Kryssplan i SR Play?

Enligt vad som sägs i programmet Melodikrysset ska det finnas en kryssplan i appen SR play men hur hittar man den?
Mvh Bengt
Bengt Wallgren

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Här var nog kollegerna på Melodikrysset otydliga. I appen SR Play går det att lyssna på Melodikrysset, men inte att lösa det. Däremot har vi en egen app för att lösa Melodikrysset, se här:
    Så här använder du Melodikryssets app för Android och Iphone

    På sikt hoppas vi kunna utveckla SR Play så att det går att lösa krysset direkt i den appen.
    Annika Webbmaster
  • Tack för det!
    Ja ”vår app” i SR brukar betyda SR Play, åtminstone har jag uppfattat det så.
    Så tack för informationen om Melodikryssets app, den verkar bra, dock saknar jag att kunna växla mellan lod- och vågrätt med endast en knapptryckning, men man kan väl inte få allt… 😁
    Bengt
    Bengt Wallgren
  • Du kan enkelt växla mellan vågrätt och lodrätt genom att trycka två gånger i samma ruta.

    Här står detta och en del andra tips:
    Instruktioner Melodikrysset - Appar från Sveriges Radio | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • 👍👍👍
    Bengt Wallgren
  • Jag kontaktar redaktionen för Melodikrysset och ber att de undviker att säga "vår mobil-app" och liknande, och är tydliga med att appen heter Melodikrysset i P4, för det är säkert fler än du som får intryck av att de talar om Sveriges Radio Play.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    På ämnet om "växla lodrätt till vågrätt" fungerar det inte att ändra för hela kryssplanen, endast i själva text rutan.
    Går det att få hela kryssplanen/appen till vågrätt automatiskt? Det är enklare att skriva vågrätt samt att många appar automatiskt kan ändra beroende på hur man vänder sin mobil eller "padda".

    Med vänliga hälsningar
    Mikael
    Mikael Wahlén
  • Britt ställde en fråga som har flyttats till en egen rubrik:
    Vill skriva ut kommande Melodikryss

    Hej Mikael!
    Om du klickar snabbt två gånger i kryssplanen, så byter du riktning, tills du klickar två gånger på nytt. Om du inte får till detta, går det även att byta riktning på annat vis:

    Melodikrysset i P4 för Android:
    Byt riktning med tangenten jag markerat på bilden:

    Melodikrysset i P4 för Iphone/Ipad:
    I Iphone-appen sitter det en knapp på ungefär samma ställe som ger dig en ny vy där du kan byta riktning. Fråga om du behöver en tydligare beskrivning!

    Melodikrysset på vår hemsida:
    På vår hemsida byter du riktning med mellanslagstangenten.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Att byta riktning lodrätt/vågrätt inne i kryssplanen är som sagt inte ett bekymmer. Jag önskar att appen kan känna av att Hela kryssplanen går från lodrätt till vågrätt beroende på om jag vänder mobilen vågrätt eller lodrätt.

    Detta fungerar med en Apple mobil men inte med Android mobil. Dvs detta är en funktion i appen som inte fungerar för Android mobiler, inte ett fel i just min mobil. Jag har Android version 14 i min mobil samt min Galaxy Tab X9, samma fel.
    Mvh Mikael
    Mikael Wahlén
  • Ah, då förstår jag!

    Om du använder en Android-enhet som mer eller mindre är låst till landskapsläge, så rekommenderar jag att du löser Melodikrysset via vår hemsida istället:
    Lös Melodikrysset - Melodikrysset | Sveriges Radio

    Jag lägger in det som ett förslag för framtida förbättringar. Tack!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.