Lyssnares kritik om att program blir "SR-exklusiva"

Här följer en sammanställning av kritik och frågor kring varför vi inte längre publicerar vissa programserier som podcast. Det är synpunkter som lyssnarna inte tycker besvaras tydligt i vår kommunikation (exempelvis Frågor & svar om Sveriges Radio och Sveriges Radio-bloggen).

Diskussionen i sin helhet finns här:
Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

1. Lyssnare med särskilda behov
  • Möjligheten att starta ett avsnitt med rösten är viktig för både synskadade och rörelsehindrade och kräver ett fungerande poddflöde
  • Specifika hjälpmedels-appar för synskadade baseras också på poddflöden
  • Jag har bett de kolleger som arbetar med våra strategier att specifikt återkomma till Henrik och till Synskadades Riksförbund. Har detta skett?
    Ja, kolleger har varit i kontakt med förbundet
  • Har konsekvenserna av sämre tillgänglighet vägts in i detta beslut?
2. Beredskapsuppdraget
  • Vi behöver förklara hur vi menar att appen är viktig för beredskapsuppdraget och att det är relationsbyggandet, inte t.ex. VMA-funktionen, som vi i första hand vill stärka
  • Ur beredskapsvinkel behöver vi öka kunskapen om FM-radions roll och att P4 är beredskapskanal. Lyssnare uppfattar att vi närmast försöker konvertera FM-lyssnare till app-användare, vilket rimmar illa med vårt beredskapsuppdrag.
  • Ett decentraliserat och öppet sätt att nå ut med innehållet (podd-rss) är mindre känsligt för tekniska problem, inklusive avsiktliga attacker, än att förlita oss på webben och på ett fåtal egna appar som i hög utsträckning baseras på samma underliggande tekniska lösningar.
3. Oberoende och öppenhet
  • Fri programvara och öppna standarder (podd-rss) är, enligt flera i tråden, gynnsamt för vårt oberoende, och en motvikt mot att allt fler centrala funktioner på nätet koncentreras till ett fåtal aktörer
  • De appar vi i första hand vill styra över lyssnarna till har direkta beroenden till Apple och Google, som vi vid tidigare problem har haft svårt att få snabb hjälp av vid problem. Hur oberoende är våra egna appar?
  • Förutom att våra appar har beroenden, ställs frågor om hur vi ser på att vår kommunikation med lyssnare ligger hos aktörer som Meta (Facebook, Instagram) och Kundo. Kan vi vara oberoende där, men inte i lyssnarnas poddflöden?
  • Kan vi förtydliga vad som avses med att det är "sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken"? Det som kan bli ett problem är inte den decentralisering som poddflöderna möjliggör, utan att flödena samtidigt är grunden för den faktiska koncentration till ett par stora ljudtjänster som vi ser idag
4. Trovärdighet
  • De obesvarade frågorna om oberoende etc påverkar vår trovärdighet negativt. Flera lyssnare uttrycker att de har högre förtroende för vår journalistik än för våra strategiska beslut och att vi borde hålla oss till att vara publicister, inte utveckla IT-plattformar
  • Några lyssnare får intryck av att vi vill driva trafiken "till oss själva, för vår egen skull", och påminner om att vårt uppdrag skall utgå från lyssnarnas behov
  • Frågor om varför vår avsändare blir tydligare i vår app än i våra ett egna poddflöden har jag försökt besvara, men ser gärna att mitt svar förankras. (Kort: Vid desinformationsförsök kan en annan aktör utge sig för att vara SR i en tredjepartsplattform. Detta går inte i vår app.)
  • Att Sofia skrev att vi vill att vår app ska uppfattas som en en trygg och trovärdig plats innebär inte att vi påstår att resten av internet är opålitligt
5. Lyssnare önskar flexibilitet
  • Många skriver att vi når ut enklare och bättre när våra poddflöden finns tillgängliga i den poddtjänst de själva föredrar att använda.
  • Det blir otympligt ifall alla podd-producenter skulle välja att göra som vi, så att lyssnare behöver en mängd olika appar för att ta del av de poddar de följer.
  • Det finns risk att lyssnare istället väljer bort den del av vårt utbud som ni inte kan nå i er vanliga app
6. Kommer vi att införa detta för allt innehåll?
  • Farhågor finns för att vi kommer att utöka experimentet till att gälla en allt större del av vårt utbud. Svaret är att vi inte vet hur detta kommer att utvecklas. Arbetet sker stegvis och vi prövar oss fram.
  • Om vi skulle planera det i större skala har en lyssnare skrivit att det vore hederligare att stänga ned alla poddflöden direkt
7. Kommunikation och hemsidans + FM-sändningarnas roll hos Sveriges Radio
  • Bland såväl lyssnare som kolleger finns det olika definitioner av ordet podd. Vi som menar att poddar ska gå att ladda hem automatiskt via rss, blir förvirrade när vi läser "podden finns enbart i vår app" eftersom en fil som endast finns i appen inte är en podd enligt vår definition.
  • Att skriva "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden" är korrekt, men innebörden kan bli svår att förstå för lyssnare som använder exempelvis Spotify, där kopplingen till poddflödet är otydlig. De är betydligt fler än lyssnare som använder renodlade poddtjänster.
  • I kommunikationen tycks budskapet vara anpassat för "Spotify-lyssnare" och budskapet är "Sommar i P1 finns enbart i vår app". Därmed når vi förhoppningsvis ut med att det inte går att lyssna som vanligt hos tredje part, men det förenklade budskapet är i sak fel. Programmet går även att höra i P1 "linjärt" samt i webben. Den felaktiga informationen naggar vår trovärdighet i kanten - inte minst förtroendet för vår digitala kompetens
  • Att så starkt betona appen väcker oro hos många, inte minst äldre lyssnare, som befarar att programmet inte ska sändas i FM i år. P1-chefen Nina Glans har fått pappersbrev med frågor om detta.
  • Även webblyssnare får, genom vår egen rapportering, intryck av att möjligheten att lyssna via sajten försvinner, ett onödigt orosmoment.
  • För lyssnare som värnar vårt oberoende och är kritiska till våra appars koppling till Apple och Google, är det obegripligt att vi "verkar glömma bort" vår sajt, ett plattformsoberoende sätt att lyssna.
8. Vad får lyssnare att välja bort SR Play?
  • Poddar är inte synonymt med Sveriges Radio. Lyssnare tar del av poddar från fler källor och det blir smidigare att lyssna på våra poddar i samma app som övriga poddar. (Hur bra SR Play än blir finns det en inbyggd nackdel i att enbart kunna erbjuda vårt eget utbud.)
  • Att vårt innehåll saknas i lyssnares "blandade poddflöde", leder i några fall till att vårt "exklusiva utbud" väljs bort helt.
  • För lyssnare som prioriterar fri mjukvara och öppna standarder är apparna, med krav på konton hos Apple eller Google, inget alternativ. I en medievärld som allt mer domineras av ett fåtal jättebolag har poddarnas RSS-filer och den öppenhet de innebär varit en värdefull tillgång.
  • Ett annat skäl för att använda andra externa tjänster, i synnerhet Spotify men i något fall Apple Podcast, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Siri, Googles smarta högtalare med mera. I flera fall går det att koppla upp enheten mot vår app via exempelvis Chromecast, men en integrerad tjänst är smidigare.
  • Specifika funktioner i andra appar och brister i vår app, se Önskelista för poddar i SR Play (Android + iOS), bidrar till att lyssnare som använder SR Play för kanaler, musikprogram med mera väljer att lyssna på poddarna i andra appar
  • Att ringa in och åtgärda de funktioner som saknas eller behöver vidareutvecklas kan få lyssnare att aktivt välja SR Play, vilket förstås är bättre än att tvinga lyssnare till oss för att vi tagit bort alternativen

Annika Webbmaster (Uppdaterad )

Kommentarer

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.