Kan inte hoppa fram 15 sek, men väl backa

Skrevs ursprungligen i en tråd om ett annat, liknande, problem, men behöver felsökas separat:
Backa-kommando bör backa 15 sek, inte hela avsnitt

Hej! Jag vill också ge medhåll för att det vore bra att kunna spola BÅDE fram och bak 15 sek från notis/låsskärm, bara så det inte tappas bort i en ev uppdatering, då även det bör vara lågt hängande frukt! I dagsläget går det bara att spola bak 15 sek från låsskärm/notis.
Nu har inte jag problem med att det spolas tillbaka hela avsnittet, men att inte kunna spola fram från låsskärmen är vansinnigt irriterande då jag ofta vill kunna skippa tex en låt om jag lyssnar men inte för den sakens skull lyssna helt utan musik.
Sofia

Kommentarer

  • Hej Sofia!
    Tack för att du var så tydlig med hur det fungerar och inte fungerar hos dig. Jag befarar att felet finns hos många lyssnare men har gått under vår radar för att många lyssnare tror att den saknade låsskärms-knappen för att spola 15 sekunder framåt är en del av "det kända 15-sekunders-problemet", och därför inte har skrivit om det!

    Detta problem behöver jag förstå bättre, för det verkar vara en separat bugg! (Att hörlurskommandon med mera "skippar/backar" hela avsnitt istället för att spola i steg om 15 sekunder är inte en bugg, utan ett mindre bra val från vår sida för hur appen ska fungera.)

    Jag har ett vagt minne av att jag sett liknande felbeskrivningar i för länge sedan, men trodde att vi löste det. Dessutom så har jag sett Problem med Android Auto (gränssnittet för appen i bilen) som jag nu tror är samma fel som det du beskriver.

    Hjälp oss att förstå problemet genom att svara på det du kan:
    1. Vad har du för mobil?
    2. Hur länge har felet funnts?
    3. Fungerar andra ljudappar bra på låsskärmen?
    4. Visas aldrig "spola 15 sekunder framåt", eller syns den ibland och saknas ibland?
    Skicka gärna med bild på spelaren på låsskärm för Sveriges Radio Play och (om det finns) för annan ljud-app med bättre spelare!

    Det här vill vi förstås lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Den lyssnare som skrev problem i Android Auto har samma problem som du, inte bara i bilen, utan även på låsskärmen:
    I SR-spelaren på min låsskärm (Google Pixel 7a) så finns endast knapp för att starta om avsnittet från början eller spola 15 sekunder bakåt. Spola 15s framåt saknas således. Knapp för att starta om avsnittet från början känns överflödigt att ha på låsskärmen. Den har jag aldrig använt. Som referens kan jag nämna att Spotify har knappar för: spola 15s bak, spola 15s fram och ändra hastighet.

    Annika Webbmaster
  • Även jag kan återskapa problemet. I vissa lägen (efter att ha tryckt paus/play i avsnitt utanför spelkö) dyker knappen upp. I spelköer (om jag har startat avsnittet från nedladdat, programmets lista med avsnitt eller annan lista) visas den inte efter en manövern.

    I nyhetsspellista får jag "backa 15" + "skippa till nästa inslag", vilket här är en rätt vettig kombi egentligen. Dock lite konstig. Att backa och skippa hela inslaget är mer konsekvent.

    Backad kanalström ger mig 15-sekundersknappar (bra), men knappen för att hoppa framåt försvinner i vissa lägen utan tydligt mönster.

    Sammanfattning:
    Detta behöver vi styra upp.

    Önskat läge är att låsskärmen visar knappar för 15 sekunder fram/bak (där det går att applicera, det går ju inte att hoppa fram 15 sekunder om man lyssnar direkt på en kanal!) utom i nyhetsspellistor, där backa/skippa hela inslag är ett bättre alternativ.

    Jag är mest förvånad över att detta kunnat gå under min radar så länge, trots att det finns på min egen skärm! Visar att jag mest lyssnar med luren i fickan, kanske?
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.