Tydlig markering om nedladdning inte fullbordats

Android, appen är uppdaterad.
Jag brukar ladda ned avsnitt med wifi för att lyssna när jag hinner, men just denna vecka har flera avsnitt försvunnit utan att jag har svepart, t.ex. europapodden eller historia från förra veckan, så det handlar inte om 30 dagars regeln för upphovsrätten. Appen verkar också ha svårt att skilja på det jag har lyssnat och det som är nytt. Någon gång svepar jag under nedladdat, men avsnittet står kvar i historiken eller omvänt. Det vore bra att ha dem på ett enda ställe och sjalv bestämma när de ska bort, som med gamla itunes. Tack.

Kommentarer

  • Jag laddade ned avsnitten igen igår, men de står som "laddar ner", och avsnittet i historiken har jag nyss lyssnat klart och svept bort från nedladdade.

  • Hej!

    Bra iakttagen! Laddar ner betyder att något inte har avslutats korrekt med dessa avsnitt när de laddades ned, och där vill jag felsöka vad det kan bero på!

    Vad är det för telefonmodell?
    Annika Webbmaster
  • Det skulle kunna förklara att avsnitten försvinner. Under en viss tid fortsätter appen att försöka ladda hem avsnitt, och då syns de i nedladdningsvyn (men som just "laddar ned", inte "nedladdat"), och om appen inte lyckats ladda hem dem under den tiden, slutar den försöka.
    Annika Webbmaster
  • Tack. Jag har nu försökt avbryta en nedladdning och startat den igen. Pilen visar att det sker något, men sedan kvarstår "Laddar ner". Det förklarar ändå inte varför tidigare nedladdade avsnitt automatiskt har försvunnit. Jag har haft appen påslagen i flera timmar idag (utan att lyssna på något), men god wi-fi-täckning. Min telefon är en (undermärke till Huawei) Honor 6X, android 7.0.
  • Det förklarar ändå inte varför tidigare nedladdade avsnitt automatiskt har försvunnit.
    Förmodligen var även dessa avsnitt inte heller korrekt nedladdade.

    Honor är den telefon jag i först hand förknippar med detta problem, och där går det att åtgärda med en inställning. För de modeller jag tidigare hjälpt till med detta (Honor 8 och någon till) gjorde man så här:
    Gå in under Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning. Där väljer du att Sveriges Radio Play inte ska stänga av vid skärmlåsning.
    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag föreslår för app-teamet att vi gör någon form av tydligare markering, till exempel en gul ram, vid de avsnitt som inte laddats hem korrekt, för skillnaden mellan "Nedladdat" och "Laddar ned" är så diskret att det inte alltid märks någon skillnad, och det gör att lyssnare kan ha detta problem onödigt länge innan de reagerar!
    Annika Webbmaster
  • Avsnitten försvinner inte längre, men appen har ändå svårt att reda ut vilka jag har lyssnat (färdigt) på. Man får liksom komma ihåg själv och svepa bort dem manuellt i lyssningshistoriken och/eller nedladdade. Ändå en förbättring, tack.