Varför visas inte texten i alla publiceringar?

Noterar att det ganska nyligen har skett två ändringar på Sveriges radios hemsida, bland nyhetspubliceringarna (d.v.s. det som för ett antal år sedan var på en separat sida).

Typsnittet är av något större storlek. Har inga som helst problem med det.

I väldigt många "publiceringar" är texten - mer eller mindre det som sägs i inslaget - dolt och man får klicka på en länk med en pil och texten "visa mer" för att kunna ta del av publiceringen. Varför denna förändring? (Sedan förekommer det även att det inte finns någon text, i sig inget nytt, men ibland förekommer det likväl en länk med texten "visa mer".)

En gissning är att det rör sig om en anpassning till mobiltelefoner, igen.
(Alternativt är det ett försök att flytta fokus till kärnverksamheten, ljudet och det talade ordet, då det länge funnits synpunkter på slarvfel och annat i SR:s texter.)

Kommentarer

  • Hej
    Vi håller på med en re-design av nyheterna och delar av sajten. Vår mening är att göra design för alla. Och vi kommer stegvis släppa ut ny design.
    Så kan man sammanfatta det som pågår. Som du anat är några av ledorden Mobilen först och Ljudet i fokus.
    Att det skulle vara en följd av slarvfel i texten kan jag däremot inte bekräfta. Finns slarvfel ska de förstås rättas till, oavsett design.
    Mvh
  • Hej
    Tack för svar.
    Är inte förvånad (över fokuserandet på mobiltelefoner, givet hur det ser ut med folks användning), däremot är det tråkigt när det går ut över andra sätt att ta del av era publiceringar.

    Ni är givetvis inte ensamma om en ensidig fokusering på mobiltelefoner; det finns företag som endast erbjuder inloggning med mobilt bank-ID eller med lösenord, vilket är mindre säkert, men inte med vanligt bank-ID.
  • Hej Lgc!

    Tack för dina synpunkter och dina förslag på förbättringar!

    Under hösten har vi som radiobolag slagit in på en väg där vi vill sätta ljudet i fokus.

    Det kan ju låta paradoxalt att ett radiobolag vill fokusera mer på ljud, men en hel del av vårt nyhetsmaterial är idag faktiskt nyheter där ljudet visserligen är representerat men där det krävs mycket text och bild för att göra nyheten begriplig. Detta vill vi ändra på.

    Vi strävar efter att göra alla våra nyheter, reportage och program ”självständiga”, dvs. att de kan stå för sig själva och vara begripliga utan en massa text.

    Men såklart behövs det lite text för att förklara vad inslaget handlar om.

    Under våren utforskar vi var denna nivå ligger. Hur mycket text krävs för att uppmuntra till att lyssna? Vilka typer av bilder krävs? Och är det positivt ur ett användarperspektiv att erbjuda utfällningsbara ”läs mer-flikar" eller irriterar det bara lyssnarna?

    Det här innebär att du som lyssnare kommer att möta lite olika sätt att presentera våra radioinslag under vår och höst - men vi gör det här för att vi vill värna om det vi gör bäst – ljudet.

    Jag vill tacka för ditt engagemang och feedback. Det är precis det vi behöver för att förstå mer om vad som fungerar och inte – och följ gärna Utvecklingsbloggen för mer detaljerad information från våra produktägare och utvecklare.

    Mvh

    Simon Gooch
    Innovationsdirektör på Sveriges Radio
  • Hej
    Att måsta klicka på läs mer för att kunna läsa en ofta redan kort text irriterar. Det blir onödigt många klick vilket inte heller är bra för de med reumatism till exempel.
  • Tack för den återkopplingen, Lisa!

    Som Simon skrev håller vi på att utforska lite olika varianter och att ett extra klick, i synnerhet vid en redan kort text, skapar irritation är ni fler som skrivit.

    Hur den här typen av förändringar påverkar personer med reumatism och till exempel rörelsehindrade som styr muspekaren med blicken är en mycket viktig aspekt, så tack för att du påminner om det!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Här är en till som irriterar sig på ”visa mer”knappen.
    Har man foliehatten på sig så anar man flera funktioner för denna knapp.
    Spännande att ni ska fokusera på ljud, ska man ta det som intäckning påmatt ni kommer att börja strömma och tillhandahålla inspelat material i ”HD kvalitet”?
  • Hej
    Visa mer-knappen visas nu bara om man kommer till en artikel från t.ex sociala medier, inte när man klickar på en artikel på förstasidan.
  • Vad finns det för fördel med "Visa mer"-knappen? Jag har ju klickat på en länk för att jag vill läsa texten. Finns det någon besparing prestandamässingt till exempel till varför artikeln göms? Jag förstår inte logiken och önskar att knappen inte visas utan att hela artikeln visas med det samma.
  • Karolina: Visa mer knappen visas alltid för mig när jag gör följande: Skriver in "sr.se" i Firefox på min Windows-laptop och sedan trycker på vilken artikel som helst med mittenknappen på musen (dvs. öppna artikel i ny flik).
  • Hej - förklaring till varför knappen finns har gåtts igenom högre upp i den här tråden.

    Angående att öppna länkar i ny flik så ska jag se om det är något vi kan lösa.