Varför omotiverad bakgrundsmusik?

Hej,

varför måste det ö h t vara så mycket "bakgrundsmusik" i radio- och teve-program? Som musiker störs jag ofta av omotiverat "plink och plonk" eller rent av felaktig musik. Som när man ser program om en sekelskiftesvilla med inredning, och får vass rock i öronen. Eller morgonens program i P1 om diplomaten i Iran, där en mängd sträng-pling helt omotiverat avbryter ett stort antal gånger.
    Vad är det för fel med tystnad? Vilka blir musikläggare? Musiker eller ljudtekniker, eller fackkunniga i respektive ämnen?

KEEP SWINGIN´!
Tommy Jacobson, kommunkatör, jazzmusiker

Kommentarer

  • Hej
    Detta är ett forum för tekniska frågor rörande vår site och app.
    Synpunkter på program och innehåll är det bättre att skicka direkt till redaktionen för programmet i fråga, eller Lyssnarservice på lyssnarservice@sverigesradio.se

    mvh