Hur många MB förbrukas på en timme?

Denna tråd har brutits ut från en tråd om samma ämne från 2014. Eftersom en del av det som stod där inte längre stämmer, skrev Hans:

Hej Annika,
tack för massor av intressant info i den här tråden och dina synnerligen proffsiga svar! Jag föreslår att de uppgifter som fortfarande är relevanta redigeras ner till en text som är lätt att orientera sig i för att snabbare kunna hitta det man söker. (Det tog mig lång tid att förstå att mycket av det som skrevs för ett antal år sedan inte är helt korrekt idag). Vänliga hälsningar Hans
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Här finns en artikel om detta:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    Sammanfattning:
    • När du lyssnar på en kanal i SR Play eller på hemsidan (utom i enstaka webbläsare) är lägsta kvalitet 48 kbps och högsta 192 kbps. Det går att backa i direktströmmen
    • För avsnitt "med musik" och för ljudklipp är lägsta kvalitet 32 kbps och högsta 192 kbps
    • Våra poddar (avsnitt "utan musik") är alltid 128 kbps
    • Ett fåtal webbläsare (Opera och Firefox) får en äldre spelare där du inte kan backa i kanaler. Då är lägsta kvalitet 64 kbps och högsta 192 kbps.
    • Om du lyssnar med våra direktlänkar för kanaler är högsta kvalitet 192 kbps, utom för P2 som även finns i 320 kbps
    Så mycket data förbrukas per timme med de kvaliteter vi använder på Sveriges Radio:
    • 320 kbps: 144 MB
    • 192 kbps: 88 MB
    • 128 kbps: 59 MB
    • 96 kbps: 44 MB
    • 64 kbps: 29 MB
    • 48 kbps: 22 MB
    • 32 kbps: 15 MB
    Om du lyssnar i en timme förbrukar du alltså mellan 15 MB och 144 MB. Viss data för bland annat programinformation tillkommer.
    Annika Webbmaster
  • Ewys problem har fått en egen rubrik:
    texten till Sommar​​​
    Annika Webbmaster