Möjlighet för att hoppa över inslag eller låtar

Jag användar appn ofta och är väldig nöjd med hur den funkar generellt. Jag saknar dock möjlighet för att kunna hoppa över tex inslag i uppspelning av lunch Ekot. Istället för att hoppa fram 15s hade det varit bra med en hoppa till nästa inslag (då av variabel längd)
Peter Petersson

Kommentarer

  • Tack för ett bra förslag, som ligger helt i linje med vad vi själva vill utveckla. (När vi diskuterar detta internt har vi fokus på att det ska bli enklare att hitta till ett intressant inslag, inte på möjligheten att hoppa över ett ointressant, men det är ju egentligen bara olika sätt att beskriva samma sak!)

    Jag är inte säker på om det är en korrekt term, men för att detta ska fungera krävs något som jag kallar för "ankarpunkter" i våra ljudfiler, alltså länkar som ska göra det möjligt att direkt ta sig till ett specifikt inslag i ett avsnitt. Ett problem är varit hur dessa ankarpunkter ska skapas.

    Tidigare har vi kikat på att antingen hämta tiden från de tekniska system som vi ändå har för radioproduktion, men att utveckla ett sådant stöd har alltid prioriterats ned till förmån för annan utveckling. En annan idé, som vi testade redan för många år sedan, var att den sändande redaktionen manuellt gjorde något som genererade länkar, men det blev för komplicerat det var inte bra att lägga in ytterligare en uppgift på en redan stressad redaktion.

    Nu pågår försök som baseras på någon form av ljudigenkänning som identifierar övergången från ett ämne till ett annat. Jag har sett en fungerande prototyp för funktionen i någon av våra tjänster, troligen en TV-app, men vet inte om prototypen har släppts publikt eller om det är något vi än så länge mest utforskar. Det fungerande exempel jag såg gällde ett program med musik mellan inslagen, vilket gör det enklare att känna igen ankarpunkterna, men metoden verkar lovande och borde, på sikt, även gå att använda på nyheter i mobilappen.

    Men det är på sikt. Här och nu har vi inte någon sådan funktion. Däremot har vi möjlighet att lyssna på Nyheter från Ekot i form av en spellista med de enskilda inslagen. Du når den från appens startsida. Via Nyheter i appens nederkant kan du också nå Ekots nyhetsspellista, plus spellistor med vetenskapsnyheter, lokala nyheter med mera.

    När jag lyssnar på nyheter i appen är det den metoden jag föredrar, både för att det är enkelt att skippa en nyhet jag är mindre intresserad av och för möjligheten att repetera en nyhet. (Hojta till om du vill veta mer om den tjänsten!)

    Det var ett långt svar på något som kan sammanfattas så här:
    "Tack för förslaget!
    Vi ser över olika sätt att få till en sådan funktion, men förmodligen kommer det att dröja innan det blir verklighet. Tills vidare rekommenderar jag appens nyhetsspellistor."
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika! Roligt att höre att ni redan har det på radarn!
    Peter Petersson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.