Vill välja P4-kanal - utan kakor

Om ni nu behåller begränsningen, varför skriver ni inte det, när jag klickar på Välj Lokal kanal? Skriv att väljer du bort alla kakor, så struntar vi ditt val.

Kommentarer

  • Hej Carina!

    När du går in på hemsidan och möts av rutan om kakor så kan du klicka på Läs hur vi använder kakor och liknande tekniker. Där står det:

    Kakor för inställningar
    Denna kategori används bland annat i listan där du själv lägger in avsnitt och ljudklipp på Min sida. Om du tackar nej till kakor för inställningar, så nollställs denna lista. Observera att vi inte kan återskapa en raderad lista, så om du senare vill använda Min sida och godkänner kakor för inställningar, är listan med dina ljud till att börja med tom!

    Vi använder även denna kategori av kakor för att spara ditt val av P4-kanal, vilket styr bland annat vilka lokala nyheter och vilken trafikinformation som visas. För att kunna välja P4-kanal behöver alltså först godkänna kakor för inställningar.
    Man måste alltså godkänna kakor för inställningar för att den lokala P4-kanalen ska sparas vid kommande besök på hemsidan. Däremot kan du välja bort både Statistik och prestanda och Innehåll från andra webbplatser.

    Du är varmt välkommen att återkomma om jag missuppfattat dig eller om du har ytterligare frågor eller funderingar kring detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • PS. Du kan självklart lyssna på valfri P4-kanal utan att behöva godkänna kakor för inställningar. Om du klickar på "Direkt" på startsidan kommer du till en sida där du når alla våra kanaler, även om du inte har godkänt kakor för inställningar.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag hade samma problem, som det första du beskriver. Jag har alla kognitiva förmågor i behåll, och för mig gick det inte att förstå (utan din förklaring).
    Hur rimmar detta med TILLGÄNGLIGHET för alla brukare?

    Ett mycket dåligt upplägg, jag uppmanar er att omforma nekande/godkännande av cookies.

    Mvh Richard
  • Tack Richard!

    Vi vill vara tydliga och använda ett begripligt språk när vi skriver om kakor, men hur får vi informationen att nå fram bättre? Vi tar gärna emot tips på hur vi kan förbättra detta!

    Vi vill ge lyssnare möjlighet att välja bort alla icke nödvändiga kakor i enlighet med lagen för elektronisk kommunikation. Att välja P4-kanal är en bra inställning, men den är inte nödvändig för att använda vår webbplats. Du kan, även utan att välja P4-kanal, lyssna på alla P4-kanaler och du kan ta del av alla nyheter från en P4-kanal genom att söka fram kanalen via sökrutan eller genom att skriva till exempel sverigesradio.se/väst eller sverigesradio.se/kalmar i webbläsarens adressfält. Det är alltså inte nödvändigt att välja en P4-kanal, utan en inställning som anpassar sajten efter dina önskemål.

    Den myndighet som bevakar elektronisk kommunikation i Sverige heter Post- och telestyrelsen, PTS. De skriver:

    Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används.
    Vi har därför, som många andra webbplatser, valt att ha en ruta som:
    1. informerar om att vi använder kakor
    2. kort beskriver varför (med länk till fördjupning)
    3. ger möjlighet till samtycke eller möjlighet att ställa in vilka kakor som godkänns

    Rutan är avsiktligt utformad så att det inte går att använda webbplatsen utan att trycka på antingen HANTERA KAKOR eller GODKÄNN KAKOR. Den som väljer godkänn kakor kan sedan välja P4-kanal.

    Ni som istället väljer hantera kakor kommer till sidan där ni gör olika inställningar:

    Där beskriver vi kort vad de olika valen innebär. Det står att kakor för inställningar är "data som lagras hos dig för att anpassa sverigesradio.se efter exempelvis den P4-kanal du väljer". Högst upp finns det även en länk till fördjupning (samma länk fanns där du tidigare valde hantera kakor). Där beskriver vi mer i detalj vad de olika kategorierna innebär:
    Läs hur vi använder kakor och liknande tekniker

    För dig som inte har godkänt kakor för inställningar ger vi även hjälp när du vill välja en P4-kanal. Då når du inställningarna för kakor på nytt, men nu med en informationsruta överst där det står:
    För att kunna välja P4-kanal behöver du godkänna att sverigesradio.se får spara de inställningar du gör.

    Hur kan vi göra det tydligare att möjligheten att välja P4-kanal är kopplad till kakorna för inställningar? Vi vill förstås att detta ska vara begripligt.

    Tack på förhand för hjälp att skruva på informationen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    För den som vill använda hemsidan för att se flera olika lokala sidors nyheter blir detta ett irritationsmoment. Varför inte tillåta besökaren att välja en P4-sida att besöka trots att kakor väljs bort? Motsvarande är möjligt på SVTs hemsida.

    Det där fönstret om kakor kan ju komma upp och informera ändå, men ha en knapp där man säger att man är införstådd med att valet inte sparas, och att man sen kommer vidare till listan med lokala P4-sidor.

    Att behöva söka/skriva in URL för varenda sida separat är inte en bra lösning, då det förutsätter att man kan exakt vad P4-kanalerna heter och vilka som finns. Det är absolut inte självklart att Skåne är indelat i Malmöhus och Kristianstad t ex. Eller att nyheter från Borås hittas under "Sjuhärad". Eller att Göteborg heter "Väst", medans Stockholm heter "Stockholm"... och att Södertälje har en egen kanal och inte ingår i varken Stockholm eller "Sörmland", som inte heller är ett självklart namn för den som letar efter nyheter från SöDErmANland.
  • Hej Niklas!

    Det där fönstret om kakor kan ju komma upp och informera ändå, men ha en knapp där man säger att man är införstådd med att valet inte sparas, och att man sen kommer vidare till listan med lokala P4-sidor.
    Jag tycker att det är ett bra förslag, som jag tar upp med webbutvecklarna!

    Men i och med att det inte fungerar så idag, så passar jag på att tipsa om att du kan nå alla P4-kanaler på andra sätt än att söka. Här är ett:
    1. Gå in på länken Direkt i menyn:

    2. Direktsidan kan du starta alla kanaler, inklusive de 26 P4-kanalerna:

    3. Klicka på kanalnamnet, så når du kanalens tablå med länk till startsidan, där det för P4-kanalerna finns nyheter, låtlistorna med mera. Där finns även länkar till alla andra kanalers tablåer:

    OBS att P4 Göteborg är en kanal och P4 Väst är en annan (och att detta inte är en självklarhet, är i sig en rätt bra illustration av problemet).

    Om du är intresserad av nyheter från flera kanaler finns det dock bättre metoder än att gå in på de olika kanalerna. Här finner du Nyhetsdygnet, där du kan välja att sortera nyheterna sorterade per redaktion, eller efter klockslag i ett flöde där alla nyheter samsas.

    Tack för ett konstruktivt förslag!
    Annika Webbmaster
  • Hur länge lagras kakorna för inställningar?
    Jag upplever att jag behöver välja om min lokala kanal efter bara någon vecka. Fruktansvärt frustrerande att det ställs om till Stockholm hela tiden.
    Hugo
  • Hej Hugo!
    När du väl har valt kanal, så ska det valet behållas. Att det inte gör det hos dig beror förmodligen på lokala inställningar där kakor raderas mellan varje nytt besök.

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med Safari på Mac. Är det i den webbläsaren du behöver göra om detta val ideligen?

    Den absolut vanligaste anledningen till att det blir så är att du använder webbläsarens privata läge. Läs mer om detta här:
    Surfa privat i Safari på datorn - Apple-support

    Kan detta förklara problemet? Om inte, återkom så får vi grotta vidare i vad detta kan bero på!
    Annika Webbmaster