tack för fin ljudkvalitet!
Hej!
Vill bara tacka för den goda ljudkvaliteten som ni bjuder på (både på nätet och i "vanliga" radion. Det blir en chock att lyssna på samma stycke musik fast via en annan leverantör (tex Spotify, trots mina inställningar där...). Tack igen! Keep it up!
Vill bara tacka för den goda ljudkvaliteten som ni bjuder på (både på nätet och i "vanliga" radion. Det blir en chock att lyssna på samma stycke musik fast via en annan leverantör (tex Spotify, trots mina inställningar där...). Tack igen! Keep it up!
Följ inlägget
0
följare
Jag återkopplar till några av de många kolleger som bidrar till detta.
Har SR avskedat alla ljudtekniker? Allt fler sändningar i P1 är näst intill ohörbara eftersom ljudbilden släpps iväg helt okontrollerad. FFT-analys visar tydligt att t ex Lills ljud har för starkt mellanregister, för dålig diskant. Samma gäller Christer von Arnold. Sådan saker går enkelt att rätta till före sändning. Total katastrof! Skärpning SR!
Och då vill jag fråga ,varför lägger ni in ljudet från en stor lastbil?Det är ju störande.
Mittnamn är Lars Lundquist 87 år
Mvh
Jonas Östling
Jag vill kartlägga ett par saker innan jag återkopplar till "rätt delar av Sveriges Radio", vilket i första hand är de kolleger som producerat respektive program, men lite beroende på vad kartläggningen resulterar i, kan andra delar av verksamheten behöva ta del av er återkoppling.
Jan om Snedtänkt med Kalle Lind, om gamla Hamburger Börs
Detta fel hör även jag i podden. Viss lyssnade du när detta sändes i P1, inte på webben i efterhand?
I så fall har felet inte med själva komprimeringen för webben att göra, utan är ett fel i filtreringen av gästernas ljud som blir burkigt och saknar nyanser.
Här är det i första hand Kalle Linds produktionsbolag som behöver se överorsaken till att det blev fel. Jag lyssnar lite nu och då på Snedtänkt och har inte stött på felet tidigare. Jag gjorde även stickprov på flera nya avsnitt, och där låter gäster bra. Detta är ett olycksfall i arbetet och i första hand måste Kalle & co se över vad som ska göras för att undvika felet framöver och i andra hand vore det bra om de kan byta den felaktiga ljudfilen mot en bättre version.
Jag tar reda på i vilken mån vi har möjlighet att upptäcka den här sortens fel och rätta dem innan sändning. Om ljudet är fel producerat, kanske vi kan kompensera för detta i viss mån, men det är i produktionen, inte utsändningen, den här typen av fel ska lösas. Det är inte okej. Du får gärna utveckla detta vidare. Är det generellt (till exempel även på det programpresentatörerna säger) eller gäller det visa program? Främst förproducerade som Snedtänkt, eller även direktsända som Nordegren och Epstein? Är det värre en storhelg som julen?
Att du hade möjlighet att göra en spektrum-analys (som jag fick fråga en kollega vad det är - jag är webbmaster och arbetar inte direkt med ljudbilden) tyder på att du är genuint intresserad och kunnig. Alla lyssnares återkoppling är viktig, dåligt ljud behöver vi ingen FFT-analys för att känna igen, men du kan säkert återkoppla väldigt konkret, och om det blivit så illa som du skriver, behöver vi förstå problemet! Det har ni garanterat inte gjort, eftersom Sophies inlägg skrevs den 3 juni 2019 😀 Men på det hela taget så vet jag att vi har en enorm kompetens för att skapa bra ljud (och bra innehåll, men det är en annan fråga). Och om det finns problem vid sidan av att vi under pandemin gör fler produktioner på distans, så behöver vi lösa dessa.
(Det finns alltså program som verkligen spelas in hemma i någons garderob, men även dessa ska hålla hög kvalitet rent tekniskt!)
Lars om Brevbäraren som försvann Här var det nog ett "miljö-ljud", Dessa förekommer ofta i gestaltande program, men vi behöver vara varsamma med hur dessa används.
Så här skrev Elle-Kari Höjeberg, utbudsansvarig för tillgänglighetsfrågor, tidigare i år: Eftersom dokumentären om den försvunne brevbäraren var en repris från 2013, är det tyvärr inte så stor ide att återkoppla till producenten om just denna. Jag skickar istället din synpunkt till dokumentärredaktionen. Även om detta exempel var sju år gammalt, skapar vi ju nya dokumentärer, där det är bra att förstå att just miljöljud, i synnerhet av karaktären "stor lastbil", är störande.
Jonas om Klassiska konserten i P2: John Williams klassiker med Wienfilharmonikerna Hur lyssnade du? FM eller någon digital plattform? Vilken i så fall? Vi har haft olika typer av fel i webbsändningar förr. Just P2 är den kanal där lyssnare då rapporterade in "artefakterna", men jag tror att det beror på att vi, när vi lyssnar på en klassisk konsert i P2, lyssnar på ett annat vis än om vi tar del av ett talat program i P1, eller "flödesmusik" i P4.
Det beror lite på vad som var fel och för att ringa in det behöver vi vete från vilken plattform du lyssnade.
Efterhandslyssningen av musikprogram skapas normalt sett från samma källa som direktlyssningen, men just i P2 kan det vara skillnad, i och med att vi har två olika P2-kanaler. (Om det missljud du hörde berodde på ett fel i webbsändningen av den ena P2-kanalen kanske det inte finns i efterhandslyssningen om denna "tappas" från den andra P2-kanalen.) Om felet hördes i FM-utsändningen, bör det emellertid finnas i efterhandslyssningen.
Hörs felet i efterhandslyssningen? Berätta gärna vid vilken tidpunkt vi i så fall kan lyssna efter det. Min chef, som är gammal P2-räv med gott gehör och teknisk kompetens, har nämligen "stickprovs-lyssnat" på sändningen i våra interna system (som ska motsvara exakt det som sändes i FM). Hon hittar inte något som håller för låg kvalitet för att sändas, men om felet uppträdde vid vissa partier i en 90 minuter lång sändning, så hittar vi det inte med stickprov.
Alla:
Tack och god fortsättning!
Jag har fått återkoppling från den erfarne ljudtekniker som arbetar med Snedtänkt. Just detta avsnitt var en mardröm: Problemet var att han fick ett råmaterial som inte höll måttet. Enligt honom beror det på slarv från den studio där programmet spelades in: Och med de förutsättningarna, har han ju gjort stordåd!
Han har bett Kalle Lind att aldrig mer anlita denna studio, och jag har bett min chef att ta upp frågan internt.
Och vi är glada över att det märks när kvaliteten är sämre än vanligt. Vi vill göra bra radio, både när det gäller innehåll och teknik, så hör av er när vi inte lever upp till detta.
Jag har blivit kontaktad av min kollega Elle-Kari Höjeberg, som bland annat är utbudsansvarig för tillgänglighetsfrågor. Hon och vår förre teknikchef Hans-Eric Järvenhag håller i ett projekt om just hörbarhet och ljudkvalitet.
Projektet ska bland annat utmynna i tydliga och övergripande ljudpolicy och att vi som för en dialog med lyssnare ska ha lättare att finna en tydligt väg in i alla frågor som rör hörbarhet.
De är mycket intresserade av den återkoppling vi får från lyssnare och de får självfallet del av era synpunkter.