Finsk radio istället för P2:s musikprogram

Hej, vi vill ha P2 klassiskt i väckarklockan och det står 95,8 (Västerås), men av någon anledning det är finsk radio som spelar. Tidigare fungerade P2 klassiskt på denna väckarklocka. Denna frekvens på andra enheter ger P2 klassiskt. Varifrån kommer denna finska radio och hur kan vi lyssna på P2 Klassiskt istället? Tack på förhand!
Mvh,Volha

Kommentarer

  • Hej Volha!

    Kan du ha ställt klockradion lite tidigare än vanligt de mornar du vaknat till finska sändningar? I den kanal du hör i FM samsas nämligen våra musikprogram med ett utbud på andra språk än svenska, så det är program på finska och samiska mellan klockan 6 och 7 på morgonen. Därefter blir det musik med Klassisk morgon och fortsätter med musikprogram fram till klockan 13. Mitt på dagen blir det åter språkprogram tills kanalen byter skepnad igen klockan 17 och åter blir en musikkanal fram till klockan 6 morgonen därpå.

    Om du vill vakna till klassisk musik i P2 på frekvensen 95,8 MHz, bör du alltså ställa in så att du antingen vaknar innan klockan 6 (men då blir det finska program klockan 6, vilket kanske inte är en så bra start på dagen för dig) eller ställa in så att du väcks tidigast klockan 7.

    Anledningen till att P2 även sänder språkprogram, är att vi inte har frekvenser nog för att dela upp språk och musik i två olika kanaler. Läs mer här:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag

    På webben har vi möjlighet att sända P2 som en ren musikkanal, så om du lyssnar via en dator eller telefon kan du höra musikprogram även när P2 i FM sänder på finska. Jämför gärna tablån för kanalen P2 Språk och musik (P2-kanalen i FM) med tablån för P2 (P2-kanalen på webben).

    Om du har någon form av väckningsfunktion som kan spela upp webbkanaler, som väckarklockan i appen Sveriges Radio Play för Android, kan du vakna till klassisk musik i P2 även under timmen mellan klockan 6 och 7.
    Annika Webbmaster
  • Jag har liknande problem. I dag söndag 12 februari 23 ville jag lyssna på p2 mellan 8-9. Fick endast in program på finska istf musik. Är det ändrad frekvens på p2 klassisk? På mobiltelefonen musik som vanligt.
  • Hej Lena!

    Det är samma förklaring som vid Volhas problem, men jag missade att skriva att de tider jag angav gäller vardagar. På helgerna är det andra sändningstider för språkprogrammen i P2:s FM-sändningar. Exakta tider ser du i tablån för kanalen P2 Språk och musik (P2-kanalen i FM).

    När du lyssnar på P2 i mobiltelefonen så är det tablån för P2 (P2-kanalen på webben) som gäller - och där är P2 en ren musikkanal!

    (Jag vet, det är rörigt!)
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tyvärr inte heller finska och blir lika besviken varje gång det inte är samma program som i tablån. Västerås är orten...
    Boel Bissmarck
  • Hej Boel!

    Du behöver titta i rätt tablå. När du lyssnar i FM är det alltså en annan tablå som gäller än om du lyssnar digitalt:
    Här är tablån för P2 Språk och musik

    I den P2-kanal som du kan lyssna på från vår hemsida sverigesradio.se, i mobilappen SR Play och på andra "internet-baserade plattformar" är P2 en ren musikkanal, och i den tablån finner du inga finska program:
    Här är tablån för P2

    Läs mer om detta här:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Försöker skriva till Levyseppä men texten försvann mitt i allt.
    Tuula Krantz
  • jag brukar alltså lyssna i en radioapparat. Det är nämligen mycket bättre ljud i den!
    BOEL BISSMARCK
  • Hej Tuula!

    Du når Levyseppä på denna mejladress:
    levyseppa@sverigesradio.se

    Hej Boel!

    Förstår. Tråkigt nog går det inte att lyssna på P2 (musikkanalen) i FM. Jag förstår dock att ljudet i din radioapparat är bättre än ljudet via datorn/mobilen så självklart är det synd att du inte kan lyssna på P2 i din radio.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hur skulle det vara om de utländska programmen fick en egen våglängd, eller kanske flyttade över till P1 eller allra helst till P4. Jag känner mig exkluderad från svensk radio.
    Ylva
  • Ted, är det allt du kan säga om svensk radio. Du tycker synd om oss som vill lyssna på radion. Se till att lösa detta istället. Kunde vara en kul uppgift för dig!?
    Ylva
  • Ylva, håller med dig Detta har jag skrivit till SR och bråkat om länge! P3 finns ju också.
    BOEL BISSMARCK
  • Jag också, de fattar inte att vi vill ha ett bra ljud, det får vi inte med en podd i telefonen även om jag har en högtalare till denna. Varför inte ge de utländska programmen en egen våglängd!?
    Mvh Ylva
    Ylva
  • Hej Ylva och Boel!

    Jag förstår er till fullo, självklart vill man kunna lyssna på sina favoritprogram med bästa möjliga ljud.

    Hur skulle det vara om de utländska programmen fick en egen våglängd, eller kanske flyttade över till P1 eller allra helst till P4.

    I Stockholmsområdet fungerar det så, men dessvärre inte i resten av landet. Vi har helt enkelt inte frekvenser nog att få till en sådan lösning. I Stockholm finns det en extra lokal FM-frekvens (FM 89,6) som möjliggör att vi istället kan erbjuda program på olika språk i kanalen P6. Detta innebär att musiklyssnarna som lyssnar på P2 i Stockholm kan njuta av en dedikerad musikkanal.

    Kollegerna på Lyssnarservice har skrivit lite om varför det är på detta vis:

    Orättvist mot resten av landet, kan tyckas, men tyvärr har vi inte tillgång till några extra lokala frekvenser i resten av landet. Det är myndigheten för press-, radio och tv som bestämmer vilka frekvenser som tilldelas Sveriges Radio. Däremot går det att lyssna på den renodlade musikkanalen via sverigesradio.se eller appen Sveriges Radio Play. Det går som sagt att läsa mer om detta här:

    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag

    I detta forum arbetar vi med att hjälpa lyssnare som är i behov av teknisk support, vi har som ni säkert förstår inte möjligheten att göra förändringar som den ni efterfrågar. Däremot tar vi till oss av era synpunkter och framför dessa internt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • P3 fungerar väl i hela landet? Flytta alla program på utländska språk dit.
    BOEL BISSMARCK