Varför fm ljudet och digitala ljudet inte synkar.

Digitala sändningen kommer ju en stund efter fm. Om t e x fröken ur skulle säga vad klockan är så är det fel. Kommer vi i framtiden att ha tidsangivelse efter rätt tid eller digitalt. Eller säger man bara att klockan är ca 10,00.

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Bra att du har märkt att tiden är exakt i FM, men inte är det när du hör samma kanal på webben och i appar.

    Detta är något vi ibland får frågor om, men de frågorna brukar snarare handla om varför det är så (som här: Internetradio: Varför är kanaler fördröjda?), inte vad detta i förlängningen innebär kring hur vi talar om tid i sändning ... Och det är ju spännande frågor som jag inte har något svar på.

    Men om jag kikar lite i kristallkulan, så tror jag tre saker:
    1. Så länge FM-lyssningen är hög (troligen minst under de närmaste åren), kommer tidsangivelser att vara "här och nu", alltså vad klockan när det sänds, utan hänsyn till att det kan vara någon minuts fördröjning för vissa lyssnare.
    2. Vi kan inte anpassa tidsangivelsen efter "hur det är digitalt", för fördröjningen varierar både beroende på vilken plattform man väljer och en del andra faktorer (som var man är, hur uppkopplingen ser ut och vilken kvalitet man valt på ljudströmmen). En "exakt digital eftersläpning" vi kan kompensera för genom att alltid lägga till en minut och tio sekunder eller så, finns alltså inte
    3. Den fördröjning som finns idag kommer att minska, men inte försvinna helt.
    Det hela kompliceras ytterligare av att du idag kan lyssna på en direktsänd kanal på webben, men spola bakåt i ljudströmmen (om du t ex vill höra det pågående programmet från början). Och då kan du alltså höra "klockan är tio, nu följer Ekot", fastän klockan egentligen är 12.45 ...

    Hoppas att det är okej att vi inte har något bättre svar på denna fråga ...
    Annika Webbmaster
  • Angående eftersläpning i SR-Play. Jag har taskig FM-mottagning i Landskrona där jag bor och inget annat sätt att höra på SR med bra kvalité än med just SR-Play-appen. Jag kör den i en Android-mobil och castar till Chromecast.  Den är alltid aktiv och eftersläpnigen ackumuleras varje gång strömmen buffras så att efter ett dygn kan det vara uppemot  8-10 minuters fördröjning. Då blir jag tvungen att gå in i appinställningarna och tvinga stopp för appen och sen starta om. Det hade varit bekvämt att få en "Restart"-funktion i appen självt.

    Som alternativ kan man tänka sig att få en fristående app för Windows 10 som kan casta så att man slipper ha en ofantligt minnesslukande browser igång för att kunna casta. Då hade det varit lättare att starta om appen där.

  • Hej Staffan!

    Då blir jag tvungen att gå in i appinställningarna och tvinga stopp för appen och sen starta om.
    Om du tillfälligt byter kanal och sen återgår till din vanliga kanal, borde ljudet bli mer direkt igen. Det borde vara något enklare än att starta om hela appen.

    Vi har en app för Windows 10, men jag är osäker på om det går att casta från den, så det tar jag reda på. Här kan du läsa om den appen:
    Sveriges Radio på Xbox, Windows 10 och Windows-mobiler
    Annika Webbmaster
  • Bra tips att byta kanal, ska testa det.
    Jag har testat Win 10-appen men den har inte casting-funktion. Google uppmanar dock utvecklare att registrera sig och få utvecklingslicenser för Chromecast. Kanske ett tips till den fristående utvecklaren av windows-appen?
  • Återkom gärna och berätta hur det går.

    Den app jag länkade till ovan, är det vi själva som utvecklat, och jag frågade om vi har stöd för casting. En av utvecklarna svarade:
    Det är en bra fråga. Det finns en "cast"-knapp i spelaren som följer med men som vi inte har lagt någon tid på. Vi måste testa om knappen faktiskt gör nåt eller om vi aktivt måste implementera nåt.
    Det finns dock även en fristående utvecklare, Per-Erik Kristensson, som har skapat RadioStorm, en Windows-app med vårt innehåll. Jag kontaktade även honom och han svarade:
    Intressant fråga. Hade glömt så jag var tvungen att kolla 😊 Svaret är att inte det har stöd för Chromecast eller någon annan liknande tjänst. Någon gång i framtiden kanske jag kollar på det, men har inget planerat just nu.
    Därutöver finns det möjlighet att lyssna på våra kanaler i många olika tredjeparts-tjänster eller genom att endast starta ljudströmmen i ett spelar-program. Länkar till ljudströmmarna finner du här:
    Direktlänkar - lyssna på andra plattformar

    Många av de större mediespelarna som du kan använda för att spela upp ljudet med utanför webbläsaren, har stöd för castng.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tackar tackar - mp3-strömmen verkar fungera fint. Spelar den med en gammal WinAmp. Ska hålla koll på buffring och ackumulerad eftersläping.
  • Nu hälsar de kolleger som skapat vår egen Windows-app att castingen fungerar även där, så det alternativet finns också!
    Annika Webbmaster