Lokala nyheter på appens startsida

På startsidan fanns förr lokal nyheter väst efter dagens samling av nyheterna. Den har försvunnit för mig. Nu kommer sport istället efter.
Försökt gå igenom frågorna här, men då jag valt lokala nyheter under mina sidor, så vet jag inte mer att göra.

Samsung A nåt... uppdaterad app o op-system

Kommentarer

  • Hej Caroline!

    Vi experimenterar lite ... Vi tror nämligen att det idag är många lyssnare som missar den lokala nyhetsspellistan eftersom den kräver "sidoskrollning" för att synas. En hypotes vi vill testa är ifall det är lättare att hitta till (och lyssna på!) den lokala listan om den ligger i startsidans vertikala flöde. Vi genomför därför ett A/B-test, där hälften av lyssnarna får en variant och den andra hälften en annan:
    • Variant A har spellistan precis där den brukar ligga, som den andra spellistan i "karusellen" med horisontell skrollning
    • Variant B (dit du hör) har spellistan placerad under den första tema-samlingen “Poddar & Program”
    Hittar du listan där nu?

    Din fråga är en viktig påminnelse om att det inte går att jämföra två "utfall i ett A/B-test" rakt av när den ena av varianterna är "allt som förr" medan den andra varianten är en förändring, i och med att en förändring i sig gör det svårare att hitta innehåll (oavsett om placeringen egentligen är minst lika tydlig som innan).

    Samma lista går för övrigt att nå genom att gå in under "Nyheter" i appens nederkant.
    Annika Webbmaster
  • Där ser man. Vanans makt. En annan tappar bort sig var gång ni ändrar i appen.
    Sällan jag skrollar ner på hemsidan, då jag sparat de program / poddar jag vill lyssna på varje dag och de jag inte sparat har jagcåndå koll på... Kikar in / rotar runt bland programmen en gång i veckan och laddar ner det som intresserar mig.
    Tack för info // Caroline
  • Intressant ide att att gömma innehållet för de som hittat för att andra kanske ska hitta...
    Hur gör jag för att lägga in listan P4 Skaraborg 15 toppnyheter i Min sida program du följer?
  • Vanans makt. En annan tappar bort sig var gång ni ändrar i appen.
    Jag brukar ibland jämföra app-förändringar med hur det blir när min närbutik görs om. Då har jag svårt att orientera mig och blir frustrerad eftersom saker inte ligger där jag är van, även om det egentligen kanske blir en bättre struktur affären får.
    Intressant ide att att gömma innehållet för de som hittat för att andra kanske ska hitta...
    Anledningen till att vi genomför den här typen av tidsbegränsade tester, där hälften av lyssnarna får en variant och den andra hälften får en annan, är just för att vi absolut inte vill hålla på och möblera om i appen i onödan. Vi vill inte chansa på att en annan placering kanske kan fungera bättre. Om det inte finns några fördelar med den nya placeringen, så kommer vi naturligtvis att avbryta testet så att alla får den gamla placeringen.

    Om vi å andra sidan ser att den testade placeringen gör att fler lyssnare tar del av den lokala nyhetsrapporteringen, så kommer vi att ge den versionen till alla (enkelt beskrivet).
    Hur gör jag för att lägga in listan P4 Skaraborg 15 toppnyheter i Min sida program du följer?
    Det går inte. Det är lite skillnader mellan den typen av nyhetsspellistor och våra "vanliga program" som gör att spellistan inte går att lägga in i listan över program du följer.

    En viktig skillnad är att nyheterna från P4 Skaraborg uppdateras kontinuerligt. Så snart redaktionen publicerar en ny nyhet, så förändras nyhetsspellistan - så den är alltid ny. Eller aldrig ny, eftersom det förblir samma spellista, även när nyheterna byts ut. Unika avsnitt med tydlig publiceringstid saknas helt, och därmed kan nyhetslistan inte hamna i listan med avsnitt av de program du följer. Av denna anledning behöver vi förstås ha en enkel och tydlig placering för nyhetsspellistorna!

    Däremot kan du följa programmet Nyheter P4 Skaraborg och få varje nyhetssändning från dem i listan med nya avsnitt. De fungerar som andra "programserier" med "avsnitt" (även om ordet program och avsnitt känns lite fel för nyheter och nyhetssändningar).

    Denna länk öppnar sidan med sändningar från Nyheter P4 Skaraborg i vår app, om du besöker länken med mobilen. Där kan du "hjärtmarkera" programmet:
    https://sverigesradio.se/play/program/97

    Tack för era reflexioner, som de kolleger som arbetar med appen (inte minst med det här testet) läser med stort intresse!
    Annika Webbmaster