Varför inte lokal P4-kanal som förstahandsval?

Varför får jag som befinner mig i Uppsala (bor och verkar där) bara P4 Stockholm föreslaget på mobilens webbläsare (Safari på iPhone, standardinställningar)? Om man ansluter via mobilnät borde det väl vara den lokalradio som ens basstation befinner sig i som presenteras utifrån IP-nummer osv., eller åtminstone någon lokalradiokanal man besökt eller brukar besöka (cookies), vilket i så fall borde vara P4 Uppland eller Dalarna för just min del, men i princip aldrig Stockholm.

Kommentarer

  • Hej Gudmund!

    Vi har valt att låta lyssnare själva bestämma vilken lokal P4-kanal som ska väljas, så att du till exempel ska kunna få P4 Dalarna även om du befinner dig i Uppsala, ifall det är den kanal du föredrar. Innan du själv har valt någon kanal, blir det P4 Stockholm.

    P4-kanal ställer du enklast in i mobilen genom att klicka på Meny (uppe till vänster, under spelarens play-symbol) och sedan välja Byt P4-kanal. Jag skickar med en bild för att visa hur jag menar:

    Bytet påverkar även trafik och väder.

    Bra att du hörde av dig om detta, eftersom du självfallet ska få den lokala kanal som du vill ha!

    Annika Webbmaster
  • Varför blir det just P4 Stockhom innan man valt något annat. Jag tycker redan att det är tillräckligt med Stockholmsfixering i Sveriges Radio. Det är inte alls så att jag som skåning behöver ha Malmöhus eller Kristianstad som fövalda. Någon kanal från Norra norrland, Gotland, Kalmar eller Sjuhärad (som jag inte ens vet innebörden av) eller vad som helst annat än Stockholm eller Göteborg vore roligt.
    Det vore ju så enkelt för er att inte vara så inskränkta att det just behövde bli Stockholm. Även om ni nu tycker att Stockholm är världens mittpunkt och det viktigaste, mest självklara i Sverige så kunde ni väl låtsas att ni var HELA Sveriges Radio.
  • Hej Martin
    Visst kunde man välja vilken kanal som helst egentligen. Själv bor jag i Sörmland och har , därför valt den som min P4-kanal i Play. Men nog måste vi utsocknes ändå vara överens om att flest faktiskt bor i Stockholms län. En femtedel av befolkningen faktiskt. 2,288 miljoner. Så med det länet som förvalt blir det minst antal användare som behöver ändra. Kanske också en vinst?
    Mvh