uppspelning stoppas när bilens bluetooth är aktiverad

Hej,

det går bra att lyssna via SRPlay-Appen i bilen, när jag kopplar mobilen med bilens radio via kabel (hörluraruttag). När jag sätter på bluetooth stannar uppspelningen dock efter en, max 2 eller 3 sekunder. Gäller för alla programm, både direktlyssning och äldre program. Har startad om, har kopplat på nytt, löser inte problemet.

Mobilen känns igen av bilens radio, där står det på skärmen att mobilen är uppkopplad (och v/v finns information på mobilen att radion känns igen).

Vad kan jag göra?
Tack på förhand!

vh

Christian

Kommentarer

  • Hej Christian,

    är det Play för Android eller iOS du använder?
  • Hej,
    det är en Samsung Galaxy S5Neo, så det är alltså Android (version 6.0.1). Bilen är en Volkswagen e-Up.
    Jag använder bluetooth hemma med en extern högtalare, där funkar det bra. Så det verkar vara ett problem där bilen påverka appen, kan det vara så?
    vh
    Christian
  • Vilka andra ljud-appar fungerar med bilens Bluetooth?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    det kan jag inte svara på, jag använder mobilen annars inte när jag kör bil. Ska jag testa nån annan app (jag kan springer ut till bilen nu och prova)?

  • Gärna, men det är ingen brådska för vår skull, så ta det när det passar dig ...

    Om du inte har någon ljud-app redan, så testa gärna vanliga webbläsaren (till exempel en av våra kanaler, sverigesradio.se/kanaler ), en podd-app eller ljudbok ...

    Obs att Spotify och Samsungs och Googles egna appar kan ha en del "skyddande default-inställningar" som gör att dessa inte påverkas av samma problem som andra appar. Att kolla dessa kan därför ge lite mindre information än "mindre appar".

    Jag vill även dubbelkolla att det verkligen är med Bluetooth du ansluter till högtalaren hemma, och inte Chromecast. Rent praktiskt är det ju ingen större skillnad, men tekniskt är det helt olika vägar, som skulle kunna förklara att det blir olika resultat.
    Annika Webbmaster
  • då har jag testtad med två andra appar (Samsung music och Viltappen, där man hör djurens läte) och även där hörs ingenting.

    På mobilens display står "VW BT 0810 ansluten för samtals- och medieljud" och på VW displayen står "Galaxy S5Neo", så tydligen kommunicerar VW och Samsung.

    Men när jag trycka knappen hos VW för att visa detaljer av den anslutna enheten (alltså min Samsung mobil) så står det högst upp "Bluetooth Audio är avbruten")! Och inga valmöjjligheter finns.

    Mobilen är ej i energisparläge.

    Bilen är en leasingbil, den är pinfärsk (max några veckor gammal). Kan det vara att bilen är helt enkelt för modern resp min mobil är redan för gammal? Låter ju inte klokt, och dessutom funkar den med bluetooth-högtalaren hemma (som dock är två år gammal eller så).

    Det där med Chromecast säger mig ingenting, jag har bara en knapp "bluetooth" på mobilen som jag kan välja att slå på eller slå av.
  • Här verkar det vara samma problem:
    Bluetooth i VW?

    Eftersom felet inte gäller vår tjänst, har VW och/eller Samsung troligen större möjlighet att hjälpa dig.

    På den här sidan kanske det också finns några tips som kan hjälpa dig?
    Streaming Bluetooth Audio in Your Volkswagen

    Lycka till och hör gärna av dig om du hittar en lösning! Även om felet inte ligger hos oss, vill vi förstås gärna kunna hjälpa andra med samma problem framöver.

    Annika Webbmaster