Varför säger ni ensamkommande barn? Oftast är det ungdomar/vuxna

Ni talade om barn? Oftast är det ju ungdomar/vuxna

Kommentarer

  • Hej Gb!

    Syftet med detta forum är att ge support på Sveriges Radios webbtjänster. Ofta försöker vi svara även på andra saker om det går snabbt och enkelt, men hur olika redaktioner väljer att rapportera kring flyktingar är ett ämne som kan diskuteras väldigt länge, och jag flaggar redan nu för att en sådan diskussion, även om den är viktigt och intressant, inte hör hemma i ett supportforum.

    Jag ska ändå försöka besvara frågan om ordvalet, eftersom vi behöver vara tydliga med detta.

    Termen ensamkommande barn är juridisk. I svensk lagstiftning finns särskilda bestämmelser för dem som är under 18 år och kommer till Sverige utan förälder eller annan vårdnadshavare. I lagboken heter det just barn i "Lag om god man för ensamkommande barn (2005:429)". Kommunerna har också ett särskilt ansvar för att ordna omsorg och boende åt denna grupp.

    Här har vi illustrerat några av de skillnader som gäller för ett barn respektive en vuxen som söker asyl:
    Grafik: Asylsökande - barn eller vuxen?

    Eftersom det är skillnad mellan det stöd en sjuttonåring respektive en nittonåring får, uppstår det självfallet tillfällen när det finns starka motiv för en person att ljuga om sin ålder. Att det förekommer att personer som är över arton år utger sig för att vara barn, är vi medvetna om och rapporterar:
    Ekot granskar: Sveket mot barnen

    Så vi säger ensamkommande barn när vi talar om ensamkommande barn (även om de fyller arton om en vecka). Det är den juridiska termen och i det reportage jag misstänker att du reagerade på är det korrekt:
    Jourhem med IS-koppling kontrollerades inte av kommunen

    Talar vi om vuxna som utger sig för att vara ensamkommande barn, så är vi tydliga med det. Självklart kan vi också i medierna tala om "barn och ungdomar" eller "barn och tonåringar". Men att vi talar om ensamkommande barn beror på att de är barn enligt lagen.

    Hoppas att det var svar på din fråga!

    Annika Webbmaster