Varför läggs radioföljetongen i P1 ut i bakvänd ordning?

Hej! Har samma bekymmer varje gång jag ska gå in och lyssna i efterskott i mobilappen (android) till något avsnitt i radioföljetongen då jag alltid landar på sista avsnittet och sen måste scrolla ner till avsnitten i början (det är ofta början man missat) Noterade att dokumentärer i P3 hade den andra och enligt mig mer logiska och praktiska ordningen att börja med avsnitt 1 och sen får man scrolla ner om man vill hitta senare avsnitt. En annan sak jag tycker är opraktisk är att publiceringsdatum är det enda som syns i texten, sändningsdatum måste man klicka fram, vilket inte heller är så praktiskt i mobilappen. Det blir väldigt mycket scrollande med valna fingrar - fast jag uppskattar verkligen otroligt mycket möjligheten att lyssna på radioföljetongen och allt annat bra i sr play:-)
Förslag: ändra presentatiosordningen!
Saknar också en funktion att lyssna i svit, och slippa gå in och knappa och scrolla i telefonen mellan varje avsnitt.

Kommentarer

  • Hej Birgitta!
    Logiken i Play är ju alltid senaste överst, så det är svårt att göra undantag för enskilda program. Just för Radioföljetongen kan det kanske krångla till lyssningen. Ett alternativ skulle kunna vara att lyssna via webbplatsen http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr... där avsnitten ligger i omvänd ordning längst ner i artiklen?
    Jag har letat efter P3-dokumentärer i annan ordning men gått bet. Var fann du dessa?
    Om det är just Radioföljetongens datum du sedan avser så har vi ett specialfall där. Alla poddfilerna läggs ut samtidigt, så avsnittens datum är inte desamma som radiosändningarnas.
    Funktionen Spellista får vi återkommande önskemål om, och den finns med i olika prioriteringsresonemang. Jag kan dock inte säga om och när den kan bli verklighet.
    Mvh

  • Hej Janne!
    Tack - jag lyckades knappa in sidan med "rätt" ordning som bokmärke i mobilen...
    Inser att jag sa fel - det var nog poddmix jag hittade och "de dödas röster" som jag också lyssnade på via sr-play, de ligger i salig oordning:-), so P3, men i alla fall inte senast överst så det borde inte vara en oomkullrunkelig princip?
    Jag vet att det är samtliga avsnitts publiceringsdatum som syns utan skrollning, det är just det som är trist: för att veta vilket avsnitt jag ska lyssna på (i förhållande till datum, lättare att hålla reda på än nr på avsnittet) måste jag klicka in på texten för att se sändningsdatum:-)
    Nåja! Vad gör man inte för att lyssna på radio man missat!!!

  • Hej igen
    Ja vad gör man inte för att lyssna :-) !?
    Vi har en möjlighet på webbsidan att lägga avsnitt i den ordning du efterlyser. Kanske var det den du såg även via mobilen? :
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...
    Men det kräver en manuell insats och görs inte generellt.
    I Play vet jag faktiskt inget exempel på omvänd ordning just nu, även om man säkerligen kan lägga manuellt hanterade programpå det viset genom att "lura" systemet, så att avsnitt 1 hamnar efter avsnitt 2 osv i tidsordning. Risken är att det också skapar förvirring. Men dina synpunkter är noterade och vidaresända.
    Mvh