Inga nya avsnitt syns under 'Nya avsnitt'

Sedan några dagar sedan kommer inga nya avsnitt upp i mitt flöde för just nya avsnitt i appen, trots att jag vet att det har kommit nya avsnitt. Nu får jag gå in för varje enskild podd som jag följer för att se om något nytt är inlagt. Vad har hänt?

Omstart av telefon och app hjälpte inte och behöver jag installera om appen måste jag separat skriva ner vilka poddar jag följer, så det drar jag mig för, men måste jag, så måste jag så klart ... men helst inte.
Öronflax
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Öronflax,

    vi försöker återskapa problemet men kan inte riktigt det. Kan du berätta vilken version av appen du har?
    Du får gärna kontrollera om du har senaste versionen av appen (genom att uppdatera till senaste versionen i Play butik)

    Hälsningar Åsa
    Åsa
  • Tack! Det står 24.6.2 som version. Jag hoppas det är en ledtråd. Idag uppdaterades själva telefonen, Samsung 21+, men det hjälpte inte. Androidversion 14 och One UI-version 6.1.
    Har startat om både app och telefon ett par gånger, men inga nya avsnitt sedan 22 juni.
    Öronflax
  • Nu har jag testat att av- och återinstallera appen på min gamla telefon. Lagt till alla poddar jag följer på nytt och nu har jag dessutom en ny telefon (Galaxy S23 ultra (den förra var en S21+))!

    För säkerhets skull avinstallerade jag appen och laddade hem den igen (version 24.7.1) efter telefonbytet och överföringen mellan telefonerna, men jag får inte upp några nya avsnitt i alla fall!

    (Sen hade det varit käckt att kunna lägga till nya poddar på ett enklare sätt än att behöva gå in i varje, välja följ och sen backa tillbaka till listan över alla poddar. I detta läge hade jag önskat att jag kunde markera flera i listan och bara en gång behövt välja "lägg till" eller "följ". Men det är ju ett annat ärende 😀 )
    Öronflax
  • Hej
    Har också problem med Nya avsnitt-listan. Lyssnade precis på Det politiska spelet, såg fram emot att lyssna på Radiokorrenspondenterna Ryssland igen, men både den och Politiska borta, samt att avsnitt från poddar jag följer inte finns.
    Nya avsnitt-listan är ovanligt kort sedan ett par veckor och förändras under tiden man börjar lyssna ikapp avsnitt msn missat / vill reprisera.
    Avsnitt försvinner från listan, trots att jag såg dom för drygt en timme sedan, inte lyssnat på dom, då jag sparat (dvs jag lyssnar inte i rak ordning)
    Version 24, 7,1 (30070)

    Android, Samsung galaxy A32
    Uppdaterad / omstart senast i måndag kväll.
    Caroline Theslöf
  • Förlåt att ni fått vänta på svar!

    Detta behöver vi absolut se över.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nyligen har jag fått samma/ liknande problem (Känner "öronflax" så vi har pratat om problemet och tills nyligen har jag svarat nekande på att jag upplevt samma). Sedan några dagar, kanske upp till en vecka uppdateras inte Mina avsnitt. Gamla "nya" ligger kvar så det tog ett tag innan jag reagerade på att nya inte tillkom. Jag saknar flera program som inte hamnat på min lista trots att jag följer dem och inte lyssnat på dem.
    Jag tror inte jag ändrat något i appen eller mobilens inställningar, annat än att jag pga livet lyssnat mindre både i direktsändning och som poddar se senaste veckorna.
    Sara Källgarn
  • Som exempel ligger här lite blandade "halvgamla avsnitt överst i min lista trots att flera nya borde ha tillkommit

    Sara Källgarn
  • Jag har en teori om vad problemet kan bero på, men vill se om detta stämmer.
    1. Kommer vissa helt nya avsnitt in bland Nya avsnitt medan andra inte visas? Ge i sådana fall exempel på vilka som kommer med!
    2. Följer ni något program som lade ut ett helt gäng nya avsnitt på ett bräde (exempelvis Radioföljetongen) och har tagit bort de avsnitten genom att markera dessa som spelade? Alltså det fel som beskrivs här:
      Nya avsnitt: ser endast avsnitt från ett program
    Min teori är att två fel samverkar här.

    Framtidsavsnitt
    Det ena felet beror på så kallade "framtidsavsnitt", vars sändningstid i radio ligger senare än publiceringstiden i appen. Det är förstås mycket trevligt att exempelvis Radioföljetongen publicerar alla 26 delar av en ljudbok samma dag som den börjar sändas, men vi får därmed 25 "framtidsavsnitt", vilket ställer till problem. Dessa avsnitt lägger sig som en bromskloss och gör att avsnitt som är "nya för oss som använder appen" räknas som äldre än framtidsavsnitten.

    Vi gör helt enkelt fel. Vi borde räkna avsnittets ålder efter när det publicerades i appen inte efter när det ska sändas i en kanal!

    Listan bör fyllas på bakifrån
    Det andra är att listan inte "fylls på bakifrån". Om listan har ett visst antal poster, säg 30, och Radioföljetongen publicerar 26 avsnitt, så är vi nog många som väljer att markera dessa 26 avsnitt som spelade så att de försvinner från listan.

    Det förväntade i detta läge är förstås att listan fylla upp av andra avsnitt, som kanske inte är lika nya (enligt appens felaktiga sätt att avgöra detta) som de avsnitt som avlägsnats. Deta sker dock inte. Det är som att 26 av listans placeringar fortfarande är upptagna av Radioföljetongens framtidsavsnitt, men att de inte visas. Dagen därpå är det 25 positioner som tas upp, sen 24, 23 etc tills verkligheten har kommit ikapp hela följetongen och listan fungerar som den ska igen.

    Fast inte, för då kommer Bildingsbyrån eller en ny serie av Radioföljetongen ut med en gupp framtidsavsnitt igen. Om man följer ett par sådana program som lägger ut många framtidsavsnitt, så kommer helt enkelt listan aldrig att komma i ordning.

    Här tror jag att det kan fungera bättre genom att "avfölja" de program som har extra många framtidsavsnitt - tills vi har löst detta bättre, både i hur vi bedömer vilket avsnitt som är nyast och hur vi fyller på en lista där en el nya avsnitt markerats som spelade.

    Vad tror ni? Kan det ni drabbas av förklaras med min hypotes?
    Annika Webbmaster
  • Teorin håller förmodligen, då inte bara följetong puttar undan Nya avsnitt.
    Fick av flera poddar 3-5 avsnitt i ett paket, ex P3 Historia slängde in 3 avsnitt gällande offren till Jack the Ripper.
    Dessutom, fånigt nog, så kommer det tips. Gillar tips, men inte under Nya avsnitt och att få tips på ett poddavsnitt från en podd jag redan lyssnar på och redan fått och lyssnat på avsnittet ...
    Poddtips får gärna dyka upp på startsidan, inte bland Nya avsnitt.

    Så ja... mycket onödigt som puttar undan Nya avsnitt.

    Har ett NYTT BEKYMMER (som från början, innan ändring, var en lösning).
    Under Nedladdat kunde man förr dra lyssnat avsnitt till höger dvs Ta bort. Numera måste man antingen öppna avsnittet eller med fumligt finger försöka träffa tre prickar och välja Ta bort. Det innebär att min lista med Nedladdat blir svår att tömma för mig. Annars hade det varit ett alternativ att lägga dessa paket med avsnitt där ... nu undviker jag det och tar bort hjärtmarkeringar på poddar istället. Och det var väl ändå inte meningen?

    Tack för kampen om en fungerande app/ Caroline
    Caroline Theslöf
  • Kampen fortsätter!

    Bra att det verkar som om jag har förstått mekanismerna bakom problemet. Tyvärr är det få utvecklare på plats och med få på plats ska vi inte göra för stora förändringar. En av de utvecklare som håller ställningarna har skrivit:
    Tack för all information, det hjälper verkligen! Jag sammanfattar dom olika önskemålen och lägger in det i vår backlogg. Vi är tunna på app-fronten under sommaren men hoppar på det så snabbt vi kan!
    Att radera nedladdade avsnitt har tyvärr blivit lite knepigare. Tråkigt, men inget vi kommer att kunna åtgärda. (Det har inte med de övriga omgörningarna av appens gränssnitt att göra, utan beror på ett teknikbyte och ett försök att minska risken för buggar.)

    Oskicket med att även tipsavsnitt solkar ned flödet tycker jag faktiskt har blivit något bättre under det senaste halvåret, men jag lovar att kämpa på för att minska inslaget av sådana. Dock inte nu, för jag måste välja mina strider något ...

    Det går att radera nedladdade avsnitt på ett annat sätt, där du dessutom kan radera flera avsnitt åt gången:
    1. Tryck på pennan uppe i listans högra hörn
    2. Markera de avsnitt du vill radera
    3. Tryck på soptunnan som du nu ser uppe i högra hörnet
    Hoppas att en metoden fungerar bättre för dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för att du lyssnar och för ditt stora engagemang!

    Jag har inget att tillföra mer än det Caroline skriver, att bekräfta att din teori om vad som går tokigt i listan över nya avsnitt stämmer även för mig, så keep up.

    Sen saknar faktiskt också jag handgreppet med att ta bort avsnitten med skärmdragning åt höger, men man kan inte få allt ;-) och det finns ju ett annat sätt att radera, som du beskriver bra.
    Öronflax
  • Hej Ja både 1 och 2 stämmer även för mig.
    (För min del har min lyssning sjunkit ganska mycket på sistone så det gör också att förändringar inte märks lika tydligt/ snabbt och att nya avsnitt ligger kvar i lyssnade väsentligt längre än tidigare. Men jag älskar fortfarande SR och P1 så tro inte att jag försvinner härifrån)
    Radioföljetongen är lätt att avfölja, den ger ju ofta en drös nya avsnitt, men under sommaren gör även andra program det och dem vill jag inte missa.
    Bifogar några skärmdumpar av min lista från 25 juli som en ögonblicksbild av vad som kommer med.

    .

    Sara Källgarn
  • Tack!

    Det är sorterat efter sändningstid, där det borde vara publiceringstid, men sorteringen är inte helt uppenbar eftersom det som syns i appen är publiceringstiden.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen

    Android-utvecklarna har nu släppt version 24.8.1 av appen i beta-version. Den viktigaste förändringen i den versionen är att avsnitt nu ska sorteras efter publiceringstid, inte efter sändningstid, vilket är den största orsaken till att Nya avsnitt har fungerat dåligt.

    Förmodligen kommer det även i 24.8.1 finnas saker vi behöver fila vidare på innan Nya avsnitt fungerar exakt som vi vill, men att få till en bättre grundsortering är det viktigaste steget.

    Vill ni få den versionen direkt, så kan ni bli betaanvändare enkelt:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten - Google Play Hjälp

     Annars så kommer 24.8.1 till er inom kort (troligen under nästa vecka).
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Stort tack för allt arbete att göra appen bättre för oss lyssnare! Ser fram emot att Nya avsnitt fungerar bättre igen.
    Öronflax

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.