Poddar tappar markeringen "följer" (hjärtat)

Jag gillar flera poddar vilket många också uppmanar till för att inte missa någon podd. Det händer dock ganska ofta att det faller bort och så går det ibland flera veckor tills jag saknar podden. Väldigt irriterande. Vad beror detta på?
Eva Domeij

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Jag undrar också vad detta kan bero på, eftersom det är första gången jag hör talas om problemet.

    Först vill jag försäkra mig om att jag förstå problemet korrekt. Jag tolkar det som att själva Följer-markeringen (hjärtmarkeringen) har ramlat bort på vissa program, vilket gör att de nya avsnitten från det programmet inte syns exempelvis i "modulen" Nya avsnitt på sidan Poddar.

    Är det rätt uppfattat, eller finns hjärtmarkeringen kvar och problemet är att du även har valt att tacka ja till pushnotiser när dina favoritprogram publicerar nya avsnitt, och dessa notiser inte kommer som de borde?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Ja det stämmer att det är följer markeringen som försvinner. Det är inget nytt problem utan återkommer då och då. Jag har inte valt att få pushnotiser.
    Har funderat över om det finns ett maxtak gör hur många man kan följa
    Hälsningar Eva
    Eva Domeij
  • Tack!
    Har funderat över om det finns ett maxtak gör hur många man kan följa.
    Jag har kontakt med andra lyssnare som följer väldigt många program och har inte hört talas om att det ska finnas en maxgräns, men kollar för säkerhets skull. OM det finns, så behöver vi vara tydliga med det, så att den lyssnare som lägger till program 100, om gränsen går vid 99, får veta att gränsen är nådd och uppmanas se över om det finns några favoriter som går att rensa bort.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag följer 22 poddar just nu 🥴
    Pratade om det med min dotter och barnbarn och de har varit med om samma sak. Ingen av oss är i närheten av hundra

    Eva Domeij
  • Vi blir förstås glada över att ha så många program som du vill följa, och att ni är tre generationer app-användare!

    Jag hör med mina kolleger om de har någon teori om vad detta kan bero på. Vet du om även dottern och barnbarnet har appen på Iphone, eller om någon av de varit med om att markeringen har försvunnit på Android-enhet? Vet du inte så behöver du inte kolla upp det, för vi börjar med att kika på det du själv har stött på!
    Annika Webbmaster
  • Medan jag rapporterade in detta till mina kolleger insåg jag vad som kan ha hänt. Jag skrev:
    Eva noterar att hjärtmarkeringen ibland försvinner. En förklaring kan vara att hon har råkat komma åt skärmen och tryck bort den. Finns det anledning att göra det lite svårare att sluta följa, exempelvis genom att man måste bekräfta valet (och att detta helst inte ska göras med ett tryck på exakt samma del av skärmen)? Eller är det att krångla till i onödan?
    Med pekskärmar är det lätt att oavsiktligt ändra inställningar, och den här inställningen ligger ju väldigt centralt på programmens sida, så det går att komma åt den när man egentligen vill skrolla på sidan eller rent av tar fram mobilen ur jackfickan.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Även om vi int vet säkert om de försvunna "följ-markeringarna" hos dig beror på att du av misstag kommit åt hjärtat och därmed avmarkerat, så är det absolut något det finns risk för. Mitt förslag om att införa ett bekräftelse-tryck, skulle dock onödigt bli osmidig. Inställningar som innebär att man behöver trycka ytterligare en gång för att bekräfta det, gör att appen blir knöligare att använda.

    Däremot skulle det gå att liksom lägga till ett tydligare "kvitto" ("toast" kallas det tydligen) så att man direkt ser om man oavsiktligt kommit åt hjärtat och därmed har "av-gillat" ett program.

    SVT:s app har en sådan "toast", se bilden:

    Det skulle minska risken för att favoriter tas bort utan att vi märker det om vi exempelvis kommer åt hjärtat när vi skrollar. Det kan fortfarande finnas lägen man råkar trycka bort hjärtmarkeringen utan att man ens ser skärmen, och då ser man förstås inte den där "toasten" heller, men vid de flesta tillfällen när appen ligger i fickan eller liknande, är ju skärmen släckt och då riskerar man ju inte att trycka fel.

    Även min kollega tyckte att det var härligt att du har (och vill behålla) så många favoriter!

    Annika Webbmaster
  • Jag har ju ingen aning om jag oavsiktligt tagit bort följamakeringen. Ert förslag att göra som SVT är ju en idé om det har skett oavsiktligt.
    Dotter och barnbarn har också IPhone.
    Eva Domeij
  • Tack. Om program fortsätter att "avmarkeras" även med en sådan "toast" på plats, får vi förstås undersöka detta vidare.

    Helt klart har du i alla fall fått oss att hitta ett viktigt förbättringsområde i appen, för även om det skulle vara något annat som ligger bakom problemet hos just dig, är det idag alldeles för lätt att av misstag ära denna inställning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Jag ska vara mer observant och hör av mig igen om jag tycker att det kvarstår.
    Eva Domeij

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.