Kalender

Tycker det var bra med en almanacka på respektive program där man enkelt kunde leta efter äldre avsnitt. Vore bra så slipper man bläddra i evigheter
Carina Blom

Kommentarer

  • Hej Carina!
    Vi håller med. Någon form av kalender och/eller filtrering skulle verkligen vara bra i appen. När man, som du, vill nå äldre avsnitt av program med väldigt lång historik - där blir det myyyyycket skrollande innan du når de avsnitt du vill komma till.

    Att direkt kunna gå till ett visst datum (och andra typer av filtrering, som att dölja redan avlyssnade avsnitt) är något vi själva har pratat om, men hittills har det prioriterats ned för annan utveckling. Förslaget är dock bra och ju längre historik vi får, desto viktigare blir det att vi förenklar detta. Jag tar upp detta med app-teamet.

    Jag har två tips som fungerar redan nu som jag hoppas underlättar ditt tillbakalyssnande. I mitt exempel väljer jag Morgonpasset i P3, som sänt långe med flera avsnitt i veckan.

    Tips 1: Min lista
    Det ena tipset är att leta upp listan med alla avsnitt av Morgonpasset i P3 - men när du kommer fram till de avsnitt du ännu inte har hört, så ska du inte starta ett avsnitt, utan lägga över ett lämpligt antal, kanske 15 stycken, till Min lista genom att trycka på tre punkts-menyn till höger vid varje avsnitt, se bild, och sedan välja + Min lista:

    De avsnitten återfinner du sen under Min sida i appens nederkant! Du kommer alltså fortfarande att behöva skrolla mycket i Morgonpasset i P3:s långa arkiv, men du behöver inte göra det lika ofta i och med att du kan lägga ett lagom antal avsnitt åt gången i en kortare lista där du snabbt kan nå dem.

    Tips 2: använd hemsidans kalender!
    På hemsidan, som fungerar bra även i mobilen, kan du nå gamla avsnitt genom en kalenderfunktion (markerad med grön pil på bilden nedan).

    Om du till exempel vill hitta alla Morgonpasset i P3 från juni 2021 och äldre, så väljer du 2021 och bockar du i den 30 juni i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/morgonpassetip3

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/morgonpassetip3?date=2021-06-30

    Överst på den sidan finns det senaste avsnittet, men därunder listas Morgonpasset från den 30 juni 2021 och äldre. (Om du använder den mobil som du har appen Sveriges Radio Play på, kan du dessutom välja att öppna avsnittet i appen, så att du kan samla lyssningshistoriken på ett ställe.)

    Hoppas att detta förenklar ditt lyssnande - och tack för bra förslag!

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.