Tar längre tid att ladda sidan

Jag har noterat att det numera tar längre tid att "ladda" er hemsida, https://sverigesradio.se.

(Inga konstigheter i webbläsarens bokmärken, som t.ex. användande av äldre adresser eller dyl. sr.se, http etc.)

Använder alltid senaste Firefox, f.n. 65.0.1, men det upptäcktes för ett antal veckor sedan med annan version.

Jag använder mig av NoScript för vitlistning av JavaScript, där "sverigesradio.se" är vitlistat. Egentligen ointressant information, då så var fallet även innan jag upptäckte att det tar något längre tid att ladda sidan. Av samma anledning är uppkopplingens hastighet etc. tämligen ointressant då den är oförändrad, men vi talar om icke trådlös, nominellt 100 Mbps, med normalt sett utmärkta svarstider.

Av en tillfällighet vid test av annat konstaterade jag att sidan laddades något snabbare om all JavaScript tilläts; föga förvånande laddas den snabbare om ingen JavaScript tillåts, dock tappar man då vissa funktioner (vilket inte förvånar).

Ungefär samtidigt som ovanstående ser jag att ni har gjort (åtminstone) en ändring på sidan, i blocket med lokala nyheter till höger. Dessa "kickers" (på nysvenska för medier) innehåller nu även bilder och länkar direkt till ljudet, vid sidan av länkar till publiceringarna (därtill den numera allestädes närvarande ikonen för lokalt). Just detta block försvinner f.ö. om inga JavaScript tillåts, d.v.s. sverigesradio.se.

Av de skript som körs på sidan verkar det som att google-analytics.com numera påverkar negativt om det inte tillåts.

Detta kan förstås bero på andra förändringar som skett ungefär samtidigt, i webbläsare etc. men inga förändringar har skett i inställningarna.

Kommentarer

  • Hej
    Ja vi släppte en helt ny version av spelaren vid ungefär den tidpunkten, och har gjort en del andra uppdateringar också.

    Vi ska titta på om vi gjort något som gör att GA inte ger upp lika snabbt som tidigare.

    mvh
  • Tack för svar. Har noterat att det sedan en tid går fortare att ladda sidan. Gjorde vid tillfället inga djupare undersökningar om hur delar av sidan laddades.

    (Ert forum är lite eljest. Nu tror jag i.o.f.s. att de flesta inte är flitiga användare, så det kan spela mindre roll. Säg att man har noterat att man har fått ett svar på en fråga, via epost, och väljer att besöka forumet. Då kan det vara svårt, eller omöjligt, att hitta tråden/ämnet, även om någon har kommenterat samma dag. Jag kommenterade tydligen den 15 feb, er kommentar idag; men oavsett om jag tittar på nyast, i kategorin, eller sorterar på senast aktivitet hittar jag inte tråden. Har noterat detta tidigare. Så pass att man nästan undrar i vilken kategori man postade. Och att söka, på exakt ämne, båtar föga. Även en sökning kammar noll. (Och länkar till forumet visas inte i "plain text" i er epost, vilket det gjorde tidigare.) Kan förstås ha missat något uppenbart här.)
  • Hej
    Vi grävde lite igår och upptäckte ett problem som uppstått pga någon förändring Firefox (och Safari några dagar senare) gjort, så det kanske blir ännu bättre nu.

    Att du inte hittade tråden var för att det arkiverats. Vi har varit hårt drabbade av sjukdomar den senaste månaden, så en del inlägg har sorterats bort tills någon som kan svara varit tillbaka.
    Nu är det dock synligt igen.

    mvh