LÖST: Windows-app: vyn med kanaler blockeras

Kanaler i appen för Windows dyker inte upp? Det har varit så sedan igår och jag har både startat om och installerat om appen från Microsoft Store.

Johan Seifert

Kommentarer

  • *** LÖST ***
    Testade precis att stänga VPN och då fungerade det - så det är någon port som är blockerad 🙁
    Johan Seifert
  • Det fungerar via Webben över samma VPN, är det olika portar som live-radion strömmas från?
    Johan Seifert
  • Ursäkta monologen här, men det verkar som att det är porten för att upptäcka kanalerna som blockats i brandvägg - starta en kanal när listan syns går också bra!

    Så summerat, starta appen och visa kanaler utan VPN, slå på VPN tryck på play.
    Johan Seifert
  • Det var en väldigt givande monolog!

    Igår rapporterade Pelle här in exakt samma problem:
    SR-appen i Microsoft Store för dator: Lyssna direkt på kanaler slutat fungera

    Uppenbarligen är det något i vår Win-app som inte fungerar ihop med ditt och Pelles VPN.
    • Vad har du för VPN-lösning?
    • Jag tar reda på vad det är för skillnad mellan sajten och appen
    Annika Webbmaster
  • Cisco AnyConnect. Det har fungerat förut, slutade fungera igår.

    Osäker på om det är en förändring som gjorts på nätverket som jag går mot - eller om det är något i appen som förändrats.
    Gissar att dock det kan vara en brandväggsändring och att "discoveryn" för kanallistan går antingen broadcast eller via annan port/protokoll än själva uppspelningen av en kanal.
    Johan Seifert
  • Tack!
    Är det en jobbdator, så får du gärna kontakta er interna tekniska support och berätta om problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej, har samma problem: att det står och hänger när man väljer ”Direkt” från vänstermeny, har varit så i flera dagar.
    Webben fungerar utan problem, ingen VPN  och allt annat fungerar. utan problem
    Kristoffer Sokolowski
  • Tack, detta är mystiskt.

    Pelle, som också har detta fel, har gjort en ambitiös felsökning, med olika typer av uppkoppling och även letat fram datorer som han inte har använt på länge. Hos honom blir det fel även då
    SR-appen i Microsoft Store för dator: Lyssna direkt på kanaler slutat fungera

    Felet borde ha samband med att vi på Sveriges Radio hade problem med något som kallas CDN:et nu i söndags. En kollega skrev så här:
    Kort sagt så har vi ett problem som gör att cdn:et cachar ogiltiga svar från öppna api:et (oftast efter att vi har haft problem med databasen eller liknande). Tyvärr så finns det heller ingen livslängd på de svaren från cdn:et så de måste rensas manuellt.
    Detta är löst från vårt håll under måndagen och utvecklarna kan inte återskapa problemet.

    Jag tror att det beror på att felet enbart drabbar er som använde, eller försökte använda, appen under den perioden det var problem hos oss och att något felaktigt svar från vår sida har cachats "någonstans".

    Uppenbarligen inte i datorn, i och med att Pelles gamla datorer fick samma fel, trots att han inte hade använt dem medan felet fanns hos oss. Jag hade gissat på en brandvägg i routern, men att Pelle fick problem även över mobilens nät motsäger det. (Han har Telia som gemensam nämnare på båda uppkopplingarna och det kanske innebär att samma säkerhetsprogram finns med i bilden?)

    För säkerhets skull får ni gärna testa en sak som tidigare har hjälpt vid blockeringar som bitit sig fast trots att felet är löst från vår sida. Gör en "brutal omstart" av routern genom att dra ur strömsladden, vänta cirka 15 sekunder och sedan koppla in strömmen igen.

    Om inte annat är det enkelt att testa, och i bäst fall hjälper det! Jag håller tummarna.
    Annika Webbmaster
  • Testat startat om alla routers, (via bredband från Telia), ingen skillnad. Dock fungerar mobilt bredband via  delat wifi från telefonen och Telenor. Är själv lite "datanisse", och det verkar som DNS-servern hos Telia inte hittar ip-adressen för Er FQDN.
    Inga komplicerade grejer egentligen, ett vanligt http-anrop mot er api-server, som alla appar gör?
    Kristoffer Sokolowski
  • Intressant, då verkar Telia ha med saken att göra!

    Pelle får problem i sin bostad i Stockholmstrakten, Värmdö kommun, både med Telia mobilt och med Telias fiber. Med samma fiberuppkoppling kan han lyssna när hans VPN fick honom att se ut att befinna sig i Sydkorea.

    Jag har möjlighet att se de IP-nummer som ni skrev hit med. Med VPN påslaget (gissar jag) blir det så här för Johan:
    Den internetleverantör (ISP) som förser IP-adressen [borttaget] med internet är Telia Company AB och den som använder IP-adressen finns troligtvis lokaliserad i eller i närheten av Stockholm i Sverige.
    För Kristoffer blir det:
    Den internetleverantör (ISP) som förser IP-adressen [borttaget] med internet är Telia Company AB och den som använder IP-adressen finns troligtvis lokaliserad i eller i närheten av Solna i Sverige.
    Så felet drabbar Telia i Stockholmstrakten. (Den regionala koncentrationen kanske är en slump, men kan vara bra att påtala för Telia.)

    Det brukar finnas tydligare vägar att rapportera in den här typen av fel för er som är drabbade konsumenter än för oss på Sveriges Radio, så mitt tips är att ni felanmäler et själva:
    Kontakta oss – Telia.se

    Om det verkar som om ni inte får gehör, så hojta till så felanmäler även jag.
    Annika Webbmaster
  • Hej, det är väldigt konstigt att vi skall felanmäla  SR:s icke fungerande app till Telia, utifrån denna enkla slutsats. Felet kan fortfarande ligga oss SR infrastruktur, och att lasta över felsökning på oss kunder är inte acceptabelt, Ni har tydligen gjort några ändringar i ert nätverk, som ni inte verkar ha koll på, och så får i så fall se till att det funkar, ringa Telia eller ”what ever”,

    Mvh
    Kristoffer
    Kristoffer Sokolowski
  • Jag förstår dig, även om min analys är att det fel vi på Sveriges Radio löste i måndags morse är helt löst från vår sida och att problemet ligger hos just Telia (troligen begränsat till Stockholmsregionen).

    Om någon lyssnare har samma fel med annan operatör eller i annan region, vill vi självfallet veta det, så skriv en rad i så fall.

    Pelle i Gustavsberg har varit i kontakt med Telias support för bredband i bostadsrättsföreningar. När han då frågade efter ärendenumret så att Sverige Radio kunde referera till detta om vi också skulle felanmäla, svarade Telia att SR inte har någon nytta av detta, "då de inte kan kontakta oss eftersom de inte är en bostadsrättsförening".

    Jag har helt enkelt inte hittat något sätt för oss att felanmäla detta. Har du tips på var jag gör det så försöker jag gärna nästa vecka, om felet då kvarstår.

    Jag hoppas förstås att det är löst innan dess!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har samma problem får inte upp kanalerna.
    Startat om router mm /har telia

    Söker jag kanalen så går det att lyssna på den

    Mvh Tommy
    Tommy M
  • Samma problem här från Varberg. Bredband via Telia.

    Bästa hälsningar
    Gunnar
    Gunnar Nordin
  • Tack!

    Med de IP-adresser ni var uppkopplade med när ni skrev hit, så såg det ut som om Tommy befinner sig i Örebrotrakten, medan Gunnar i Varberg ser ut att vara "i eller i närheten av Stockholm".

    Den gemensamma nämnaren är alltså att ni är uppkopplade genom Telia.

    Tommys tips om att det går att nå kanaler med sökfunktionen markerar jag som "bästa svar". Det fungerar förhoppningsvis för alla till skillnad från tidigare tips (dela nätverk från mobilen, koppla upp innan VPN slås på) som är bra, men är mer specifika.

    Pelle i den andra tråden har varit i kontakt med Telias support utan större framgång:
    Det slutade med att han kunde inget göra - hör med Sveriges Radio.
    Då bad jag om ärendenummer för att ge dig. Men de blev inget ärende eftersom de inte kunde göra något. Det är nog bäst att du prova att ringa dem.
    Jag hoppas kunna hinna med detta under morgondagen. Om någon av er andra också har haft kontakt med Telia, eller hinner kontakta dem innan jag gör det, får ni gärna berätta för mig hur det går.
    Annika Webbmaster
  • För mig ser det faktiskt ut att fungera nu - när jag går via samma VPN som tidigare
    Johan Seifert
  • Det var lovande. Tack för att du berättade det!
    Annika Webbmaster
  • Fungerar för mig också nu/Gunnar
    Gunnar Nordin
  • Bra, då håller jag tummarna för att blockeringen snart är över även för Kristoffer, Tommy och Pelle!
    Annika Webbmaster
  • Hej, det funkar mig nu. Vem fixade felet?

    Mvh
    Kristoffer
    Kristoffer S.
  • Skönt att detta är löst nu!
    Vem fixade felet?
    Mest troligt var det "tiden" som löste felet.

    Hypotes 1:
    Förmodligen var det en funktion i Telias nätverk som ansåg att Windows-appens kanalsida inte fungerade på grund av att den var nere förra söndagen, och därför inte laddade in den sidan. Det borde ha släppt när felet hos oss löstes morgonen därpå, men någonstans i deras system finns det en cache-lagring som inte hanteras korrekt. Denna cache rensades efter en vecka, och därmed släppte felet.

    Hypotes 2:
    Alternativt kan det ha varit någon av Pelles kontakter med mina supportkolleger på Telia som fick dem att förstå var felet låg och starta om den del av systemet som fallerade, men av det Pelle berättade om kontakterna med deras support, ser han det som mindre troligt.

    Oavsett vilket så är jag glad över att blockeringen är över! Tack alla för kartläggning och för att ni så frikostigt delat med er av tips om hur man kommer runt det.

    Jag ber även om ursäkt över vår del i problemet. Ifall vi inte hade haft tekniska problem förra söndagen, så hade detta ju aldrig uppstått.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.