Bugg(?) uppspelning efterhand ljudkvalitet hög

Jag har upptäckt något jag tror är en bugg i Android-appen. Via "Min sida" > "Poddar jag följer" Nån podd, kommer man till en sida där avsnitt från podden presenteras med senaste överst. Man kan också gå in på ett visst avsnitts egna sida.

1. Om jag via "Min sida" > "Ljudkvalite" > Efterhandslyssning väljer "Mellan" kan jag spela upp avsnitt från podden både från poddens sida med alla avsnitt eller via individuella avsnitts sida.
2. Om jag via "Min sida" > "Ljudkvalite" > Efterhandslyssning väljer "Hög" kan jag INTE spela upp avsnitt från podden från poddens sida. Det ser ut som att avnsittet håller på att laddas men kommer aldrig igång. Genom att gå in på individuella avsnitts sida och spela upp därifrån fungerar det som vanligt.

Jag tror inte det har att göra med begränsningar i datahastighet (jag har väntat upp emot nån minut), om jag spelar upp ett avsnitt jag inte lyssnat på innan kommer det nästan omedelbart även med ljudkvalitet hög.
Oscar

Kommentarer

  • Hej Oscar och tack för en bra kartläggning!

    Det verkar alltså som om appen hanterar uppspelningen i programmets lista med alla avsnitt annorlunda än uppspelning från avsnittssidan. Vilken version av appen har du? Se nertill på Min sida.

    Ge gärna exempel på avsnitt du har lyssnat på när detta fel visat sig (kolla lyssningshistoriken på Min sida om du inte minns exakt), så blir det enklare för oss att återskapa felet, om det inte drabbar alla avsnitt. Jag misstänker nämligen att det inte drabbar hela utbudet, för då hade andra lyssnare rapporterat in problem med att det "står och laddas utan att starta" även om de inte hade noterat sambandet med kvaliteten eller upptäckt skillnaden i var avsnittet startas. (Imponerande att du upptäckte det!)

    Tack för att du tog dig tid att kartlägga felet och rapportera in det till oss!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har fått in en felbeskrivning från Albert om helt andra knasigheter i appen:
    Problem att lägga 'Nya avsnitt' i 'Min lista'

    Det finns emellertid en likhet med det du stött på, nämligen att felet endast uppstår när avsnittet ligger i en lista (Nya avsnitt i Alberts fall). Inne på avsnittets egen sida fungerar allt som det ska. Det kan vara en slump, men jag uppmärksammar utvecklarna om denna likhet, ifall det finns ett underliggande problem som ligger bakom båda problemen.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för svaret!

    Jag har app-version 24.4.2 (30055) och mobil Samsung Galaxy S21 Ultra 5G om det kan vara relevant.

    Du har rätt i att det inte gäller alla avsnitt, framförallt verkar det gälla genomgående för vissa program/poddar (det är nog jag som inte lyssnar så varierat).

    Problemet finns på "Dagens Eko" samt "Förmiddag med". Jag har inte hittat det på några andra program, men som exempel har jag konstaterat att det fungerar bra på Europapodden och Konflikt. Kanske kan det hjälpa vid felsökning!
    Oscar
  • Tack!

    Jag har svårt att se något tydligt mönster här.

    I princip kan man dela upp våra program i två varianter. En del av dessa finns i tre ljudkvaliteter medan andra endast finns i en kvalitet, och mina teorier var att problemet antingen drabbade avsnitt som finns i flera kvaliteter, men där filen för hög kvalitet hade något tekniskt fel, eller att det endast drabbade avsnitt som finns i en kvalitet, där den liksom förgäves försöker starta en kvalitet som inte existerar.

    Alla de program du nämner tillhör dock gruppen som endast finns i en kvalitet, så ingen av mina teorier var korrekt. Bra att stryka det, men tyvärr har varken sig jag eller mina kolleger hittat någon bättre förklaring ännu.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.