Efterlyser enklare förklaring av vad poddar är

Signaturen lyssnare skrev i en annan tråd:
Det var många ord för att säga "poddar är inne nu och ordet låter häftigare än gamla vanliga 'radioprogram', vi måste ju få ungdomarna att lyssna på oss med!
Evas kommentar:
Håller med lyssnaren Lyssnare. Det var alltför långa och omständliga svar för att läsas av oss lyssnare, jag storknade direkt. Tänk på klarspråksparagrafen (2009:600 §11).
Eva

Kommentarer

  • Ordet podd har dessvärre har två olika innebörder. En innebörd är teknisk (en podd ska, enligt den definitionen, t.ex. gå att prenumerera på i externa tjänster) medan en annan innebörden rör "programformatet", alltså hur innehållet presenteras. Eftersom format-tolkningen är viktigare än tekniken i många sammanhang, så kommer jag här att förklara vad poddar är ur den vinkeln.

    Låter häftigare?
    Att sätta in ett "podden" i programnamn som USApodden är ett sätt att signalera att programmet har tydlig podd-karaktär, på samma vis som "magasin", "studio" eller "talkshow" i ett programnamn ger lita andra signaler om vilken typ av programformat vi har att förvänta oss.

    Signaturen Lyssnares anmärkning om att poddar "låter häftigare än radioprogram" kanske spelar in, men främst tror jag att vi, genom att exempelvis ha rubriken Poddar snarare än Program på sidan med programserier i appen SR Play, vill göra det enkelt för lyssnare som tidigare har nått vårt utbud i andra appar (som Spotify eller Apples Podcaster) att navigera i SR Play. Våra program avlyssnas i hög utsträckning i andra tjänster där programmen alltid kallas för poddar.

    Poddar och sändningar
    De program som inte är poddar kallar vi istället sändningar, men gränsen mellan formaten är flytande. Poddar är programserier där avsnitten fungerar väl att lyssna på vid en annan tidpunkt än när de sänds i en kanal, medan sändningar är tänkta att lyssnas på medan de sänds.

    Ett typexempel på en sändning är programmet P4 Extra som sänds under två timmar varje eftermiddag. Det går att lyssna på hela den sändningen i efterhand under 30 dagar, men de flesta lyssnar direkt när det sänds. Det är stark här-och-nu-känsla.

    Redaktionen för P4 Extra lägger även ut en daglig podd som heter P4 Extra – Gästen, där en del av dagens program, fina intervjuer med aktuella och spännande personer, hörs. Dessa intervjuer är avsedda att lyssna på fristående.

    Hoppas att det blev lite tydligare nu!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.