Vad innebär de olika datamängderna Lite, Lagom och Mycket i appen?

Jag vill gärna veta siffrorna bakom det som står i appen tack.

Jag kan räkna själv men skulle uppskatta en listning av datamängd per en timmes lyssning med de olika upplösningarna/kvaliteteterna.

Kommentarer

  • Hej
    Det är lite - 48 kbps, lagom - 96 kbps och mycket - 192 kbps.
    Du kan läsa mer här:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3756&artikel=4414370
  • Hej!

    Jag förstår att den bästa upplösningen på SR web radio på en dator samt i appen på en mobil är 192kbps. Gäller detta även när man t.ex lyssnar på TuneIn eller andra "tredjepart leverantörer" av SR's kanaler? Har dessa leverantörer tillgång till bättre upplösning hos SR program än vad ni själva sänder ut digitalt eller återsänder de bara vad ni sänder ut? Finns det några planer på att sända ut mer högupplösta program i framtiden? Anledning till frågorna är att kunna lyssna till bättre återgiven musik.

    MVH

    Janne
  • Hej Jan och förlåt vår bristande återkoppling här!

    Jag börjar med det viktigaste:
    Det finns en special-variant av P2 i 320 kbps. Den ljudströmmen finns inte med i vårt "ordinarie erbjudande" på webben eller i någon app:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 (fungerar även med http i början, om din ljudspelare föredrar det)

    Jag förstår att den bästa upplösningen på SR web radio på en dator samt i appen på en mobil är 192kbps.

    Korrekt.

    Gäller detta även när man t.ex lyssnar på TuneIn eller andra "tredjepart leverantörer" av SR's kanaler?

    Ja

    Har dessa leverantörer tillgång till bättre upplösning hos SR program än vad ni själva sänder ut digitalt eller återsänder de bara vad ni sänder ut?

    De har inte högre kvalitet.

    Rent tekniskt återutsänder de inte. De är i princip "aggregatorer" som samlar länkar till olika radiokanaler på ett och samma ställe. Fördelen är att det finns många fiffiga tjänster som kan använda dessa länkar och att det, när det fungerar som det ska, kan bli väldigt enkelt att använda.

    Nackdelen är att det är rätt knepigt när det inte fungerar som det ska, exempelvis för lyssnare där default-ljudströmmen på en kanal ger avbrott och de bör sänka kvaliteten. Det går, men är lite pilligt, och extra problematiskt eftersom många lyssnare har köpt en internetradio just för att "bara kunna trycka på en knapp och lyssna".

    Det är dessutom svårt för oss på Sveriges Radio att få Tunein att ändra saker när vi anser att något är fel i hur "deras erbjudande av vårt innehåll" presenteras.

    Dessutom är man ofta låst till en viss leverantör, och om det blir problem, som när lyssnare i Storbritannien inte kunde använda Tunein fullt ut eller när Frontier bytte leverantör från VTuner till Airable och det inte gick att lyssna längre på vissa kanaler, är både lyssnare och vi som "innehållsleverantör" helt maktlösa. (Just Airable har dock varit väldigt lyhörda och enkla att kommunicera med, jämfört med jätten Tunein.)
    Finns det några planer på att sända ut mer högupplösta program i framtiden?
    Som sagt, framtiden är här redan 😀

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster