen så jag borde inte vara ensam.
    Erik
  • Hej igen!

    Du har helt rätt! Nu kan även jag återskapa felet. Jag kontaktade precis utvecklarna och berättade att du rapporterade in denna bugg. Jag misstänker att kollegorna på utvecklarsidan inte kommer hinna åtgärda detta förrän i början av nästa vecka. Vi är dock väldigt tacksamma över att du hörde av dig då ingen annan ännu hört av sig och flaggat för problemet. Så stort tack för det!

    Och trevlig helg!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted. Nu kan jag sova gott i natt. Ett tag där så tvekade jag nästan på mig själv. 😀

    Erik
  • Tack själv Erik!

    Jag har varit i kontakt med utvecklarna nu under morgonen som hälsar att de ska försöka åtgärda felet så snart som möjligt. Vi uppskattar som sagt att du var snabb med att höra av dig och lyfta detta till oss!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Vill bara meddela att även jag har samma fel. Började samma dag som för Erik.
    Har ni hört från utvecklarna när dom tror sig ha det löst?

    Mvh /Dani
    Dani
  • Hej Dani!

    Tack för att du hör av dig och meddelar att även du stöter på detta fel. Jag pratades nyss vid med utvecklarna som hälsar att felet ska vara åtgärdat i versionen som kommer ut någon gång under nästa vecka. Så fort den versionen släpps återkommer jag här i tråden.

    Tack för ert tålamod!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, vill bara informera om att samma problem gäller Eftermiddag i P3 och tänkte att det kanske gäller fler program. Förstår att ni jobbar på att lösa det.
    Elin
  • Hej Elin!

    Ja precis, det är dessvärre många program där felet uppenbarar sig. Som tur är så är lösningen snart på väg ut i versionen som släpps senare i veckan.

    Tack för ditt engagemang och omtanke!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej alla!

    Nu är vår senaste version, där denna bugg är åtgärdad, släppt i App Store. För att uppdatera SR Play-appen, leta upp App Store bland era appar och sök sedan på SR Play. När ni ser följande bild, klicka på SR-ikonen istället för att klicka Öppna.

    Välj sedan att uppdatera appen. Nästa gång ni går in i appen så kommer ni ha den senaste versionen installerad.

    Återkom gärna om ni inte får det att fungera eller om felet kvarstår!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, jag har fortsatt detta problem trots uppdatering.
    Therese
  • Ajdå!

    Blir det alltså fel version även om du går in under trepunkts-menyn och väljer där? Är det just Morgonpasset, eller något annat program du märkt detta med?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag tror att jag har version 23.9.2 och det är Morgonpasset som strular för mig, inte försökt något annat program.
    Therese
  • Tack för att du snabbt flaggade för att problemet kvarstår, Therese!

    Erik, Dani, Elin och andra drabbade:
    Har även ni kvar felet?

    Jag stöter inte på det, men det gjorde jag till att börja med inte heller när jag testade den 8 september - förrän jag efter ett par försök stötte på problemet vid något avsnitt utan att notera någon skillnad i hur jag då gjorde. Felet kom vid fler avsnitt, men inte vid alla. Att jag inte kan framkalla det här och nu drar jag därför inga som helst slutsatser av.

    Jag vill påminna om att avsnitten på hemsidan har två "mer separerade" länkar, så där bör ni kunna nå versionen utan musik:
    https://sverigesradio.se/morgonpassetip3

    Länk till avsnittet på webben finns även vid avsnittet i appen, under trepunktsmenyn, om den vägen är enklare.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Felet är borta för min del efter jag uppdaterade appen.
    Provat på både nya och gamla avsnitt som jag vet inte fungerade tidigare.
    Samtliga öppnar versionen utan musik som det ska vara.
    Mvh /Dani
    Dani
  • Skönt, Dani!

    Therese, kan du testa att starta om appen (svep bort den i "app-växlaren" och starta sen om) och därefter se om felet kvarstår?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det funkar nu tack för snabb hjälp!
    Therese
  • Bra! Trevlig lyssning framöver.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.