Melodikryssets utskrifter: PDF vs PNG

Om man ska skriva ut är det rimligen kvalitetsmässigt bättre att välja PDF-versionen, där länken fungerar likadant. Den är fullt skalbar och inte en lågupplöst pixelbaserad bild som PNG-varianten är.

https://sr.korsord.se/images/kryss/kryss2024w23.pdf

Denna finns dock även länkad under varje avsnitt på webben, längst ned på det enskilda avsnittets sida under "Relaterade länkar". Jag hade inte sett det förut, men såg efter så att jag inte föreslog något som redan fanns... 😉 Dock är länken nog lätt att missa då den ligger så långt ned på sidan.
Martin S

Kommentarer

  • Om man ska skriva ut är det rimligen kvalitetsmässigt bättre att välja PDF-versionen, där länken fungerar likadant. Den är fullt skalbar och inte en lågupplöst pixelbaserad bild som PNG-varianten är.
    Nja, där håller jag inte med. Den högupplösta PDF-varianten är den som tidningarna använder och den fungerar bra för privat bruk, men jag brukar ändå, i första hand, rekommendera PNG-varianten. Den är nämligen medvetet utformad för att det inte ska förbrukas lika mycket svart färg i lyssnarnas skrivare. På bilden ser vi PDF:en till vänster och PNG-krysset till höger:

    Tack för påminnelsen om detta:
    Denna finns dock även länkad under varje avsnitt på webben, längst ned på det enskilda avsnittets sida under "Relaterade länkar".
    Annika Webbmaster
  • Det är nog mest ett problem om man har bläckstråleskrivare med patroner (och inte typen med tank). Där kan jag i och för sig hålla med om att det går onödigt med bläck med PDF:en, men med en laser spelar det inte så stor roll om man inte skriver ut mycket stora mängder kryssplaner.

    Problemet kvarstår dock, PNG-filen är inte bara ej fritt skalbar, den är även lågupplöst. Det gör att text och siffror blir ganska fula, även om man försvisso ser vad det står. Hade bilden varit i SVG-format hade den ju varit skalbar precis som PDF:en, men om den inte är det borde den ha lite högre upplösning om avsikten är att skriva ut den. Ca 450*450 px är rätt lite när man skriver ut.

    Det något komiska är förstås att PDF-versionen, som är högupplöst genom att den är vektoriserad, faktiskt är datamässigt mindre än den lågupplösta PNG-varianten. Så tänker nog inte en användare när den ser de två alternativen om man klickar på "Skriv ut våra kryssplaner" under den interaktiva/ifyllbara Melodikryss-rutan. Låt vara att skillnaden får betraktas som marginell.

    Nu ser man ändå vad det står, men det är inte så snyggt. Vänster utskrift av PDF och höger av PNG på multifunktionslaser utan att ändra några inställningar. Sedan snabbt avfotograferad (systemkamera, inte mobil) istället för skannad. Notera då att PDF:en blir större (om man inte gör något) och ändå är PNG-varianten så hackig/suddig kring text och siffror, även om linjerna klarar sig ganska bra. Det var det som var min poäng, inte färgåtgången, men det finns heller ingenting som säger att det behöver vara låg upplösning och hackig text för att man ha gråare rutor. 😀

    Martin S
  • Båda varianterna fungerar bra för utskrift. Den högupplösta PDF-versionen är tydligare. Nackdelen är att det går åt mer färg när den skrivs ut, vilket med vissa typer av skrivare kan vara ett problem.

    Den lågupplösta PNG-varianten får "pixligare text". Under de över tio år som vi har haft sådana PNG-kryss har jag dock aldrig sett någon rapport om att utskrifterna har varit så otydliga att det gett problem (exempelvis inte går att se numreringen), så jag hoppas och tror att de fungerar för många lyssnares behov.

    Du har rätt. Det går förstås att skapa en kryssplan med gråa rutor och tydlig text, men att lägga resurser på att förändra mallarna för Melodikryssets utskrifter är inte motiverat här och nu, när kolleger har förlorat jobbet för att vi behöver kapa vårpengar.

    Jag sparar detta förslag ihop med andra förbättringsförslag som rör Melodikrysset, så att vi inte tappar bort det om vi framöver vill eller måste genomföra andra förändringar och detta så att säga kan följa med på köpet!

    Tack.
    Annika Webbmaster
  • Missförstå mig rätt nu, det var inte menat som någon särskilt påtaglig kritik, utan främst en underbyggd förklaring till varför jag skrev att PDF:en "rimligen [är] kvalitetsmässigt bättre" för utskrift, i och med att du "inte höll med där" baserat på frågan kring svarta eller grå rutor.
    Martin S

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.