Bokmärke i appens programarkiv

Hej! Jag lyssnar just nu mycket på program med mängder av avsnitt som Karlavagnen och Meny. Det vore väldigt praktiskt med en funktion att lägga in bokmärken i flödet med avsnitt för att lättare kunna orientera sig och slippa scrolla länge för att komma till gamla avsnitt. Hittar inte en sådan funktion, guida gärna om det finns. /Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Vilken bra idé! Det var ett fiffigt sätt att lösa det behov vi håller på att titta på lösningar för. Att kunna filtrera bort avsnitt som redan har spelats är ett annat bra förslag. Ett tredje förslag som delvis fyller samma behov är att kunna filtrera årsvis, så att du enkelt kan ta dig till avsnittet från exempelvis den 31 december 2018 och sedan backa vidare därifrån.

    Behovet finns alltså "på vår radar", och jag ser till att vi tar med oss din idé i det arbetet, men vi har inte kommit så långt att det går att säga när det skall ske, än mindre hur vi ska lösa behovet.

    Eftersom funktionen hur som helst inte finns på plats här och nu, så tipsar jag om hur du kan förenkla lyssningen något. I appen hittar du avsnitt av Karlavagnen från och med februari 2010, genom att leta upp programserien och sedan skrolla bakåt i listan. Att göra om detta handgrepp för varje nytt (gammalt) avsnitt är dock rätt tradigt, så jag vill tipsa dig om ett bättre sätt:
    1. Gå till listan med alla Karlavagnen-avsnitt och skrolla ned till det äldsta avsnittet som du ännu inte har lyssnat på.
    2. Tryck på trepunkts-menyn och välj + Min lista i det "lager" som öppnas.
    3. Tryck "utanför lagret" för att återgå till listan.
    4. Gör om denna manöver med det "näst äldsta olyssnade avsnittet" och upprepa därefter manövern med valfri mängd avsnitt, så att du exempelvis har lagt femton avsnitt i Min lista.
    Om du nu går in på Min sida -> Min lista, så kan du enkelt lyssna på avsnitten i rätt ordning! (För Karlavagnen och Meny är just den aspekten inte så viktig, i och med att det inte spelar så stor roll i vilken ordning du lyssnar, men för andra program kan det vara väldigt bra att lyssna på avsnitten i rätt ordning med det äldsta först.)

    Om du startar ett avsnitt genom att trycka på play-knappen i Min lista, blir det dessutom en automatisk spellista där avsnitten följer på varandra utan att du behöver da fram mobilen och mixtra med den. Vill du hellre lyssna på avsnitten ett och ett, kan du trycka på texten eller bilden som hör till avsnittet, så kommer du till det avsnittets sida (känns igen för att du ser en större avsnittsbild). När du startar ljudet från avsnittets egen sida, blir det inte en spelkö.

    Fördelen med att lägga avsnitten "bulkvis" i Min lista är alltså att du inte behöver skrolla ned i programmets arkiv med alla avsnitt lika ofta, utan bara när det är dags att fylla på i lagret av ospelade avsnitt!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för svar och tips på lösning.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.