Vad betyder appar, poddar och play?

Ovanstående är fullkomligt obegripligt för mig. Går det överhuvudtaget att lyssna på en traditionell radioapparat. Om inte?
Varför då?? Är man tvungen att skaffa sig en dator? Varför ska jag betala licens?
Lars Erik Larsson

Kommentarer

  • Hej Lars Erik!

    Jag förstår kanske inte frågan? Naturligtvis kan du höra kanalerna P1, P2, P3 och din lokala P4-kanal i en vanlig radioapparat.

    Har du fått problem med detta, eller reagerar du på att vi så ofta pratar om att man kan lyssna i appen Sveriges Radio Play, och sällan nämner att våra kanaler även sänds som radiovågor? En fantastisk teknik!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Lars Erik!

    Visst gällde detta en nyhet från Kulturnytt, där vi bland annat sa saker som:
    Poddversionen av ”Sommar i P1” kommer framöver enbart publiceras på Sveriges Radios egen app Sveriges Radio Play.
    Svaret är att du, som vanligt, kommer att kunna lyssna direkt på Sommar-programmen när de sänds i P1 klockan 13.00 och på reprisen i P1 klockan 22.05.

    Nyheten rör efterhandslyssning av programmet, som man tidigare somrar har kunnat lyssna på via alla möjliga tjänster, exempelvis i en ljudtjänst som heter Spotify. Enligt nyheten kommer det enbart att gå att lyssna "utanför sändningstid" i Sveriges Radios egen app (det vill säga applikation) som heter Sveriges Radio Play. Det stämmer dock inte helt, för det kommer även att gå att lyssna från vår hemsida, se mitt svar till Johanna här:
    Sommar i P1 via er hemsida sverigesradio.se

    Kulturnytts nyhet om denna förändring är viktig för många lyssnare men för dig, som inte lyssnar på det sättet och som inte har någon direkt relation till orden appar, poddar och play, blir nyheten obegripligt, så det var bra att du frågade!

    Om du har följdfrågor, så går det tyvärr inte att svara med e-post, för det mejl du får är bara en "avisering". Svara istället i supportforumet på den sida där du skrev frågan:
    https://kundo.app/org/teknisk-support/d/appar-poddar-playar/

    Om du vill, förklarar jag gärna vad appar etc. innebär. Det är inte någon omistlig kunskap, men samtidigt blir det det lättare att förstå om en nyhet berör dig eller inte ifall du förstår vad vi pratar om i radio.

    Vad ordet podd betyder har för övrigt andra lyssnare frågat tidigare, så det har jag försökt förklara här:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.