Varför P4 Stockholm som standard?

Hej
Varje gång jag går in på sr.se så är P4 Stockholm förvalt, kan ni inte ta bort det, ingen som bor utanför denna lilla by är intresserad av den kanalen. Har ändrat till Värmland men varenda gång jag går in på sr.se så är den förbannade stockholmskanalen förvald och man blir påtvingad den skiten.
Hur blir man av m,ed det?

Kommentarer

  • Hej Sofie!

    Det är förstås meningen att du ska få P4 Värmland, om det är den kanalen du väljer!

    Vad använder du för webbläsare? Tillåter du att vi lagrar information i den webbläsaren? Om du använder exempelvis Chromes Inkognito-läge eller Privat surfning i Firefox, har vi inte möjlighet att spara den typen av inställning från ett besök till nästa.

    Kan det vara förklaringen till att vi inte lyckas komma ihåg att du föredrar P4 Värmland?
    Annika Webbmaster
  • Händer mig lite då dock då.
    Varje gång det händer får man även frågan om att godkänna att ni använder cookies.

    Jag använder Chrome på stationär dator
    Jag använder inte Inkognito funktionen
    Webbläsaren har inga problem att komma ihåg andra webbsidors inställningar.
  • Hej Markus!

    Kan de sidor där dina val fortfarande finns kvar i Inkognitoläget vara sådana där du har en inloggningsprofil, så att dina val lagras kopplat till denna, inte till just webbläsaren i fråga?

    Annars borde inte inställningar sparas om du surfar i inkognito-läget. Det som sker då är nämligen att Chrome inte sparar din webbhistorik, cookies, webbplatsdata eller uppgifter som anges i formulär.
    Surfa privat (Google Chromes hjälpsida)

    Det är ju det som är själva vitsen med att surfa privat ... Google Chrome ska inte spara din aktivitet!
    Annika Webbmaster
  • Förlåt jag borde förtydligat inlägget ovan

    Jag använder Chrome på stationär dator
    Jag använder inte Inkognito funktionen (har aldrig gjort)
    Webbläsaren har inga problem att komma ihåg andra webbsidors inställningar.

    Kan tillägga att flera av de andra sidorna inte har någon inloggnings funktion
  • Bra att du förtydligade och jag ber om ursäkt. Jag missade ditt inte här (just som du förstod):
    Jag använder inte Inkognito funktionen

    Eftersom du har skrivit om trafiknyheter från Stockholm i en annan tråd, så utgår jag från att det var det som förvirrade och att du visst har lyckats få Göteborgs-inställningar (så att det står "P4 Göteborg" i sidhuvudet om du exempelvis går in på P4 Extra, https://sverigesradio.se/p4extra)

    Dessa ställen på vår startsida ska påverkas av ditt val:

    I toppen av sidan finns det länkar så att du snabbt kan komma till dina lokala nyheter. Du kan även starta lyssningen på kanalen utan att lämna startsidan. Det är på dessa ställen det är enklast att byta vald P4-kanal vid behov:

    Om du sedan skrollar nedåt, så ska du få rätt lokala nyheter, lokalt väder och rätt trafikmeddelanden (samt länkar till mer av detta innehåll):

    Jag ber om ursäkt över att jag läste ditt första inlägg slarvigt och försökte hitta förklingar baserat på detta! Problemet var snarare att det kanske är lite otydligt vad som förändras med vald kanal. Och det hoppas jag har blivit lite klarare nu!

    Annika Webbmaster
  • Det är inte våra web browser spm hae fel inställningar det sr inställningar på webbplatsen. Fixa hela landet som standard!!
  • Hej Kent!

    Jag förstår inte riktigt var det är du vill att det ska vara hela landet som standard. Förtydliga gärna kritiken!

    Tack på förhand för att du vill hjälpa oss att bli bättre.
    Annika Webbmaster
  • Om man kollar på svt.se så får man nyheter ifrån alla lokala stationer som "default". Om det inte passar väljer man en lokal station. Varför kan det inte vara på samma sätt på sr.se?

  • På vår förstasida har vi i "det stora nyhetsflödet" just nu nyheter från bland annat P4 Västernorrland, P4 Kalmar, P4 Dalarna, P4 Örebro, P4 Stockholm, P4 Kristianstad och P4 Göteborg. Samt från Ekot, Kulturnytt och Radiosporten.

    Du får alltså nyheter från både rikskanaler och lokala P4-kanaler per default. I de ytor som är avsatta för lokala nyheter har vi däremot inte en blandning av olika lokala nyheter, men det har ju inte SVT heller. Först när du valt en region här, får du ta del av deras nyhetsflöde:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/
    Annika Webbmaster
  • Man blir heligt förbannad! Betyder SR Stockholms radio?  Er Stockholmsfixering är vidrig. Ni har fortfarande inte förklarat hur man blir av med den för oss helt ointressanta Stockholmtrafiken eller vädret. Jag har aldrig sökt något om Stockholm på SR-sajten.
  • Hej Göthe!

    Jag vill hjälpa dig att byta till önskad P4-kanal.

    Är det en dator du besöker oss med? Det ser lite olika ut i dator jämfört med surfplatta/mobil och jag vill ge en tydlig beskrivning som stämmer med hur det ser ut hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Jag har bytt nu. Men varför är Stockhom default? Jag hoppas att det inte kommer tillbaka.
    Göthe
  • Någon kanal måste vara default, och vi har valt den folkrikaste.

    Hade vi valt exempelvis P4 Gotland, hade det blivit rätt för knappt 60.000 svenskar och övriga får byta. Med Stockholm blir det rätt för över 2.360.000. Övriga får byta, men ni som får göra det är färre.

    (Siffrorna bygger på befolkningen i länen – jag tror att länsgränsen inte stämmer exakt med bevakningsområdet för P4 Stockholm, men hoppas att proportionerna i mina exempel ändå visar att vi har en tanke bakom att vi valt just P4 Stockholm som default-kanal!)
    Annika Webbmaster
  • Det är ju ett märkligt resonemang! Varför inte ha hela landet som default? Här i Göteborg finns ju flera P4-kanaler inom några mils avstånd alla med sin charm. Hoppar mellan alla allt beroende vilka ämnen som avhandlas.
    Vad som händer i tunnelbanan i Stockholm är ju av ringa intresse för mig.
  • Hej Kent!

    P4 är en viktig kanal. Den ska finnas med på vår startsida, till exempel på de ställen jag markerat med pilar här:

    Där har du alltså en snabb väg till "din" P4-kanal (och jag håller med om att det just i Göteborgs-regionen finns flera bra kanaler). Du kan förstås byta mellan P4 Väst, P4 Göteborg etc där, men du behöver inte göra det för att lyssna eller besöka de olika P4-kanalernas sidor. Alla kanaler finns också här:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Jag förstår inte hur du menar att vi ska ha hela landet som default på de ytor som är till för P4, alltså lokalt innehåll.

    Vad ska vi lägga in för snabblänkar om en lyssnare inte valt själv, till exempel för att han eller hon inte besökt oss tidigare? Något P4 Hela landet finns inte; P4 är våra lokala kanaler (med ett gemensamt innehåll främst kvällar och helger). Vilka trafiknyheter ska visas? Vilken P4-kanal ska spelas upp om en ny besökare klickar på P4 play-knappen vid min nedre pil?

    Vi har valt att lägga in P4 Stockholm, men den är "en platshållare" för de flesta av våra besökare, där vi vill att du ska lägga in den kanal som är mest relevant för dig. (Och de drygt 20 procent av befolkningen som bor i Stockholms län får rätt kanal redan från början - men jag förstår inte varför det skulle vara ett problem.)

    Annika Webbmaster
  • Problemet är att valet man gjort, då och då återställs default.
    Observera om man redan valt Stockholm så märker man inte att den återställts till default....

    Återställningen till default kan bero på uppdateringar av webbläsaren, uppdateringar av programvarna som webbsidan använder och säkert några fler varianter av uppdateringar också, både hos producenten och konsumenten av webbsidan. Det blir frustrerande när det händer slumpvis, ibland flera gånger om dagen, för att sedan inte hända på flera månader.

    Det kan också bero på att man rensat sin dators eller telefons cache minne.

    Det hade varit bra om man kunde hoppa mellan de olika lokala P4 sidorna utan att behöva klicka på BYT, för att sedan behöva klicka på BYT igen för att få tillbaka den lokala station som man skälv vill ha som default nästa gång man öppnar er webbsida.
    För att slippa detta skulle man t.ex. kunna lägga en droplist med länkar till varje lokal P4 sida. Vad droplisten skulle heta kan säkert diskuteras, med den skulle kunna läggas på raden med länkarna Start, P4 program A-Ö, Tablå.... på varje lokal P4 stations sida
  • Problemet är att valet man gjort, då och då återställs default
    Det stämmer, och jag förstår att det är frustrerande.

    Det hade varit bra om man kunde hoppa mellan de olika lokala P4 sidorna utan att behöva klicka på BYT
    Det går alldeles utmärkt! Oavsett vilken kanal du har inställd som "din P4-kanal" kan du nå alla andra P4-kanaler på många olika vis. Jag ger tre olika sätt, så hoppas jag att något av dessa fungerar för dina behov.

    Mina exempel visar hur du gör om du är inne på P4 Gävleborgs startsida, och vill till P4 Västernorrland.

    Metod 1, sökrutan

    1. Leta upp sökrutan på sverigesradio.se/gavleborg (den finns på alla våra sidor)

    2. Börja skriva namnet P4 Västernorrland. Redan efter p4 v kommer kanalen upp bland förslagen!

    Metod 2, sidan med alla kanaler

    1. Leta upp Meny (de tre strecken) på sverigesradio.se/gavleborg för att se en meny med bra länkar. Funktionen finns på alla våra sidor - utom på startsidan sverigesradio.se, där dessa länkar syns utan att du behöver fälla ut dem:

    2. Välj Kanaler för att komma till sidan sverigesradio.se/kanaler

    3. Den P4-kanal du valt som "din P4-kanal" ligger högt upp på sidan du kommer till, men om du bläddrar nedåt finner du övriga P4-kanaler. Välj P4 Västernorrland. Klicka på Play-knappen för att lyssna, och på kanalens namn för att komma till kanalens tablå (där du enkelt når även startsidan med nyheterna genom att klicka på Start ovanför tablån)

    Metod 3: chansa
    Om du vet vad kanalen heter, så chansa och skriv in kanalnamnet i webbläsarens adressfält enligt detta mönster:Om du stöter på någon kanal där denna metod inte fungerar, så hör av dig!

    Hoppas att du kan använda dig av någon av dessa metoder för att smidigare ta dig mellan våra olika P4-kanaler!
    Annika Webbmaster