Visa tydligt hur långt jag har lyssnat

Hej, jag är betatestare av Sveriges Radio Play (iPhone) och vill föreslå en funktion.

När jag går till startsidan och bläddrar bland poddarna och hittar ett intressant avsnitt/program så går det inte att se om jag redan lyssnat på det, helt eller delvis. För att ta reda på det kan jag gå till Min sida - Lyssningshistorik och leta, men det är jobbigt och tar tid så det gör jag inte ofta.

Skulle inte appen kunna visa en progressionslinje vid sammanfattningen under bilden, på samma sätt som i listan med lyssningshistoriken?

Och om progressionslinjen även (men inte istället) syns då man öppnar programinformationen, så skulle det vara ännu bättre.

Alla korta nyhetsinslag (Ekot, Lokalt, Sport, Vetenskap och Kultur) syns inte i lyssningshistoriken och det är bra, men en progressionslinje skulle vara till väldigt stor om inte ännu större nytta för dem.
Anders Brandén

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Du har rätt, progressionslinjen saknas i exempelvis tipsen på poddsidan.
    För att ta reda på det kan jag gå till Min sida - Lyssningshistorik och leta, men det är jobbigt och tar tid så det gör jag inte ofta.
    Ett enklare alternativ (som inte ersätter dina förslag) är att öppna avsnittets trepunktsmeny där du ser ett av dessa alternativ:
    • markera som ospelad
      du har tidigare spelat igenom hela avsnittet
    • markera som spelad
      du har antingen inte lyssnat alls eller också har du påbörjat men aldrig lyssnat klart
    Om avsnittet är påbörjat men inte färdigspelat, så visas det bland avsnitten i modulen "Fortsätt lyssna" i toppen av poddsidan. Det är en mycket kortare lista än lyssningshistoriken, men även där kan det bli väldigt många avsnitt.

    Tack för många bra förslag!
    Annika Webbmaster
  • Tack, jag borde givetvis ha nämnt trepunktsmenyn, det händer att jag använder den. Men det som är dumt med den är att det inte syns hur mycket som är kvar: jag slutar lyssna när jag tappar intresset eller inte har tid att lyssna klart, och särskilt mot slutet då de börjar räkna upp programledare, gäster, producenter osv, och även om det bara är några sekunder kvar, vilket det ofta blir allra minst, så står det ändå fortfarande "Markera som spelad", vilket det även gör då man inte ens börjat lyssna. Så tyvärr är trepunktsmenyn bara till nytta då man vill få bort podden från Min sida - "Nya avsnitt" och från "Fortsätt lyssna"-kön, eller vill lyssna igen från början. Det är därför som jag föreslår en progressionslinje, det vore mycket bättre.

    Jag borde också ha påpekat att då man går till startsidan - kolumnen "Nyheter" (alltså inte kolumnen "Poddar") och bläddrar bland nyhetsinslagen (alltså inte bland poddarna) och man öppnar programinformationen för ett nyhetsinslag, så finns där ingen trepunktsmeny. Om man till exempel går till startsidan - någon av nyhetslistorna (Ekot, Lokalt, Sport, Vetenskap och Kultur) och lyssnar på några inslag och sen tillfälligt växlar till något nyinkommet och därefter återvänder till nyhetslistan, så syns det inte alls var man befann sig, och korta nyhetsinslag syns varken i lyssningshistoriken eller i "Fortsätt lyssna"-kön. Därför föreslår jag en progressionslinje även för korta nyhetsinslag, eller bara en enkel markör som visar vilka av nyhetsinslagen som man åtminstone börjat lyssna på, så att det syns i nyhetslistorna och på startsidan - kolumnen "Nyheter".
    Anders Brandén
  • Tack för tydliga förklaringar och befogade synpunkter.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.