Fel i forumets texteditor

Felet med backsteg och försvinnande blanksteg vid textredigering är inte åtgärdat.

Ni säger att det inte vilar någon "död hand" över tjänsten.
Det är acceptabelt att leverantören inte uppdaterar centrala komponenter i sin tjänst så länge de tillhandahåller utbildning och support till Sveriges Radios personal internt som vi användare inte ser av eller berörs av?
Är ni fortfarande lika nöjda med forumtjänsten och ämnar fortsätta finansiera den och låta detta bero?
Johannes

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Jag kontaktade precis Kundo på nytt och lyfte detta, vi tycker också det är tråkigt att de ännu inte åtgärdat buggen. Utöver detta bekymmer är vi som arbetar i forumet (Annika och jag) på det stora hela ganska nöjda med hur forumet fungerar. Dels på grund av att vi är "injobbade" i forumets funktionalitet men också på grund av att majoriteten av besökarna verkar tycka att forumet faktiskt fungerar ganska bra.

    Du är vad jag skulle kalla en "superuser", både när det kommer till forumet men också vad gäller hemsidan och appen, vilket innebär att du ser brister som andra besökare och användare ofta inte lägger märke till. Ditt öga för förbättringspotential är helt enkelt skarpare än gemene mans. Så i nuläget har vi (så vitt jag vet) inga planer på att göra några förändringar vad gäller forumet, men vi kommer fortsätta rapportera in de buggar som du hör av dig om till Kundo.

    Och som du vet så uppskattar vi verkligen det faktum att du faktiskt hör av dig med förbättringssynpunkter!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar och att ni framför problemen till leverantören.
    också på grund av att majoriteten av besökarna verkar tycka att forumet faktiskt fungerar ganska bra
    Finns det verkligen belägg för att majoriteten är nöjda, eller baseras det på frånvaro av synpunkter? Jag tycker det är väldigt irriterande att blanksteg kollapsar när man går tillbaka för att rätta ord, och jag tycker det är oacceptabelt att finansiera en produkt med sådana fundamentala problem i sin kärnfunktion, men jag vet inte hur stor del av användarna det drabbar.

    Jag tycker den här formen av stagnation är tecken på systemproblem som bidrar till att myndighetsinstitutioner hamnar i nedåtgående spiraler vad gäller tjänstekvalitet och sin egen relevans.
    • Det är ingen idé att göra något eftersom vi har så få användare som bryr sig
    • Det påverkar inte vår finansiering eftersom politiker och chefer inte förstår tekniken eller är intresserade av nyttan. (De är heller inte särskilt intresserade av återkoppling från "yttervärlden" utan föredrar att kommunicera internt.)
    • Det påverkar inte leverantörens finansiering eftersom vi har låst oss till produkten och inte tycker det är mödan värt att titta efter bättre lösningar, bl.a. eftersom så få användare bryr sig eller frågar efter det.
    Man skulle ju också kunna tänka, om vi ser till att forumet fungerar bättre så kanske fler användare engagerar sig och får större utbyte av innehållet. Om vi ser till att finansiera en produkt där man lägger tid på att förbättra funktionerna så skulle våra användare och andra myndigheter kunna ha gemensam nytta av detta.
    Johannes
  • Hej igen Johannes!

    Nedan kan du läsa senaste svaret från Kundo gällande buggen:
    Uppdateringen av textredigeraren ligger tyvärr fortfarande lågt prioriterat i backloggen just nu. Den har varit uppe och vänt några gånger, men vi har varit tvungna att prioritera hårt och då har inte uppdateringen kommit med. Jag har återigen lyft detta med produktansvarig för att förtydliga problematiken och användarproblemen med detta, så att han är medveten om det.
    Mitt påstående om att majoriteten av besökarna verkar nöjda baseras egentligen enbart på att vi, utöver din feedback, inte mottagit någon egentlig kritik på hur forumet fungerar. Det skulle vara svårt för oss i supporten att lyckas sälja in förslaget om att vi behöver byta supporttjänst när knappt ingen negativ feedback på forumet kommit it. Som du vet så står vi nu dessutom inför nedskärningar vilka drabbar hela organisationen, förslag med stora kostnader (som att köpa in ett nytt supportsystem) skulle med största sannolikhet sågas vid fotknölarna innan det ens kommit upp på bordet.
    Man skulle ju också kunna tänka, om vi ser till att forumet fungerar bättre så kanske fler användare engagerar sig och får större utbyte av innehållet. Om vi ser till att finansiera en produkt där man lägger tid på att förbättra funktionerna så skulle våra användare och andra myndigheter kunna ha gemensam nytta av detta.
    Jag tror att du har helt rätt! Däremot har jag svårt att se att vi inom den närmsta tiden kommer ha möjlighet att utforska andra alternativ framförallt baserat på Sveriges Radios ekonomiska sits.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Håller med Johannes. Särskilt att

    "idén att majoriteten är nöjda baseras på frånvaro av klagomål."

    Det där är grundläggande marknadspsykologi. Det är naturligtvis så att

    "låg frekvens av klagomål tyder på att inte tillräckligt många är tillräckligt irriterade för att orka klaga, inte att majoriteten är nöjda, även om det naturligtvis kan vara så."

    Det är mycket troligare att de som stör sig repelleras från att använda det som stör. Vilket kan göra att Sveriges radio inte bara får färre klagomål, utan även färre bra förslag och idéer och felrapporter som faktiskt skulle gagna.

    Samtidigt förstår jag den ekonomiska sitsen som SR sitter i.

    "Jag fann alldeles för sent i livet en grundläggande naturlag som kan formuleras:

    `Världen blir inte som jag vill för att jag vill att den blir som jag vill.`

    Jag önskar att någon hade påpekat det när jag var ung. Det hade besparat mig mycket ilska och frustration."

    Mvh, Anders
    Anders Brandén
  • Tack Anders!
    Du har ju dessutom formulerat kritik kring hur forumet fungerar och inlägg formateras, i synnerhet på mobilen.

    Jag återkommer om detta ämne!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.