Klockradio i Iphone

Varför tog ni bort klockradiofunktionen? Saknar den fortfarande😢
Britt-Marie Ejnarsson

Kommentarer

  • Hej Britt-Marie!

    Klockradion fungerade inte så bra som vi önskade. Den krävde att appen var igång med skärmen påslagen, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra "i bakgrunden". Även med skärmen påslagen var det flera lyssnare som fick problem med att väckarklockan inte startade.

    Klockradio med Apples genvägar

    Det går att skapa en genväg som öppnar vår app och spelar upp vald kanal vid en viss tid. I beskrivningen nedan kopplar jag genvägen till ett befintligt alarm, den metod jag själv har fått bäst resultat med, men det ska gå att istället koppla åtgärden direkt till en viss tidpunkt på det vis vi beskriver här.

    Första gången du gör detta är det lite bökigt eftersom du behöver skapa ett alarm, en åtgärd (starta appen med rätt kanal) och en automatisering (koppla alarmet till åtgärden). När du väl har gjord detta blir det enklare eftersom du kan återanvända samma åtgärd för fler automatiseringar.

    Sätt ett alarm
    Skapa gärna ett helt nytt alarm med Iphones inbyggda klockfunktion för att testa att det fungerar utan att din vanliga väckningsrutin påverkas. Se till att detta nya alarm är påslaget. Mitt alarm har väckningssignal "inget".

    Skapa en åtgärd:

    1. Öppna appen Genvägar
    2. Klicka på + uppe till höger och välj Lägg till åtgärd
    3. Välj Appar och SR Play
    4. Tryck på Lyssna direkt och klicka på pilen till höger om Lyssna direkt för att välja kanal
    5. Tryck Klar uppe till höger
    Koppla en automatisering till åtgärden
    1. Välj Automatisering i botten av appen Genvägar
    2. Klicka på + uppe till höger och välj Alarm
    3. Välj Utlöses
    4. Välj Befintlig och leta upp det alarm du nyss skapade
    5. Välj inställningen Kör direkt och se till att Meddela när den körs är avslagen
    6. Klicka på Nästa uppe till höger
    7. Klicka på din genväg:

    Klart! Återkom gärna och berätta hur det gick.

    Om något steg i beskrivningen var svårt att följa så berätta det så kan jag komplettera med fler bilder. Vi vill förstås att beskrivningen ska bli så tydlig som möjligt!

    Själv satte jag nyss ett alarm till klockan 13 för att kontrollera att metoden fungerar som den gjorde senast jag testade. (Jag har en katt som väcker mig, så det var länge sedan jag behövde ställa in ett alarm, inser jag!)
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen! Har lagt in nu och märker i morgonbitti om det fungerar 😅förstår att det är mysigt att bli väckt av katt men nyheterna på P1 kl 6 är också ganska trivsamt.

    Hälsningar Brite
    Britt-Marie Ejnarsson
  • Nu slog klockan 13 och min app drog igång med P1. Jag hoppas att du får samma resultat imorgon!
    Annika Webbmaster
  • Jag hoppas att du fick vakna till P1 i morse, Brite!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Det fungerade ”klockrent”😊 Tack för superbra service🙏 Jag är helnöjd! Trevlig helg/  Brite
    Britt-Marie Ejnarsson
  • Tack detsamma!

    Jag är också nöjd över att det finns en fungerande ersättning för vår forna klockradiofunktion.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.