Kan jag slå av pop up-reklam för program?

Hur stänger man av helsides reklamen för andra program?
Finns det något sätt att starta live kanal med widget på ett tryck?
Vill jag lyssna på P1 så vill jag inte välja 3 ggr. innan det startar!

Micke
Mikael Karlsson

Kommentarer

  • Hej Micke,
    Det går inte att stänga av helsidestipset om andra program.

    Angående att starta P1 snabbt så finns det två tips som jag kan bjuda på
    • Om P1 var det senaste du lyssnade på i appen så ligger P1 förladdat nere i spelaren i nederkant av skärmen, och du kan starta genom att trycka på playknappen
    • Du kan ställa in sidan Kanaler som startsida på Min sida --> Inställningar --> Välj startisda. Då öppnas appen på kanallistan och P1 ligger överst

    mvh Henrik
    Henrik
  • Hej!
    Jag behöver verkligen kunna stänga av helsidesannonserna för andra program. Jag ser såpass dåligt att jag behöver hantera appen utan att kunna läsa texten. Det bästa för mig (och de flesta synsvaga) är om det inte kommer oväntade saker som tex popup-annonserna. Kommer ni att ge oss den möjligheten via inställningarna?

    En annan förbättring vore om ni tillåter oss att zooma överallt i appen. Då skulle jag kanske hitta det pyttelilla krysset för att få bort annonsen. Att tillåta zoom skulle underlätta ganska mycket för mig på andra håll i appen.
    mvh Karin
    (har också android)
    Karin
  • Tack för denna viktiga synpunkt, som jag framför till de kolleger som arbetar med appens form och funktion.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ja vi är många som vill kunna stänga av helsidestipset om andra program och andra saker som poppar upp.
    Nu ligger det dessutom irrelevanta förslag i listor över program.
    Sånt såg man tidigare bara i kommersiella appar och det var så skönt att slippa i SR-appen.
    Så snälla låt oss välja att stänga av onödig reklam! Vi lyssnar ju dessutom redan massa på sr eftersom vi använder appen!
    Mvh Daniel

    Daniel
  • Tack Daniel!

    En del av vårt uppdrag är att informera om Sveriges Radios utbud. Detta görs på lite olika sätt. Ett av de mest effektiva är att prata om ett program i ett annat program. Ett annat, som vi har använt oss av i åratal i kanalerna, är att sända trailers. Även trailers kan ibland upplevas som reklamliknande, men eftersom de har funnits med oss en längre tid får vi idag sällan reaktioner om att vi har trailers. Däremot får kollegerna på Lyssnarservice synpunkter på trailers som upprepas för ofta eller är är påträngande, till exempel om volymen är starkare än i programmen i övrigt.

    Med ett förändrat lyssnande försöker vi hitta nya sätt att tipsa om utbudet. Då och då har vi testat att ge den här typen av tips i ett eget lager. Tipsen har antingen handlat om någon funktion i appen eller om ett program som vi tror att många skulle uppskatta - om de väl upptäckte det! Detta lager har vi skruvat lite på efter varje gång så att det ska fungera så bra som möjligt med olika skärmar, men uppenbarligen har vi gjort något så att det inte fungerar som det ska hos Karin.

    Vi mäter förstås för att se i vilken mån dessa tips leder till att fler börjar använda en viss app-funktion eller lyssna på det program vi tipsat om. Vi försöker även vara lyhörda för negativa reaktioner, för även om vi ökar lyssningen på ett enskilt program ska det inte ske på bekostnad av vår trovärdighet.

    Så tack för att du tog dig tid att formulera kritiken, som mina kolleger har stor nytta av att ta del av.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för bra info om hur ni tänker på SR om detta. Att annonsen tar upp hela skärmen är ekvivalent med det du skriver om höjd volym på en trailer. Mycket påträngande och jag har väldigt svårt att se hur jag ska komma förbi den till det jag faktiskt vill lyssna på. Man öppnar ju inte appen om man inte vill lyssna och man har ofta en ide om vad man vill höra. Dessutom verkar ni ju redan ha tips på startsidan. Det bör räcka. Att ge mig en oläslig annons om ett program (som jag dessutom redan följer) är som att spänna upp en snubbeltråd!

    Fler tankar från mig som synsvag:
    - bäst om jag slipper annonser helt
    - näst bäst om krysset för att bli av med den är jättestort och i fet stil eller att det tydligt finns ett område bredvid annonsen som man kan klicka på för att den ska försvinna. Att annonsen alltså inte tar upp hela skärmen.

    För övrigt skulle det underlätta överallt i appen om man kunde zooma. Det jag måste göra nu är att ta en skärmdump och sen zooma in i bilden för att kunna läsa. Ganska opraktiskt.
    mvh Karin
    Karin
  • Tack för att du hjälper oss att göra rätt här, Karin!

    Appen ska följa de tillgänglighetsinställningar som finns i Android, för man ska förstås inte behöva ha perfekt syn för att lyssna på radio!:
    Använda förstoring på skärmen - Tillgänglighetsfunktioner i Android

    Använder du den typen av inställningar? Finns det i så fall fler ställen än "tipsen/reklamen" som inte hanterar inzoomning korrekt?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Så bra att ni vill veta!!
    Den tillgänglighet man får med de inställningarna har jag hittills upplevt som ganska hopplös tyvärr. Förstoringen hoppar ofta ur av sig själv när man tex byter mellan appar eller så blir jag helt sjösjuk. Jag har i stort sett lagt ner att använda den. Det vore smidigare att direkt kunna zooma med ett nyp utan att behöva aktivera tillgänglighets-zoomen. Man kan ju det på nästan alla hemsidor så varför inte i appen?

    Idag har jag dock testat tillgänglighetszoomen ordentligt i just SR play och här är resultatet:
    1. En av mina frustrationer med zoomen tidigare har varit att text försvinner bakom spelaren i nederkant på skärmen. Som om man egentligen tar en skärmdump som man kan zooma i. Med tillägget att länkar och knappar verkar funka. Fast nu när jag testat mer för att kunna svara er så upptäckte jag av en slump att man trots allt KAN skrolla i text nedåt om man bara använder ETT finger... Svårt att veta när man ska navigera med två fingrar och när man bara ska ha ett finger för att få fram mer text. Den instruktionen finns inte i inställningarna på tfn eller i Googles instruktioner. Samma sak för att bläddra till höger och vänster bland ikonerna på Min sida: ETT finger! Med den upptäckten blev det i alla fall en brukbar funktion.
    2. Jag skulle helst vilja kunna zooma fram och tillbaka mellan normalstort för överblicken och min önskade inzoomning för läsning med bara ett nyp. Tyvärr kan man inte komma tillbaka till normal efter att man har startat Zoomningen. Kan ni påverka det?
    3. Info: Som nedan blir det om man inte vet att man kan/ska växla mellan att dra med ett respektive två fingrar (jag skrev det innan jag råkade upptäcka att man kunde skrolla nedåt):
      (Funkar dåligt överallt där man skulle vilja skrolla "utanför" bild nedåt. Det enda man får är spelaren i nederkant - den text man vill skrolla fram går inte att komma åt. Man kan bara se det som råkade vara i bild när man aktiverade zoomen. Enda sättet jag har kommit på är att stänga av zoomen, skrolla dit man tror att man vill och sen starta zoomen igen. Det är inte helt lätt att veta var man redan har läst när det hoppar fram och tillbaka. Inte särskilt vilsamt. Det är mycket störande att texten försvinner bakom spelaren i nederkant.)
    4. Info: Jag har testat listan på nyheter och Min sida och Sök poddar. Jag har skrollat bland avsnitt och klickat in mig på avsnitt. Jag har inte testat på reklamen.

    För info har jag Android 13 och SR play version 24.3.2(30045). Jag har valt att hela skärmen ska förstoras och jag klickar först en gång på skärmen och navigerar sedan runt med två fingrar. Bläddra i era listor och att skrolla nedåt i text funkar då med ett finger. Tydligen...

    Tack för att ni bryr er så att jag fick extra energi att testa av det här ordentligt. Det funkar bättre än sist jag provade! Det kan bero på att jag hade en äldre version av Android då.

    Men jag håller fortfarande fast vid att jag vill kunna välja att slippa se helsidesannonserna!

    mvh Karin
    Karin
  • Tack för att du tog dig tid att beskriva hur det blir. Sammanfattningen är väl att vår app tycks fungera som den ska ihop med Androids inbyggda förstoring, men att det är otydligt dokumenterat hur den tjänsten fungerar samt att du, även om helsidesannonsen går att stänga ned, ser den som ett onödigt hinder.

    Hjälpmedelsinställningar ska ju vara så enkla som möjligt att använda och där tror jag att Google har gjort ett bra jobb, men att det är svårt att få kläm på hur man gör till en början. Ju mer du använder denna funktion, desto enklare bör det bli.

    Tyvärr kan man inte komma tillbaka till normal efter att man har startat Zoomningen. Kan ni påverka det?
    Du ska kunna växla tillbaka till normal storlek genom att trycka på "gubben", alltså symbolen för Tillgänglighet om jag tolkar detta rätt:
    Använda förstoring på skärmen - Tillgänglighetsfunktioner i Android (samma länk som igår)

    Sätt dig in i de tips som står där, för jag tror att det kan hjälpa dig mycket framöver! Om det därefter kvarstår problem, så når du experterna på detta här:
    Googles support för kunder med funktionsnedsättning

    De bör vara måna om att deras beskrivningar är tydliga, och där kan ju du, som har problem med att se men inte har problem med att beskriva ett problem, kunna hjälpa Google att hjälpa många Androidanvändare som saknar din förmåga att ringa in och beskriva problemen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag använder SR appen mycket när jag kör bil och har telefonen i en mobilhållare.
    Det är väldigt irriterande och trafikfarligt när det kommer upp rutor som man måste klicka bort innan man kan komma till det man ska lyssna på.
    Då vill man ha så lite störande moment som möjligt.
    Det skulle vara perfekt om man kunde välja bort alla typer av pop-ups och reklam för andra program.

    Tack för mej.
    Mvh Morgan
    Morgan
  • Tack, jag ser till att den synpunkten når fram till rätt kolleger.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.