Dålig mottagning frekvens 102.5 P4 Uppland

Hej,
sedan ca 6 veckor tillbaka är det i princip omöjligt att få in frekvens FM-radio 102.5 som sänder Radio Uppland. Kanalen kan fungera under en kort stund för att sedan störas av brus och blir därefter omöjlig att hitta igen. Våra FM-radios på olika adresser i Uppsala har precis samma problem och inget hjälper oavsett om man flyttar runt radioapparaten. Har något hänt med Vedyxa-masten som är den lokala sändaren hos oss tro ? Väldigt störande vilket gör att det snart inte går att lyssna på vår lokala radio-kanal vilken rimligtvis borde vara den som skulle hitta fram enklast till radiosändarna i Uppsala.

Tack för återkoppling :).

Mvh
Karin i Uppsala

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Det är ett företag som heter Teracom som har hand om själva FM-utsändningen, de kan berätta mer om sändarnas styrka och eventuella tillfälliga problem.
    Här når du Teracoms support.

    På deras hemsida finns det en checklista för saker du kan testa för att förbättra mottagningen och det finns även en Lyssnarrapport (nås från samma sida) som du kan fylla i för att rapportera mottagningsproblem.

    Vi som svarar i i detta supportforum arbetar i första hand med att lösa tekniska problem med våra webbtjänster och har tyvärr inte möjlighet att felsöka FM-mottagningen.

    Hoppas det löser sig så att du får ordning på FM-lyssnandet!
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Karin!

    Min kollega Annika informerade mig om något som jag missat, nämligen att det pågår antennbyten för ett flertal radioantenner runt om i landet. Jag tror det kan vara där problemet ligger.

    Du kan läsa mer om dessa antennbyten på länken nedan, det verkar som att det just nu pågår byten i Uppsala/Vedyxa:

    Antennbyten kan påverka FM-mottagningen

    Det verkar med andra ord vara bytet av antenn som påverkar din mottagning, när bytet kommer att vara genomfört kan jag dessvärre inte svara på.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen och tusen tack för återkopplingen!

    Ja, det skulle ju kunna vara anledningen till störningen eftersom det har blivit en markant försämring sedan några veckor tillbaka. Det har dock "alltid" varit svårt att få in en klockren sändning på 102.5 så det kanske är anledningen till antennbytet :).

    Det visar sig väl när bytet är klart tänker jag.

    Önskar en fin dag,
    Mvh
    Karin

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.