Väckarklocka?

Hej! Jag har laddat ner sr play-appen och undrar om det finns någon funktion som gör att man kan använda den som väckarklocka?
Med vänliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej!

    Tyvärr finns ingen sådan funktion idag - men det är något som vi planerar att utveckla efter sommaren, se här:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...
    Nya Play – kommer snart

    Det är alltså inte du som är dålig på att leta, utan funktionen som än så länge saknas!

    Hoppas att du kommer att trivas med appen trots detta.

    Annika Webbmaster
  • Det hade varit fint om i samband med väckarklocksfunktionen också la in en inställning för långsam ökning av volymen när alarmet startar. Alltså, börja utan volym och sedan under X antal sekunder öka volymen till inställd maxvolym.

  • Åh, det låter som en bra funktion. Jag framför det önskemålet till utvecklarna!

    Annika Webbmaster
  • Vet du någon annan app som har en liknande funktion, Emil? Så att jag kan tipsa om att kika på den lösningen...

    Annika Webbmaster
  • Jag söker även denna funktion. Fanns i den gamla Android appen för Sveriges Radio när den inte "ägdes" av SR men sen när ni tog över den togs funktionen bort.

    Söker rätt basic funktionalitet men det man vill ha är väl att kunna välja station, tid och vilka dagar den ska vara återkommande så man kan ha en tid för vardagar och en annan för helger precis som dom flesta andra väckorklockorna till iOS/Android.
    Skulle vara trevligt om man kan kunde ha en "stegrande" volym också så man inte dör av chock om det skulle råka vara en hetsig låt på precis när larmet går igång 😀

    /S

  • Jag använder en alarm-app som heter Timely. Där kan man göra en inställning som heter Alarm fade-in length där man kan välja under hur lång tid volymen ska ökas. Just den appen har 6 fasta inställningar: 5, 15, 30 sekunder eller 1, 2, 5 minuter.

  • Hej Samuel och Emil!

    Som jag skrev ovan så är detta en funktion som kommer i höst, både i Iphone och Android.

    Tack för tips om hur ni vill att den funktionen ska komma att fungera. Jag ser till att det når apputvecklarna!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Är det någon som vill använda en testversion av Play med väckningsfunktion? Funktionen ska finnas i en testversion för både iOS och lite senare Android.
    Ni kan säga till här i forumet så får ni mer info i ett mejl.

  • Jag testar den gärna. 😀

  • Jag testar också gärna!

  • Hej! Jag testar också gärna!

  • Skriv gärna vilken version ni vill testa också!

  • Android för mig.

  • Jag har skrivit upp det , Emil. Tack för du vill testa!

  • Android här också!

  • Android för mig med!

  • Tack, Samuel och Sara!

  • Jag också! iOS.

  • Tack Matias, du finns med på listan också.

  • Hej! Är det nära lansering av väckarklocksfunktionen? Kunde inte se att den fanns än på min Iphone. Annars kan jag också vara med och testa om ni behöver fler piloter.

  • Hej Fredrik!
    Vi hoppas att den ska vara ute inom en dryg vecka!

  • Väckarklockan som ni nu infört är ju toppen. Skulle vara bättre om det gick att stänga av telefonen(inte helt bara stand by). Som det är nu måste man vara inne i programmet samt skärmen igång för att väckarklockan ska fungera. Programmet finns ju ändå i bakgrunden.

  • Hej Jonathan!
    Jag tar med din synpunkt till våra utvecklare, tack så mycket!

  • Hej. Jag vill också framföra önskemål om att väckningsfunktionen ska kunna fungera med skärmlåset. I övrigt min mest använda app - toppenbra. Tack!

  • Hej Filip!

    Kul att du gillar appen!

    Tyvärr är det något vi inte kan åtgärda. Apple ställer krav på hur en app får byggas för Ios och det innebär att du måste ha appen aktiv (att den visas på skärmen) och telefonen påslagen. Det är samma dilemma för alla väckarklocks-appar (utom den inbyggda väckningsfunktionen i telefonens egen klocka.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Jag vill kunna ställa in väckarklocksfunktionen i Play-appen och sedan även kunna lyssna t.ex 30 minuter innan jag somnar, men lyckas inte ställa in.
    Hur ska jag göra?
    Det enda jag lyckats med är om jag ställer in en alarmerad typ 2 minuter framåt i tiden, först DÅ får jag upp alternativet med att stänga av ljudet efter en viss tid. Men jag vill alltså både kunna somna OCH vakna till appen. Går det?

  • OBS! IPhonen stavade själv i mutt förra inlägg. I meningen "Om jag ställer in en alarmerad typ 2 minuter framåt" ska "alarmerad" bytas ut till "alarmtid".

    :-)

  • Hej Joanna!
    Om du först ställer ett alarm till exempel imorgon kl 7, så kan du efter det börja lyssna på en kanal. Om du då trycker på den lilla spelaren längst ner så spelaren fälls ut och lägger sej i hela fönstret, så finns en knapp allra längst ner som heter "Sovtimer". Tryck där så kan du lägga in en tid som radion spelar, för att sen tystna. Då ska även larmet gå igång imorgon bitti.
    Däremot om du får aviseringar från exempelvis kalendern så kan SR Play försvinna som aktiv app, och då går inte larmet igång. Det är något vi ska kolla på!

  • Tack! :-)

  • Jag har en Xperia Z2 Compact med Sonys egen energisparfunktion som stryper alla appar när telefonen i "standby" (dvs igång men med skärmen släckt).

    Detta gör att SR-appens väckarklocka inte börjar spela förrän det vanliga alarmet gått igång och jag börjar trycka på telefonen.

    Sedan skulle jag vilja att appen kommer ihåg tid och status så jag inte behöver ställa in den på nytt varje kväll.

  • Hej Clas!

    Sedan version 3.3.1 som vi släppte 1 december ska det finnas en informationstext om att energisparläget påverkar appen på det vis du beskriver. I 3.3 som kom 24 november (versionen när väckarklockan äntligen kom tillbaka) hade vi missat att detta problem fanns för de telefoner med stamina och andra energisparlägen.

    Det finns två sätt att åtgärda det här i Xperia:

    • Stänger du av stamina-läget så funkar det som det ska
    • Du kan annars lägga till Sveriges Radio Play i stamina-inställningens lista över "Appar aktiva i standby", så funkar larmet trots att stamina är påslaget

    I annat fall fungerar enbart telefonens inbyggda alarm, och det är ju inte lika trevligt som att vakna till Sveriges radio (okej, jag är lite partisk här...)

    Önskemålet om att komma i håg vald tid är framfört till utvecklarna.

    Tack för bra återkoppling!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har problem med väckarklockan på min iPhone 6. När jag ställer larmet på mobilen och låser telefonen så stängs larmet av. De står ju att man inte får stänga ner appen för då slutar larm funktionen att fungera. Betyder de att larmet slutar fungera för att men låser mobilen med?
    Är de meningen att man ska behöva gå in och stänga av den automatiska lås funktion på mobilen varje gång man ska använda väckarklockan i SR appen? Eller finns de någon smidigare lösning på detta?
    Med vänlig hälsning, Robert

  • Hej Robert!
    Den automatiska låsfunktionen går aldrig igång så om du bara lämnar appen öppen så ska det funka. Det är så det måste fungera för att väckningen ska dra igång vår spelare. Den inbyggda väckningsfunktionen i ios går bara att använda med Apples eget alarm.

  • Hej,
    Väckarklockan har plötsligt försvunnit från min meny. Har använt den mycket senaste åren men nu finns den inte kvar. Är det min telefon eller har nu tagit bort den nyligen? Om den finns, hur får jag fram den igen på min telefon?
    Tack på förhand för hjälp!

  • Hej Helena
    Ja väckarklockan togs bort men kommer tillbaka. Se mer här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/vackarkloc...
    Mvh